• Thu 6 Feb 2020 16:44
    5098 visningar
    33 svar
    33
    5098

    Vart skulle ni i Stockholm bo?

    Hej! Jag har ett dilemma här jag behöver hjälp med. Vill gärna att ni som bor eller har bott i Stockholm hjälper mig. Jag ska flytta till Stockholm och jag har blivit erbjuden en lägenhet i Liljeholmen men andrahands 15000:- i månaden utan el, bredband.

    Är även erbjuden en lägenhet i brandbergen förstahandskontrakt för 8000:- i månaden.

    Vilket borde jag ta som har barn? Har medel ekonomi. Nu under föräldraledigheten får vi inte in lika mycket heller. Men har hårt dåliga saker om brandbergen. Men hur dåligt är det? Jag har växt upp i dåliga områden och det är inget som stör mig. Men tänker på mitt barn. Vad tycker ni stockholmare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?
  • Anonym (Mis)
    Fri 7 Feb 2020 18:52
    #11

    Jag har bott i Brandbergen och även jobbat länge på några förskolor i området. Bodde gjorde jag dock innan jag fick barn. Jag bodde då i utkanten av området. Generellt tycker jag att det är rätt fint i Brandbergen med lekplatser och gångvägar. Dock gick jag bara till centrum i undantagsfall. På förskolorna är det stor del av barnen med invandrarbakgrund. Vilket även ökade med flyktingvågen för några år sen. Många barn lever socialt utsatt med den problematiken som då uppstår och för förskolan att hantera. Många människor man ser i rörelse i Brandbergen tillhör olika socioekonomiskt utsatta grupper. Nu vet jag inte var ni skulle bo men utkanten och närheten till svartbäckens by hade jag sett som plus medan mitt i smeten minus. Liljeholmen känner jag inte till alls.

  • Anonym (sofia­)
    Fri 7 Feb 2020 19:11
    #12
    +1
    Anonym (Tänk) skrev 2020-02-07 18:45:08 följande:

    Självklart ett förstahandskontrakt. Och vem fan betalar 15.000? Idioti!


    Den som vill bo i relativ trygghet kanske. Jag betalar nästan så mycket för att bo i en trygg liten klick i en mindre stad. Har du bott under en sten och missat hur dagens bostadsmarknad(och samhälle) ser ut?
  • Fri 7 Feb 2020 20:21
    #13
    Anonym (Tänk) skrev 2020-02-07 18:45:08 följande:

    Självklart ett förstahandskontrakt. Och vem fan betalar 15.000? Idioti!


    Om man kollar blocket så finns det 1or på Södermalm/Östermalm för 17k, inte billigt att leva idag
  • Fri 7 Feb 2020 20:24
    #14
    Anonym (Mis) skrev 2020-02-07 18:52:10 följande:

    Jag har bott i Brandbergen och även jobbat länge på några förskolor i området. Bodde gjorde jag dock innan jag fick barn. Jag bodde då i utkanten av området. Generellt tycker jag att det är rätt fint i Brandbergen med lekplatser och gångvägar. Dock gick jag bara till centrum i undantagsfall. På förskolorna är det stor del av barnen med invandrarbakgrund. Vilket även ökade med flyktingvågen för några år sen. Många barn lever socialt utsatt med den problematiken som då uppstår och för förskolan att hantera. Många människor man ser i rörelse i Brandbergen tillhör olika socioekonomiskt utsatta grupper. Nu vet jag inte var ni skulle bo men utkanten och närheten till svartbäckens by hade jag sett som plus medan mitt i smeten minus. Liljeholmen känner jag inte till alls.


    Vabra, om det är mycket invandrare bryr jag mig inte om. Min unge är bara 50% svensk och ser inte alls svensk ut. Bryr mig om det är mycket skjutningar, pundare, rån, våldtäkter osv :)
  • Anonym (Hedda­)
    Fri 7 Feb 2020 21:09
    #15

    Jag tycker absolut du ska satsa på Brandbergen iom förstahandskontraktet. Det är alltid bättre för barn att bo tryggt/långsiktigt tycker jag, vad gör du om du flyttar till Liljeholmen och ditt kontrakt blir uppsagt efter ett år? Det är ingen lek att hitta boende i Sthlm, jag har bekanta med småbarn som fått flytta runt på tremånaderskontrakt (med hutlösa hyror). Det är svårt på gränsen till omöjligt att få tag in ett vettigt boende i Sthlm idag om du inte är 1. Stenrik 2. Har stått +10 år i bostadskö eller 3. Har en jävla tur (vilket du verkar ha haft iom att du blivit erbjuden kontraktet i Brandbergen).

