• Andreglas

    Kan man äta lagad köttfärs efter förbrukningsdag?

    Hej! Jag har googlat runt lite och hittar inget svar på denna frågan, jag har köpt köttfärs som jag lagade igår kväll och tänkte ha som lunch imorgon på jobbet, men det är sista förbrukningsdag idag, så tänker om man kan äta lunchen imorgon utan att vara orolig eller ska jag äta den idag och laga något annat för imorgon?


    Vad skriver man här
  • Svar på tråden Kan man äta lagad köttfärs efter förbrukningsdag?
  • Anonym (Klara)

    Efter att maten är tillagad är det ingen som helst vits att tänka på sista förbrukningsdatum på paketen på råvaran.
    Då gäller istället att maten (om den kylts ned snabbt och placerats i kylskåp) håller ett par dagar.
    Undantag, skaldjur. Då håller det till max dagen efter.
    Så ja, du kan lugnt äta köttfärsen imorgon.

  • klyban

    Du öppnar paketet och luktar, och luktar det lite mysko, dock kan kött lukta mysko när man öppnar paketet.
    Men efter par 5-10min vädring och avlägsnat från förpackningen så har det försvunnit.


     


    Men min erfarenhet med nötköttfärs är den att det klarar sig ett par dagar över.
    Fläskkött är mer instabilt, och kan ibland vara dåligt före dessa datum, men lukten av det sura köttet går aldrig ur näsan efter den dagen du först luktat det.
    Även när jag skriver nu så känner jag detta flöda i näsan igen och det är en otrevlig lukt.
    Det roliga är att dessa paket kan också lukta så vid öppnandet, men sen efter 5-10min vara borta.

    Fisk och räkor är jag mer försiktig på, då dessa kan vara dåliga utan lukta, främst räkor.


     


    Kött nötkött som har varit en vecka över bäst före datumet, och varit hur bra som helst.
    Köttfärs måste man titta lite extra på, då delar av det kan vara dålig.
    Att köttfärsen är grått behöver inte betyda speciellt mycket, men kan.

    Råd är alltid titta-->lukta--->smaka.
    Och har man katt så slänger man en räka till katten, för katten vägrar äta dåliga räkor.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Kan man äta lagad köttfärs efter förbrukningsdag?