• Thu 6 Feb 2020 07:21
    1473 visningar
    38 svar
    38
    1473

    Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?

    Hej! Är lite nyfiken på vad ni andra har sett på era ultraljud i vecka 6+, dvs vecka 7. Tycker nämligen att jag ser både små armar och ben på mitt lilla embryo (som för övrigt hade ett fint tickande hjärta).

    Någon annan som tycker sig sett mer?

    Embryot är det som är en liten ostbåge nedtill, med huvudet upp till höger och stjärt ner mot vänster. Tycker man skymtar utbuktningar för armar och ben? :)

  • Svar på tråden Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?
  • Thu 6 Feb 2020 07:22
    #1

    Men hur ser du det? Låter mer som önsketänkande.

    Men grattis till graviditeten

  • Thu 6 Feb 2020 07:32
    #2

    Den har knappt armar i den veckan så det är ej synligt :)

  • Thu 6 Feb 2020 08:36
    #4

    Embryot har visst armar och ben i vecka 7, klart de inte är fullt utvecklade som hos ett foster men som ni kanske missade i TS: UTBUKTNINGAR för armar och ben. 

    Ja, jag har sett många bilder på embryon i vecka 7, här har ni två, och det är ungefär såhär jag tycker mig skymta på den videon jag har från mitt ultraljud när man går upp och ner i skikten. En liten "boll" nedtill och en upptill. Förstår inte varför det skulle vara omöjligt haha. 

  • Thu 6 Feb 2020 08:41
    #5

    Tydligare på videon förstås där man går upp och ned genom skikten, men det är såhär jag ser det. Orangea är konturen för embryot och det gula de små utbuktningarna. 
     

  • Thu 6 Feb 2020 09:46
    #7

    Hur många dagar är du inne i när du gjorde VUL, 6 + ?

    Ska göra VUL nästa vecka i 6+1 tror jag det blir, spännande att få se hur det ser ut och om hjärtat förhoppningsvis tickar :)!

  • Thu 6 Feb 2020 10:21
    #7
    JeSuisMoi skrev 2020-02-06 07:21:47 följande:

    Hej! Är lite nyfiken på vad ni andra har sett på era ultraljud i vecka 6+, dvs vecka 7. Tycker nämligen att jag ser både små armar och ben på mitt lilla embryo (som för övrigt hade ett fint tickande hjärta).

    Någon annan som tycker sig sett mer?

    Embryot är det som är en liten ostbåge nedtill, med huvudet upp till höger och stjärt ner mot vänster. Tycker man skymtar utbuktningar för armar och ben? :)


    Är jättedålig på att se på ultraljudsbilder, men grattis till graviditeten
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Thu 6 Feb 2020 11:06
    #8
    Gurkan25 skrev 2020-02-06 10:21:34 följande:
    Är jättedålig på att se på ultraljudsbilder, men grattis till graviditeten
    Tack! Ja det är inte helt lätt, på den printade bilden från mitt UL ser det bara ut som en dammtuss ungefär haha.
  • Thu 6 Feb 2020 11:11
    #9
    EllaLo skrev 2020-02-06 09:46:55 följande:

    Hur många dagar är du inne i när du gjorde VUL, 6 + ?

    Ska göra VUL nästa vecka i 6+1 tror jag det blir, spännande att få se hur det ser ut och om hjärtat förhoppningsvis tickar :)!


    Jag har gjort två ultraljud i veckan, ena var enligt ägglossning räknat i 6+2, men vulet räknades till 5+6. Då såg man hinnsäck, gulesäck och en liten, liten klump med ett hjärta som slog. 

    Andra ultraljudet, varifrån den här bilden kommer ifrån, gjordes i 6+4 enligt ägglossning, men vul räknade till 6+1. Det är svårt att mäta embryot när det är så väldigt litet så därför är det vanligt att det diffar några dagar :) Men jag tyckte att embryot redan såg större ut i förhållande till gulesäcken än vad den gjorde två dagar tidigare. 


    Men i 6+1 är det stor sannolikhet att man ser ett tickande hjärta. Grattis till graviditeten och lycka till :) 

    (Om någon undrar varför jag gjort två ultraljud så var det ena på kvinnokliniken då man ville utesluta utomkveds på grund av huggande smärtor på vänster sida, andra gången var på mitt redan inplanerade gynekologbesök)

  • Thu 6 Feb 2020 11:41
    #10
    JeSuisMoi skrev 2020-02-06 11:11:46 följande:

    Jag har gjort två ultraljud i veckan, ena var enligt ägglossning räknat i 6+2, men vulet räknades till 5+6. Då såg man hinnsäck, gulesäck och en liten, liten klump med ett hjärta som slog. 

    Andra ultraljudet, varifrån den här bilden kommer ifrån, gjordes i 6+4 enligt ägglossning, men vul räknade till 6+1. Det är svårt att mäta embryot när det är så väldigt litet så därför är det vanligt att det diffar några dagar :) Men jag tyckte att embryot redan såg större ut i förhållande till gulesäcken än vad den gjorde två dagar tidigare. 

    Men i 6+1 är det stor sannolikhet att man ser ett tickande hjärta. Grattis till graviditeten och lycka till :) 

    (Om någon undrar varför jag gjort två ultraljud så var det ena på kvinnokliniken då man ville utesluta utomkveds på grund av huggande smärtor på vänster sida, andra gången var på mitt redan inplanerade gynekologbesök)


    Åh hoppas verkligen jag får vara med om det nästa vecka. Tror dock jag kommer räknas bakåt några dagar också, jag fick nämligen negativt på äl + 10 sen testade jag inte förens äl+ 16 och plussade jätte starkt och fick 2-3 veckor gravid på digital.

    Men då måste vi ju ligga relativt lika ändå? :)

    Grattis och lycka till du också <3
  • Thu 6 Feb 2020 12:00
    #11
    EllaLo skrev 2020-02-06 11:41:21 följande:
    Åh hoppas verkligen jag får vara med om det nästa vecka. Tror dock jag kommer räknas bakåt några dagar också, jag fick nämligen negativt på äl + 10 sen testade jag inte förens äl+ 16 och plussade jätte starkt och fick 2-3 veckor gravid på digital.

    Men då måste vi ju ligga relativt lika ändå? :)

    Grattis och lycka till du också <3

    Jag fick en svag skugga på äl+9 (kan ha varit äl+10 också..). Testade dagen innan det och då var det TOTALBLANKT. Men det var testa tidigt och skuggan var verkligen svag haha. 

    Jag tror inte du behöver räknas bakåt för det, men det beror ju lite på om du vet när du hade ägglossning, vilken metod du använt :) 


    På lördag går jag in i vecka 8, och kommer åka utomlands i två veckor. Känns skönt att komma bort och få njuta lite av semester de här veckorna när tiden går sååååå långsamt haha :) 

Svar på tråden Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?