• Anonym (Jag)
    Thu 6 Feb 2020 21:57
    3431 visningar
    72 svar
    72
    3431

    Sambo kräver studier under föräldraledighet

    Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.

    Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

    Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.

    Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.

    Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?

  • Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet
  • Anonym (Va?)
    Thu 6 Feb 2020 22:02
    #1
    -1 +4

    Men vilken mupp! Klart du ska få njuta av och ta vara på tiden med ditt barn! Det är en kort period i livet och om du pluggar så får han va hemma med bebis. Punkt. Han får ta alla nätter osv så att du kan va klar i huvudet och plugga. Skulle inte rekommendera att kombinera fl och studier. Han måste sakna empati helt?

  • Anonym (Va?)
    Thu 6 Feb 2020 22:02
    #2
    +1

    Men vilken mupp! Klart du ska få njuta av och ta vara på tiden med ditt barn! Det är en kort period i livet och om du pluggar så får han va hemma med bebis. Punkt. Han får ta alla nätter osv så att du kan va klar i huvudet och plugga. Skulle inte rekommendera att kombinera fl och studier. Han måste sakna empati helt?

  • Thu 6 Feb 2020 22:04
    #3

    Nej det ska du inte behöva. Heltid blir nog väldigt tufft dessutom.

    Låter som att sambon skulle behöva vara FL.

  • Anonym (M)
    Thu 6 Feb 2020 22:06
    #4
    -1 +1

    Nej du är verkligen inte lat eller egoistisk! Jag orkar ju knappt sköta hemmet och bebis. Hade verkligen inte haft varken tid eller ork till studier heller. Tycker det är din sambo som är egoistisk om nån,

    han fattar nog inte hur slitsamt det är att ensam ta hand om en bebis. På kvällar och helger behöver du vila, inte stressa med skolarbete!

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 22:12
    #5

    Tack för era svar

  • Thu 6 Feb 2020 22:17
    #6

    Har ni ont om pengar "på riktigt"? Dvs handlar det om svårt att gå runt eller att han vill ha till "lyx"konsumtion?

    Det finns ju sätt att maxa FL, tex att han tar 3 dagar i veckan inkl helg.

    Om det går att plugga samtidigt som man är hemma med barnet beror ju väldigt mycket på barnet. Deltid kan gå, men det är inte alls konstigt att man inte vill eller orkar. Dessutom blir det ju en risktagning att du kanske inte kan ta tillräckligt med poäng för att få csn nästa termin/år.

  • Anonym (Jeez)
    Thu 6 Feb 2020 22:20
    #7

    Ha ha ha! Han skulle nog behöva vara föräldraledig så att han fattar att det inte är någon direkt ledighet att tala om. Det är ju helt omöjligt att plugga heltid och ta hand om en bebis samtidigt.

    Klarar ni er såsom det är nu? Eller går ni back? Jag förstår att han blir stressad om ni verkligen inte fixar ekonomin nu utan får låna för att kunna leva. Detta borde ni ju visserligen tänkt på innan ni valde att skaffa barn ... Om ni klarar er precis, får ni helt enkelt leva lite torftigt just och inte slösa pengar på något onödigt. Det handlar väl inte om någon speciellt lång tid, typ ca ett år, tills barnet går på fsk och du tar upp pluggandet igen?. Se till att snåla som sjutton, sälj av onödiga prylar i hemmet, köp begagnat till barnet, laga billig mat. Det har man ju tid med när man är föräldraledig.

  • Thu 6 Feb 2020 22:30
    #8

    Om du jobbade halvtid innan så visste han väl om att ekonomin kunde bli en utmaning under föräldraledigheten? Det är ju en begränsad tid och han tänker inte vara ledig.

    Det enda som slår mig spontant, om det bara är ekonomin han tänker på, är att du tex skulle kunna plugga 25%, och han tar ledigt måndag eller fredag. Gör han det så kan han ju även ta dagar för helgen, dvs fredag-söndag eller lördag- måndag.

  • fureli­se
    Thu 6 Feb 2020 23:22
    #9
    -1 +6

    Ni gjorde fel när ni skaffade barn trots dålig ekonomi. Det är ert gemensamt ansvar, inte bara ditt, men det är din del som saknas från familjebudgeten. Ett barn kan skaka även en stark relation, har man konflikter kring ekonomin blir det jättetuff. Helt plötsligt krockar känslor och drömmar och bebisbubblan med siffrorna... och båda sidor ha rätt.

    Se till att ni pratar igenom det hela i lugn och ro och med kärleksfull ton. Respekt för varandras åsikter och helt öppna för varandras argumenten och förslag. Helt förståeligt att du vill vara med ditt barn, men också orimligt att han själv ska försörja hela familjen. Det låter bananas att man kan klara vara fl och plugga heltid, men det är lika bananas att en vuxen partner inte kämpar för ekonomisk trygghet utan låter den andra parten dra hela lasset. Ni har ett problem vilket ni skapade tillsammans - nu ska ni lösa det tillsammans. Det är helt normalt, jag skuldbelägger er inte, det är vad vi alla gör hela tiden. :)

    Allt jag vill säga är att det är ett typisk konflikt som kan skaka relationen. Speciellt att ni båda är nyföräldrar och agerar blind och utan eftertänke utifrån vad ni tycker är bäst för ert barn. Du tycker nog att det är mammas närhet, han tycker att det är ekonomisk stabilitet. Men ni är i samma båt och har samma mål. Istället av att försöka hitta främlingar på FL som håller med dig, prata prata prata med din sambo, lyssna på vad han säger och respektera honom. Gör han också det kommer ni att hitta en lösning tillsammans. Jag är helt 100% på det.

    Det kan också vara klokt att be hjälp om en ekonomisk rådgivare, de flesta kommuner bjuder på det gratis. De har kompetensen att ge råd om hur kan ni maxa ut föräldraledigheten. Varför inte, vad har ni att förlora?

  • Anonym (Jo)
    Thu 6 Feb 2020 23:31
    #10
    -1 +3
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-06 21:57:32 följande:

    Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.

    Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

    Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.

    Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.

    Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?


    Självklart ska du studera och hjälpa till. 
Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet