• Fri 7 Feb 2020 16:44
    676 visningar
    5 svar
    5
    676

    Gammal hund

    Hallå

    En känslig fråga

    Har en 11 årig amstaff som är mitt allt.

    Men nu har jag kommit till det oundvikliga o börjat tänka på vad som är bäst för honom.

    Senaste veckorna har jag börjat se att hans ögon inte lyser som dom gjorde förut. visst han e grå o trött o sover mycket men Hey han e 11 år.

    Han har oxå börjat dricka mycket mer vatten nu..

    För några år sedan fick han för höga njur o lever värden men dom fick vi ner med hjälp av medicin.

    Är rädd att det ska va samma sak nu igen.

    Han är annars glad , vill följa med på promenader och bra matlust.

    Han har atros sen 10 månaders ålder men aldrig behövt äta några smärtstillande men börjar halta lite nu. Har har oxå fått lite inflammation i tandköttet så har behandlat honom med antiflamatorisk o han verkar inte ha nått problem med ätandet. Saken e den att han skulle aldrig visa att han har ont han e tålig.. men jag vill ju inte låta honom lida och bara tanken att jag börjat tänka i dessa banor gör mej så orolig ???? .. såå svårt beslut detta..

    hur har ni andra gjort i era situationer när det närmar sej slutet för eran bästa vän..

  • Svar på tråden Gammal hund
  • Fri 7 Feb 2020 16:50
    #1
    +1
    Anna1001 skrev 2020-02-07 16:44:58 följande:

    Hallå

    En känslig fråga

    Har en 11 årig amstaff som är mitt allt.

    Men nu har jag kommit till det oundvikliga o börjat tänka på vad som är bäst för honom.

    Senaste veckorna har jag börjat se att hans ögon inte lyser som dom gjorde förut. visst han e grå o trött o sover mycket men Hey han e 11 år.

    Han har oxå börjat dricka mycket mer vatten nu..

    För några år sedan fick han för höga njur o lever värden men dom fick vi ner med hjälp av medicin.

    Är rädd att det ska va samma sak nu igen.

    Han är annars glad , vill följa med på promenader och bra matlust.

    Han har atros sen 10 månaders ålder men aldrig behövt äta några smärtstillande men börjar halta lite nu. Har har oxå fått lite inflammation i tandköttet så har behandlat honom med antiflamatorisk o han verkar inte ha nått problem med ätandet. Saken e den att han skulle aldrig visa att han har ont han e tålig.. men jag vill ju inte låta honom lida och bara tanken att jag börjat tänka i dessa banor gör mej så orolig ???? .. såå svårt beslut detta..

    hur har ni andra gjort i era situationer när det närmar sej slutet för eran bästa vän..


    Jag hade börjat med att låta en fysioterapeut gå igenom hunden och se om han behöver smärtlindring. Många hundar har ont utan att visa det och smärtstillande kan göra enorm skillnad på livskvaliteten. Sen bör du ju naturligtvis undersöka vad det ökade vattenintaget beror på.
  • Fri 7 Feb 2020 16:56
    #2

    Så länge han är glad och vill gå ut så känner jag att det är lugnt.

    Det finns bra smärtstillande mot artros, jag har haft två hundar som ätit det med gott resultat.

    Mina ena hund var nästan blind på slutet men han var glad ändå, det var hans bristande lungfunktion som tvingade mig att ta bort honom. En annan hund jag tvingades ta bort fick obotlig cancer.

    Så länge hunden har ett värdigt liv så ser jag inte hög ålder som något större problem. Är hunden trött, låt honom sova. Det där med motionen är inte högst prioriterad hos en gammal hund.

    Min äldsta hund blev elva år, men han var av en ras som oftast inte ens når sin tioårsdag.

  • Fri 7 Feb 2020 16:56
    #3

    Jag har provat smärtlindring men han kräks av det :-/ o jag har bokat tid för blodprov ang vatten drickande.. jag gör o har skott allt för mina djur. Jag ville bara klaga av mej lite och se hur andra känner o gjort i samma typ av situationen

  • Sat 8 Feb 2020 01:06
    #4

    När den dagen är inne så vet du det. Han verkar inte ha några större krämpor men jag skulle kolla upp levern och njurarna. Glucosamin är bra för lederna. Att halta är normalt (tanke på artrosen) speciellt om han legat och är lite stel. Undvik får långa promenader och vissa aktiviteter speciellt apport eller annat som belastar lederna. Fysoterapi som nån föreslagit är bra, speciellt massage.

  • Sat 8 Feb 2020 15:03
    #5
    +1
    Anna1001 skrev 2020-02-07 16:56:48 följande:

    Jag har provat smärtlindring men han kräks av det :-/ o jag har bokat tid för blodprov ang vatten drickande.. jag gör o har skott allt för mina djur. Jag ville bara klaga av mej lite och se hur andra känner o gjort i samma typ av situationen


    Finns många olika sorters smärtlindring. Skulle han kräkas av alla så finns injektioner och plåster. "Backontracktäcke" brukar vara toppen till äldre stela hundar. 
Svar på tråden Gammal hund