• Thu 6 Feb 2020 09:30
    1551 visningar
    3 svar
    3
    1551

    Kan man vara ledig de sista 60 dagar obetalt innan beräknad förlossning?

    Hej! Jag är mammaledig och plockar ut 5 dagar i veckan för att behålla mitt Sgi då min barn är över 1 år. Nu är jag gravid igen och planerar att vara hemma fram tills det nya barnet kommer. Då är mitt barn drygt 2 år och jag har varit föräldraledig sen födseln. Kan jag då sluta plocka föräldrardagar 60 dagar innan beräknad förlossning och då vara ledig utan ersättning och ändå behålla mitt Sgi ? Det står ju att man har rätt att vara helt ledig 60 dagar innan beräknad förlossning men gäller det även mig då jag redan är föräldraledig?

  • Svar på tråden Kan man vara ledig de sista 60 dagar obetalt innan beräknad förlossning?
  • Thu 6 Feb 2020 18:13
    #1

    Om man blir gravid innan förra barnet är 1 år och 9 månader så får man behålla sin sgi som man hade med förra barnet och behöver då inte skydda sin sgi. Så har jag fattat det på försäkringskassan hemsida.

  • Thu 6 Feb 2020 20:44
    #2

    Beror på om du vill skydda din _SGI_ eller om du bara vill ha rätt till samma nivå på din _FP_ även med andra barnet.

    För att skydda SGI är svaret NEJ du kan inte sluta ta ut FP förrän efter barn 2 är fött, eftersom du redan är inne i en SGI-skyddande åtgärdsperiod genom att du är hemma på heltid och tar ut fem dagar per vecka för att skydda SGI. Däremot om du hade gått tillbaka till jobbet mellan barn 1 och barn 2 - och jobbat minst i samma omfattning som din SGI är baserad på - så skulle du kunna sluta arbeta helt när det är max sex månader kvar till förlossningen, precis som man får göra med första barnet. Dock vet jag inte hur länge man måste vara tillbaka på jobbet innan man går hem igen inför andra barnet för att det ska räknas - om ens SGI är nollad borde det vara 240-dagarsvillkor igen, men om man har skyddat SGI:n med FP tills man är tillbaka och arbetar igen på samma procent som tidigare så kanske SGI-skyddet sex månader före BF gäller från första dagen tillbaka på jobbet. Det får man kolla med FK.

    För att få samma FP med andra barnet som med första så räcker det att ha blivit gravid innan första barnet är 1år och 9 månader eller att andra barnet föds innan första barnet är 2 år och 6 månader - FK räknar på det som är mest fördelaktigt för föräldern. Om du vill använda denna regel för FP kan du sluta ta ut dagar redan nu och spara dagar, men nackdelen här är alltså att denna regel endast skyddar din FP, inte din SGI, så om du blir sjukskriven och behöver sjukpenning eller om du behöver vabba för första barnet eller andra barnet t ex om hen blir för tidigt född, så är din SGI nollad och du får NOLL kronor. Det är alltså inte så att om man är hemma heltid med ett barn äldre än ett år och t ex tar ut tre dagar FP per vecka att man får sin SGI sänkt till 60% utan den blir nollad, till skillnad från om man jobbar 60% men ej fyller upp med två dagar FP, då blir SGI sänkt till 60% men inte nollad.

  • Thu 6 Feb 2020 20:55
    #3

    Förtydligande: Rätten att gå hem två månader före BF är alltså en rättighet du har _gentemot arbetsgivaren_, att jobbet inte kan neka dig att gå hem även om du inte är sjukskriven eller använder FP, men din SGI är alltså inte automatiskt skyddad dessa två månader. Däremot FÅR du börja använda FP när det är två månader kvar till BF.

    Om du har en SGI och inte är inne i någon SGI-skyddande period så får du å andra sidan _gentemot FK_ som sagt gå hem hela sex månader före BF med bibehållen SGI utan att ta ut FP, men däremot har du inte denna rätt gentemot arbetsgivaren att sluta jobba så tidigt i graviditeten. Det är alltså inte giltig frånvaro från jobbet bara för att FK:s SGI-regler tillåter det. Jag vet för jag ville själv vara ledig men fick begära studieledighet från jobbet för att ha rätt att vara ledig, men för FK:s del behövde de inte kopia på mitt studieintyg eller tjänstledighetsansökan för vad gäller SGI och FP så var det skyddat eftersom det var mindre än sex månader till BF och jag alltid arbetar heltid innan dess (detta var före första barnet).

Svar på tråden Kan man vara ledig de sista 60 dagar obetalt innan beräknad förlossning?