• Thu 6 Feb 2020 13:12
    2955 visningar
    6 svar
    6
    2955

    Skuldsanering, sambo, flytta isär.

    Hej

    Jag min sambo har fått inledande skuldsanering.

    Jag har haft utmätning i snart 8 år och skulden ligger runt 750.000kr

    jag vill inte bo ihop med sambon mer, och vice versa, är rädd att jag inte kommer orka 5 års skuldsanering under tiden med henne och att jag kommer få avslag ifall hon flyttar ut då mina månadsutgifter nästan dubblas.

    Hyran ligger på över 10.000kr och min månatliga betalning till skunsan ligger på 4000kr. Med sambon ur bilden finns inga pengar över till betalning pga ökade utgifter.

    Känner mig tvungen att bo kvar med sambon och är rädd att det ska ta slut mitt under saneringen. Är livrädd faktiskt. Får bara en sån chans i livet. Jag kan inte flytta, får inget nytt boende. Denna lägenhet står i mitt namn och sambon har inte råd att bo själv i den så jag får stanna.

    Min fråga, Borde jag redan nu under inledande säga till skunsan att sambon kommer att flytta ut eller ska man i 5 år fake it til you make it med risk att i dont even make it?

  • Svar på tråden Skuldsanering, sambo, flytta isär.
  • Fri 7 Feb 2020 09:35
    #1

    Var snäll och förtydliga:
    Är det bara du som är skuldsatt och fått inledande skuldsanering, eller är det sambon också?
    Finns det barn med i bilden?
    Vad har du för slags inkomst, jobbar du eller är du sjuk/arbetslös/studerande?
    Finns det möjlighet att byta lägenhet till en mindre och billigare? Vissa hyresvärdar nekar skuldsatta att byta, men andra godkänner så länge det inte är hyresskulder personen har.

  • Fri 7 Feb 2020 11:02
    #2

    Jag och min sambo har fått inledande.

    Hon är sjukskriven på heltid sedan flera år tillbaka.

    Jag är heltidsanställd med lite över 300.000 året.

    3 barn under 10 år.

    Lägenhetsbyte endast möjligt ifall någon tar vår dyra 3:a för 10.700kr i månaden, ingen vill ha den, den är för dyr. Vi har försökt jättelänge.

    Vi kan endast byta upp oss och det är ju inget alternativ.

  • Fri 7 Feb 2020 11:26
    #3
    Sömnärallt skrev 2020-02-07 11:02:48 följande:

    Jag och min sambo har fått inledande.

    Hon är sjukskriven på heltid sedan flera år tillbaka.

    Jag är heltidsanställd med lite över 300.000 året.

    3 barn under 10 år.

    Lägenhetsbyte endast möjligt ifall någon tar vår dyra 3:a för 10.700kr i månaden, ingen vill ha den, den är för dyr. Vi har försökt jättelänge.

    Vi kan endast byta upp oss och det är ju inget alternativ.


    Tufft läge, både ekonomiskt och så en dålig relation på det (tolkar jag din text).
    Det är knappast möjligt för er att bo 2 vuxna och 3 barn i en mindre bostad än en 3:a, om den lägenheten ni just nu har inte har väldigt stor boyta.
    Du vill separera och bo kvar i lägenheten, men är det ens möjligt för din sambo att skaffa eget boende när hon är långtidssjukskriven och skuldsatt? Vill ni båda separera?
    Du skriver inte vad som är problemen med er relation, men du är rädd att inte orka leva ihop med henne i 5 år till. Jag tycker du ska ringa din skuldsaneringshandläggare på Kronofogden och fråga, lite sådär i största allmänhet, hur förändringar i livssituationen påverkar möjligheterna till att få slutgiltigt beslut om skuldsanering. Du kan ta exempel som om ni får ändrade boendekostnader, du byter jobb och får annan lön, ni får ett barn till etc. Nämn inte att du funderar på att separera, utan fråga bara generellt hur det fungerar.
  • Fri 7 Feb 2020 11:59
    #4

    Tack för svar.

    Får se vad jag gör.

  • Fri 7 Feb 2020 17:46
    #5

    Flyttar hon ut kan du soka bostadsbidrag?
    Ar tanken du ska ha barnen boende heltid - då ska hon betala underhåll till dig.

  • Anonym (Kassa­Kon)
    Tue 11 Feb 2020 08:45
    #6
    +1

    Du ska sitta lugn i båten och fortsätta din inledande skuldsanering (men försök spara så mycket du kan av din buffert och helst lite till). Den dagen det blir aktuellt med separation (om det blir) begär du omprövning (om du fått beslut om skuldsanering och det vunnit laga kraft). Är du fortfarande i inledande hör du av dig till din handläggare och berättar om de ändrade förutsättningarna. Och behåll lägenheten! Det är inte det lättaste att hitta nytt boende under pågående skuldsanering (även om jag själv lyckats två gånger). Det som händer är att de räknar om ditt betalningsutrymme och du får ett nytt belopp att betala per månad (eller inget alls om det inte finns utrymme). De tar hänsyn till att ditt hushålls inkomster och utgifter har förändrats, och en separation är inte skäl till avslag.

Svar på tråden Skuldsanering, sambo, flytta isär.