• Anonym (Lof88­5)
    Wed 5 Feb 2020 03:07
    677 visningar
    31 svar
    31
    677

    Kan någon förklara ordspråket?

    Vad betyder att något är "nyhetens behag"? Kan någon ge exempel?

  • Svar på tråden Kan någon förklara ordspråket?
  • Anonym (S)
    Wed 5 Feb 2020 03:25
    #1
    +2

    Att man gillar något extra mycke när det är nytt/ för att det är nytt.

  • Anonym (Fklv)
    Wed 5 Feb 2020 05:24
    #2
    +2

    Precis som ovan säger. Att man bara gillar nåt för att det är nytt och spännande, sen kommer man tröttna.

  • Anonym (Här)
    Wed 5 Feb 2020 10:41
    #3
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 00:29
    #4

    Tack alla! Men jag undrar varför man menar att det ska bli tråkigt efter ett tag, efter nyheten lagt sig?

  • Anonym (S)
    Thu 6 Feb 2020 02:29
    #5
    Anonym (Lof885) skrev 2020-02-06 00:29:16 följande:

    Tack alla! Men jag undrar varför man menar att det ska bli tråkigt efter ett tag, efter nyheten lagt sig?


    Vad menar du med frågan? Varför man upplever att något verkar bero på "nyhetens behag" skiljer sig förstås från fall till fall, när någon väljer att använda uttrycket.

    Det behöver heller inte innebära att det blir direkt tråkigt senare utan mer att man är väldigt entusiastisk i början. För att ta ett par exempel som jag hittar på nötet och som jag skummat igenom:

    1. Ett café har startat och det går jättebra. Ägarna tror att det beror på "nyhetens behag" men inser snart att så inte är fallet. Man tror alltså att det kommer mycket folk i början bara för att det är nytt men att det ska bli färre folk när caf?et inte är nytt och spännande längre. Artikeln skrivs när man redan vet att så inte är fallet, att folk faktiskt fortsätter att strömma dit.

    2. En diskussionstråd om att ha pool. Någon skriver att lite av ett nyhetens behag är det allt, i betydelsen att poolen nog användes mer när den var ny, och att intresset avtar något efter ett tag.

    Så varför man menar att intresset nog kommer lägga sig beror ju på sammanhanget när begreppet används.
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 02:48
    #6
    Anonym (S) skrev 2020-02-06 02:29:30 följande:

    Vad menar du med frågan? Varför man upplever att något verkar bero på "nyhetens behag" skiljer sig förstås från fall till fall, när någon väljer att använda uttrycket.

    Det behöver heller inte innebära att det blir direkt tråkigt senare utan mer att man är väldigt entusiastisk i början. För att ta ett par exempel som jag hittar på nötet och som jag skummat igenom:

    1. Ett café har startat och det går jättebra. Ägarna tror att det beror på "nyhetens behag" men inser snart att så inte är fallet. Man tror alltså att det kommer mycket folk i början bara för att det är nytt men att det ska bli färre folk när caf?et inte är nytt och spännande längre. Artikeln skrivs när man redan vet att så inte är fallet, att folk faktiskt fortsätter att strömma dit.

    2. En diskussionstråd om att ha pool. Någon skriver att lite av ett nyhetens behag är det allt, i betydelsen att poolen nog användes mer när den var ny, och att intresset avtar något efter ett tag.

    Så varför man menar att intresset nog kommer lägga sig beror ju på sammanhanget när begreppet används.


    Tack så hjärtligt för din förklaring!!! Tror jag förstår.. Jag har aldrig varit med om det .. därför förstår jag inte. Tack för bästa förklaringen
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 00:48
    #7

    Kan någon förklara ett annat ordspråk! Jag har Asperger och har svårt att förstå just ordspråk..

    " man skördar det man sår"

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 00:49
    #8

    "Man får det man förtjänar"

  • Anonym (glitt­ra)
    Tue 11 Feb 2020 01:23
    #9
    Anonym (Lof885) skrev 2020-02-11 00:48:51 följande:

    " man skördar det man sår"


    Anonym (Lof885) skrev 2020-02-11 00:49:48 följande:

    "Man får det man förtjänar"


    Även ordspråket "som man bäddar får man ligga".

    Dessa tre betyder att alla ens handligar har konsekvenser, och ordspråken tyder ju oftast på dåliga konsekvenser.

    Tex om du är otrogen.

    "Du skördar det du sår" om man är otrogen så är det du som förstört tilliten, dvs du sådde att man inte kan lita på dig, nu får du skörda (uppleva det)

    "Man får det man förtjänar" kanske är den du var otrogen mot otrogen tillbaka (du förtjänar att känna samma smärta)

    "Som man bäddar får man ligga" den du var otrogen mot gör slut med dig.



  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 04:44
    #10
    Anonym (glittra) skrev 2020-02-11 01:23:01 följande:

    Även ordspråket "som man bäddar får man ligga".

    Dessa tre betyder att alla ens handligar har konsekvenser, och ordspråken tyder ju oftast på dåliga konsekvenser.

    Tex om du är otrogen.

    "Du skördar det du sår" om man är otrogen så är det du som förstört tilliten, dvs du sådde att man inte kan lita på dig, nu får du skörda (uppleva det)

    "Man får det man förtjänar" kanske är den du var otrogen mot otrogen tillbaka (du förtjänar att känna samma smärta)

    "Som man bäddar får man ligga" den du var otrogen mot gör slut med dig.


    Jättetack för jättebra förklaring!
Svar på tråden Kan någon förklara ordspråket?