• Fri 7 Feb 2020 21:00
    1280 visningar
    9 svar
    9
    1280

    Behöver hjälp med val av skola!

    Hej !

    Jag och min man går med daglig ångest och sömnlösa ibland.

    Det är så att vi ska nu denna månad ansöka om förskoleklass plats åt vår 5 åring.

    Vi har en skola gatan brevid vårt hus. Den skolan är från förskoleklass upp till gymnasiet.

    Dit kommer alla 5 åringar från hans avdelning på hans förskola gå på. Men saken är den att de finns en till skola att välja här i vårt lilla samhälle. Som jag hellre vill han går på. Men där kommer bara en av hans kompisar börja på nu i höst oxå. Nästa år igen kommer dock hans kusin dit och en till kompis.

    Kan dra lite plus och minus lista så får ni snälla säga va ni tycker!

    Vill först skriva att vår son är extremt lekfull fantasifull och social. Jätte lätt att få nya kompisar.

    Stora skolan nära vårt hem.

    Plus : nära hemmet, flera av hans kompisar kommer gå där.

    Minus : skolan är INTE inhägnad helt. Vem som helst kan gå in och vem som helst kan sticka. Livrädd att han ska få för sig att sticka hem eller nått ifall nått händer. Skolgården är inte anpassad för en 5 års verksamhet för fem öre. Ap tråkig lekplats för större barn.

    Mycket ouppklarad mobbning försegår dagligen.

    Lilla skolan. ( upp till årskurs 3 )

    Plus: Jätte smidigt att lämna av på väg till jobbet då vi båda jobbar på samma jobb. Och nära förskolan som lilla syster börjar i till hösten.

    Jätte jätte fin skolgård anpassad för 5 åringar ! Och totalt inhägnad med bra grind.

    Vår granne ( som är mamma till en kompis till han på vår gata) jobbar i förskoleklassen där.

    Minus: Inga kompisar från hans avdelning kommer börja där. Bara en enda han känner från förskolan brevid han nu. Dom brukar få leka ihop vissa dagar.

    Vad är viktigast?? Kompisar men en kass skola ?

    Eller en bra skola men måste skaffa nya kompisar?

  • Svar på tråden Behöver hjälp med val av skola!
  • Fri 7 Feb 2020 22:45
    #1

    En bra skola absolut.

  • Anonym (Sara)
    Fri 7 Feb 2020 23:10
    #2

    Jag hade självklart valt skolan längre bort. Men hur vet ni redan nu var ert barns kompisar ska vara? Det blir ju inte besittande förrän i april, eller så är det i Stockholm i alla fall.

    Jag har också en femåring som ska börja förskoleklass i augusti. Har varit på fem olika skolor och tittat. Ingen av de har grind. Men hur som helst hade jag valt den andra skolan. Han kan få nya vänner.

  • Fri 7 Feb 2020 23:30
    #3

    Men alltså inhägnad? Vanliga skolor är inte inhägnade. Barn är 6 år eller nästan 6 år när de börjar förskoleklass och de klarar av osynliga gränser om de är normalutvecklade.

    Så stängsel är inte en fråga anser jag.

    Men mobbning varje dag?? Hur vet ni det?

  • Sat 8 Feb 2020 06:34
    #4

    Att skolor är inhängande händer nästan aldrig, de lär barnen redan från förskoleklass vart gränserna går och har personal ute på rasterna som håller koll.

    Att det förekommer mobbning är inte bra men hur vet ni det? Är det saker de själva gått ut med eller rykten? Skulle inte lyssna på rykten då mobbning förekommer i alla skolor oavsett hur bra de är beroende på vilka barn som går där.

    Det jag skulle titta på om jag var du är resultat i enkäten från föräldrar och barn som går i skolan.

    Hur ser resultaten ut när de slutar nian och nationella prov?

    Den ena skolan var bara upp till trean, vart hamnar de sen? Mobbning som ni är rädda för startar oftast högre upp i åldrarna och kommer det ändå bli den stora skolan då så kommer det ändå finnas risker.

    Är skönt när de kan börja gå själva till skolan om den ligger nära och att följa sina kompisar kan betyda mycket i den åldern också.

    Mina tankar om skolval.

