• Extrallt

    Vart skulle ni i Stockholm bo?

    Hej! Jag har ett dilemma här jag behöver hjälp med. Vill gärna att ni som bor eller har bott i Stockholm hjälper mig. Jag ska flytta till Stockholm och jag har blivit erbjuden en lägenhet i Liljeholmen men andrahands 15000:- i månaden utan el, bredband.

    Är även erbjuden en lägenhet i brandbergen förstahandskontrakt för 8000:- i månaden.

    Vilket borde jag ta som har barn? Har medel ekonomi. Nu under föräldraledigheten får vi inte in lika mycket heller. Men har hårt dåliga saker om brandbergen. Men hur dåligt är det? Jag har växt upp i dåliga områden och det är inget som stör mig. Men tänker på mitt barn. Vad tycker ni stockholmare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?
  • Anonym (Maja)

    Givetvis brandbergen, pga lägre hyra och första handskontrakt

  • Anonym (Le)

    Jag har bott i Brandbergen, det var inga som helst problem. Jag bodde en bit från centrum, Tvillingarnas gata tror jag.

  • Anonym (Mångkultur)

    Har hört att Rinkeby är trevligt och journalisten Alexandra Pascalidou "älskar sitt Rinkeby". Tyvärr sprider rasisterna rykten om att det är stökigt där och det stämmer inte alls.

  • Aurora Borrealis

    Ta förstahandskontraktet. För då har du garanterat tak över huvudet och har tryggat boendet. 2:a hand kan vara ockerhyra, den kan gå upp närsomhelst och du kan bli vräkt utan anledning. När du väl har ett förstahandsboende kan du i lugn och ro leta vidare efter ett förstahandskontrakt i ett bättre läge. Tänk att du ändå ska flytta när något bättre dyker upp och ta det så länge. Sätt barnen i en skola utanför det sämre området och bo bara där. Har du dessutom bil så behöver du ju inte "hänga" där utan åker in till stan, bara bo där. Ofta får man mer kvalitet för pengarna i sämre områden där ingen tror att de vill bo och oftast är det inte alls så illa som man trodde innan man väl bosatt sig där.

  • Anonym (Hur nära?)
    Extrallt skrev 2020-02-07 18:40:52 följande:

    Mannen jobbar i Solna, men spelar inte så stor roll men helst inte en timme mer in till stan. Har kollat blockat, men känns oseriöst. Litar inte så mycket på andrahands då jag har barn.. denna jag är erbjuden gör man kontrakt via föreningen, så vi kan inte bli utslängda på gatan hur som helst


    Ok. Just Vallentuna har ganska stor uthyrning av mindre hus på långtid och även ett sporthotell med långtidsuthyrning av lägenheter. Till Solna med bil om man åker utanför rusning ca 30 minuter från centrum (väldigt stor kommun så kan ta betydligt längre tid). Kollektivtrafik knappa timmen tror jag, bara att kolla på Sl.se.

    Annars kan ni kolla centrala Knivsta också, väldigt pendelvänligt.
  • Anonym (Bibbi)

    Brandbergen är inget mysigt område, men om det står mellan de två valen du skriver så hade jag valt det ändå - givet att ni arbetar på södra sidan stan (ja, det står att en är föräldraledig, men det är man ju inte för evigt). Fördelar Brandbergen i ditt fall: mycket lägre hyra (kan spara till kontantinsats för bostadsrätt t ex 7000kr per månad i fem år = 420 000 kr) och tryggare boende (slipper stressen av att inte veta hur länge ni får bo där).

  • EnAnonumius
    Extrallt skrev 2020-02-06 16:44:31 följande:

    Hej! Jag har ett dilemma här jag behöver hjälp med. Vill gärna att ni som bor eller har bott i Stockholm hjälper mig. Jag ska flytta till Stockholm och jag har blivit erbjuden en lägenhet i Liljeholmen men andrahands 15000:- i månaden utan el, bredband.