  • Anonym (Tänk)
    Fri 7 Feb 2020 21:11
    #16
    Anonym (sofia) skrev 2020-02-07 19:11:57 följande:

    Den som vill bo i relativ trygghet kanske. Jag betalar nästan så mycket för att bo i en trygg liten klick i en mindre stad. Har du bott under en sten och missat hur dagens bostadsmarknad(och samhälle) ser ut?


    Well, to each their own, antar jag. Sjuka pengar för att bo, när det finns billigare alternativ. Och områden med taskigt rykte är i många fall avsevärt bättre än ryktet påstår.

    Jag bor i en Stockholmsförort med bra kommunikationer och betalar under 8000 för en trea (förstahandskontrakt). Skog bakom huset och bra grannar. Påstår inte att det inte är bus här, men det är ju bus överallt om det är vad man vill fokusera på.
  • Anonym (Mis)
    Fri 7 Feb 2020 21:43
    #17
    Extrallt skrev 2020-02-07 20:24:41 följande:

    Vabra, om det är mycket invandrare bryr jag mig inte om. Min unge är bara 50% svensk och ser inte alls svensk ut. Bryr mig om det är mycket skjutningar, pundare, rån, våldtäkter osv :)


    I socioekonomiskt utsatta områden tenderar det vara mer av just de problem du skriver om generellt. Jag har upplevt att brandbergen har en hel del pundare och ungdomsgäng mer synligt i samhället där än på ?finare? adresser men skjutningar och våldtäkter är inget som jag vet är speciellt vanligt. Polisen har haft brandbergen som prioriterat område så det är ju positivt i brottsförebyggande syfte
  • Anonym (Mis)
    Fri 7 Feb 2020 21:43
    #18
    Extrallt skrev 2020-02-07 20:24:41 följande:

    Vabra, om det är mycket invandrare bryr jag mig inte om. Min unge är bara 50% svensk och ser inte alls svensk ut. Bryr mig om det är mycket skjutningar, pundare, rån, våldtäkter osv :)


    I socioekonomiskt utsatta områden tenderar det vara mer av just de problem du skriver om generellt. Jag har upplevt att brandbergen har en hel del pundare och ungdomsgäng mer synligt i samhället där än på ?finare? adresser men skjutningar och våldtäkter är inget som jag vet är speciellt vanligt. Polisen har haft brandbergen som prioriterat område så det är ju positivt i brottsförebyggande syfte
  • Anonym (Anyno­m)
    Fri 7 Feb 2020 22:01
    #19

    Det blir ju en bit att pendla från Brandbergen till Solna... Kan flika in att Liljeholmen inte heller är ett helt lugnt område. Mycket stök där emellanåt, och uppe på höjden är det väl någon slags lägenhetshotell har jag för mig. Det är dock väldigt fint och lugnt i de nybyggda områdena.

    Brandbergen är omgivet av fina naturområden och lugna bostadsområden. Att bo där något år innan det är dags för dagis hade jag nog fixat, men inte längre än så. Att det är ett förstahandskontrakt (hur har du lyckats få det) hade nog vägt över för mig ändå.

    Som någon redan nämnt tror jag inte det är helt omöjligt att hitta ett förstahandskontrakt i nybyggda områden om ni kan tänka er en hyra på mellan 15-20 000 kr/månaden för en trea-fyra?

  • Anonym (sofia­)
    Fri 7 Feb 2020 23:32
    #20
    Anonym (Tänk) skrev 2020-02-07 21:11:54 följande:

    Well, to each their own, antar jag. Sjuka pengar för att bo, när det finns billigare alternativ. Och områden med taskigt rykte är i många fall avsevärt bättre än ryktet påstår.

    Jag bor i en Stockholmsförort med bra kommunikationer och betalar under 8000 för en trea (förstahandskontrakt). Skog bakom huset och bra grannar. Påstår inte att det inte är bus här, men det är ju bus överallt om det är vad man vill fokusera på.


    Under en sten var det ja...

    Och jag växte upp i ghettot, jag går inte på "rykten" och skyddar mina barn med alla medel jag har.
Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?