  • Sat 8 Feb 2020 07:02
    #5

    Några tankar:

    Du skriver inte ett ord om undervisning, metoder, reultat, studiero, lärarbehörighet, lärartäthet och sådant. Raster är bara en liten del av skoldagen, så läs på mer om skolan och hur de arbetar. Gå på skolornas öppna hus. 

    Angående inhängnader är väldigt få skolor inhängade. En sexåring ska veta att hen inte får lämna skolan, och om en sexåring vill rymma så kommer hen ändå kunna hitta på sätt att öppna lås och grindar. I skolan är de inte småbarn längre.

    Tråkig skolgård och ett minus. Men en del väger upp tråkig skolgård med massor med lösa leksaker man tar ut när det är rast (hopprep, innebandymål, rockringar etc), en del fritidshem och förskoleklasser går till skogen eller olika lekplatser runt omkring för att kompensera. Och som sagt, elever i skolan är inte ute och leker fritt på samma sätt som i förskolan.

    Mobbning kan förekomma överallt, både på liten och stor skola. Att det finns fler fall i en större skola är inte konstigt, precis som det finns fler lyckliga elever. Frågan är väl hur det ser ut procentuelt. Den "tyngre" mobbningen finns också ofta högre upp i årskurserna, de yngre är trots allt inte så slipade och mer omgivna av vuxna. Så man kan inte bedöma läget i F-3 genom att titta på totala siffror för en hel skola. Om du har möjlighet - går förbi de olika skolorna när de har rast och är ute på fritids. Se om de  vuxna står utspridda, verkar ha koll etc. Att någon gång stå och prata i grupp kan vara nödvändigt, men 90% av tiden ska man absolut vara utspridd och fokusera på eleverna. 

    Mest skulle jag fundera på var barnen hamnade efter år 3, grundskoletiden är lång. 

  • Tue 11 Feb 2020 15:56
    #6

    Kan säga hur vi valde. Vara lite liknande situation dock skolorna är båda väldigt nära. Vi valde den bättre skolan. En kompis (som även är granne) också började där), så alla kompisar i princip var nya. Det blev jättebra - dottern (hon är 9 år nu, dvs går i 3:an) har flera permanenta kompisar i sin klass, allting är väldigt bra och lugnt. En annan granne som också gick på samma förskola men föräldrarna valde sen en annan skola, tja, hon vill byta, hon säger att barn är elaka, utseendefixerade, bråkar ofta (efter hennes födelsedagskalas förra året som de hade hemma, sa hon att det var det sämsta kalaset hon haft).
    Välj skolan! Han är så liten, så han skaffar nya kompisar utan problem.

  • Anonym (A)
    Tue 11 Feb 2020 16:03
    #7
    Jag hade valt den skolan jag tror blir bäst.
    När dottern började 6-års gick alla barn från förskolan åt olika håll och och dottern kände ingen i sin klass och endast ett barn i parallellklassen. Det var aldrig ett problem. 

    Angående inhägnad så har ingen skola jag gått på varit det. Ej heller dotterns skola är det.

    Skolan är upp till Åk 3 skriver du. Var hamnar barnen sen? På skolan på er gata?
  • Tue 11 Feb 2020 20:07
    #8
    Anonym (A) skrev 2020-02-11 16:03:53 följande:
    Jag hade valt den skolan jag tror blir bäst.

    När dottern började 6-års gick alla barn från förskolan åt olika håll och och dottern kände ingen i sin klass och endast ett barn i parallellklassen. Det var aldrig ett problem. 

    Angående inhägnad så har ingen skola jag gått på varit det. Ej heller dotterns skola är det.

    Skolan är upp till Åk 3 skriver du. Var hamnar barnen sen? På skolan på er gata?
    Alla kommer hamna på den stora skolan sen efter årskurs 3. Förskoleklass och lågstadiet ligger brevid mellan och högstadiet och sen gymnasiet.
  • Thu 13 Feb 2020 12:13
    #9

    Plättlätt val för mig som utomstående - skulle välja den bra skolan, alla dar i veckan! Det är mycket viktigare med skolan och miljön och lärarna än kompisar i just den åldern. Vore annat med en tonåring - där är kompisar väldigt viktiga. Ett mindre barn leker ju lättare med allt och alla. Min barns bästa vän flyttade plötsligt. Nu leker han med några andra och lite olika men har världens bästa fröken.

Svar på tråden Behöver hjälp med val av skola!