    Är även erbjuden en lägenhet i brandbergen förstahandskontrakt för 8000:- i månaden.

    Vilket borde jag ta som har barn? Har medel ekonomi. Nu under föräldraledigheten får vi inte in lika mycket heller. Men har hårt dåliga saker om brandbergen. Men hur dåligt är det? Jag har växt upp i dåliga områden och det är inget som stör mig. Men tänker på mitt barn. Vad tycker ni stockholmare?


    Det jag har svårt att förstå är att starta en tråd på FL för att bolla..

    Ett andrahandskontrakt är just det, man hyr en lägenhet från den som har förstahandskontraktet---> Ergo, osäkert boende..

    Dessutom så var ju lägenheten med andrahandskontraktet 7000kr dyrare med. 

    Hade jag varit i din sits så hade jag satsat på den förstahandskontrakt, av två skäl..

    1) Det är ett förstahandskontrakt..
    2) 7000kr lägre hyra och kan då ha möjlighet att spara, och kanske även sätta lite guldkant på tillvaron ibland.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jjj)

    Jag bor nära Liljeholmen. Mina barn brukar åka till gallerian, dock hade jag inte känt mig trygg med att dom vistas där sent på kvällarna. Är en del skit i Liljeholmens centrum både bland svenskar och invandrare, men det beror på vad man jämför med. Jämfört med Bredäng, Fittja, och liknande så är liljeholmen att föredra alla gånger. Men jag hade trots det kunnat tänka mig att bo där hellre än i Brandbergen.

    Ändå ett dilemma. Ett förstahand är ändå ett förstahand. Och 15000 är ju saftigt för ett andrahand.

    Men om jag vore TVUNGEN så hade det blivit Liljeholmen. Fastän vi knappt haft råd.

    Men bägge är dåliga alternativ.

  • Anonym (Jjj)

    Eller jag vet inte...7000 är ju mkt pengar. Men Brandbergen är inget kul område har jag hört.

    Som sagt lite pest eller kolera över dessa två alternativ. Liljeholmen för att det är så dyrt och andra hand. Brandbergen för att det är långt bort och mkt skit. I Liljeholmens galleria och där omkring kan ändå barnen gå och jag känner mig lugn förutom väldigt sent på kvällen (har en 15-åring och en 11-åring)

    Men i Brandbergens centrum hade jag inte ens velat att 11-åringen skulle vara dagtid.

  • Anonym (Aldrig Brandbergen)

    Det finns en del bostadsområden i Stockholm som aldrig har varit bra och aldrig kommer bli bra. Sedan spelar det ingen roll om lägenheterna är fina eller att Naturen ligger runt knuten. En sådan förort är tyvärr Brandbergen redan när den var ny ville inte folk flytta dit och där det var bostadsrätter köpte stockholms kommun Upp lägenheter och placerade ut socialfall. Så vad du en gör flytta inte dit.

  • Anonym (Bibbi)

    Fråga: Bränner du någon kötid om du tar lägenheten i Brandbergen?

  • Extrallt
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-02-08 14:48:43 följande:

    Fråga: Bränner du någon kötid om du tar lägenheten i Brandbergen?


    Nej dem tar den som tjänar mest och uppfyller kraven.
  • OscarWilde
    Anonym (Jjj) skrev 2020-02-08 13:00:04 följande:

    Eller jag vet inte...7000 är ju mkt pengar. Men Brandbergen är inget kul område har jag hört.

    Som sagt lite pest eller kolera över dessa två alternativ. Liljeholmen för att det är så dyrt och andra hand. Brandbergen för att det är långt bort och mkt skit. I Liljeholmens galleria och där omkring kan ändå barnen gå och jag känner mig lugn förutom väldigt sent på kvällen (har en 15-åring och en 11-åring)

    Men i Brandbergens centrum hade jag inte ens velat att 11-åringen skulle vara dagtid.


    Kan inte Stockholm. Vad är det som är så illa med Brandbergen?
Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?