• Anonym (?)
    Sat 8 Feb 2020 03:10
    5185 visningar
    23 svar
    23
    5185

    Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå

    Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå, hur lever ni?

    Hur många dagar tar ni ut i veckan?

    Vad får ni ut?

    Hur klarar ni er ekonomiskt?

    Lite frågor då jag förlorat min sgi, och förstår att jag kommer få lägsta nivå på FP men vill ändå försöka spara så många dagar jag kan, alltså leva så ekonomiskt som möjligt..

  • Svar på tråden Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå
  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 04:36
    #1

    Hej! Vad tråkigt att du förlorat din sgi! Är

    Du söker på att så är fallet? Vad är det osom gjort att du förlorat den?

    Jag har en bra sgi men jag och min man har valt att inte ta ut en enda dag första1,5 åren pch han jobbar dessutom bara 50% när jag är föräldraledig på heltid.

    Så hur vi löser detta. Låg boendekostnad från början. Ca 6000. Inget godis, glass, chips vilket även är ett hälsoval. Vi snålat inte med mat. Går minst 4000 i månaden på två pers.

    Däremot. Vi äter aldrig ute, går aldrig på bio, fikar inte, köper minimalt med kläder/saker rill oss själva. På detta vis har vi levt redan innan vi fick barn. Så det är egentligen ingen uppoffring.

    Lycka till!

  • Sat 8 Feb 2020 06:41
    #2

    Men... det är väl bara till 1-årsdagen man kan vara ledig utan att förlora sgin? Sen kan inte arbetsgivaren neka dig att vara helt ledig till dess att barnet är 1,5, men från 1-årsdagen måste man väl börja ta ut fem dagar i veckan för att skydda sgin?


    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 04:36:38 följande:

    Hej! Vad tråkigt att du förlorat din sgi! Är

    Du söker på att så är fallet? Vad är det osom gjort att du förlorat den?

    Jag har en bra sgi men jag och min man har valt att inte ta ut en enda dag första1,5 åren pch han jobbar dessutom bara 50% när jag är föräldraledig på heltid.

    Så hur vi löser detta. Låg boendekostnad från början. Ca 6000. Inget godis, glass, chips vilket även är ett hälsoval. Vi snålat inte med mat. Går minst 4000 i månaden på två pers.

    Däremot. Vi äter aldrig ute, går aldrig på bio, fikar inte, köper minimalt med kläder/saker rill oss själva. På detta vis har vi levt redan innan vi fick barn. Så det är egentligen ingen uppoffring.

    Lycka till!


  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 08:01
    #3
    Ignoramus skrev 2020-02-08 06:41:12 följande:

    Men... det är väl bara till 1-årsdagen man kan vara ledig utan att förlora sgin? Sen kan inte arbetsgivaren neka dig att vara helt ledig till dess att barnet är 1,5, men från 1-årsdagen måste man väl börja ta ut fem dagar i veckan för att skydda sgin?


    Jo precis! Vi har löst detta genom att jag nu pluggar 50% på distans. Räcker med 50% studier för att skydda hela din sgi
  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 08:04
    #4
    Ignoramus skrev 2020-02-08 06:41:12 följande:

    Men... det är väl bara till 1-årsdagen man kan vara ledig utan att förlora sgin? Sen kan inte arbetsgivaren neka dig att vara helt ledig till dess att barnet är 1,5, men från 1-årsdagen måste man väl börja ta ut fem dagar i veckan för att skydda sgin?


    Min man driver ett företag vid sidan av föräldraledighet och jobb. Alltså på helgen och kvällar vilket blir ca 20 timmar i veckan. Detta gör att han heller inte behöver plocka föräldrapenninh förens dottern är 1,5. Hans jobb i företaget skyddar sgin (detta är dubbel ocj trippelkollat med inspelade samtal och Mail till försäkringskassan)
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 10:46
    #5
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 04:36:38 följande:

    Hej! Vad tråkigt att du förlorat din sgi! Är

    Du söker på att så är fallet? Vad är det osom gjort att du förlorat den?

    Jag har en bra sgi men jag och min man har valt att inte ta ut en enda dag första1,5 åren pch han jobbar dessutom bara 50% när jag är föräldraledig på heltid.

    Så hur vi löser detta. Låg boendekostnad från början. Ca 6000. Inget godis, glass, chips vilket även är ett hälsoval. Vi snålat inte med mat. Går minst 4000 i månaden på två pers.

    Däremot. Vi äter aldrig ute, går aldrig på bio, fikar inte, köper minimalt med kläder/saker rill oss själva. På detta vis har vi levt redan innan vi fick barn. Så det är egentligen ingen uppoffring.

    Lycka till!


    Studerat innan barnets ankomst och eftersom jag inte fick sjukskrivning exakt när studierna var slut, så försvann hela SGI?n

    Annars hade jag haft rätt till att då beräknat på inkomst innan studier
  • Sat 8 Feb 2020 10:51
    #6

    Har du en pappa med i bilden så kan det löna sig att han är föräldraledig 20 % och tar fredag-sön (eller lör-mån). Då får han ut mer än sin heltidslön (om han nu inte är långt över inkomsttaket)

    Haft vänner som gjort så när mamman haft nollad SGI att pappan tagit 3 dagar per vecka och jobbat 80 % och sen har de sparat resterande dagar så har mamman fått ta ut dessa när hon väl jobbat upp sin SGI igen.

  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 10:58
    #7
    Anonym (?) skrev 2020-02-08 10:46:51 följande:

    Studerat innan barnets ankomst och eftersom jag inte fick sjukskrivning exakt när studierna var slut, så försvann hela SGI?n

    Annars hade jag haft rätt till att då beräknat på inkomst innan studier


    Hm. Har du kollat så att du inte var skyddad av att det var mindre än 6 månader kvar till bf?

    Ja har man ett glapp så blir man nollad. Räcker med en dags glapp tyvärr. Det du skulle gjort var att skriva in dig som arbetslös på arbetsförmedlingen dagen efter att dina studier avslutades (oavsett sjukdom eller inte). Bra att tänka på till en annan gång
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 11:35
    #8
    cosinus skrev 2020-02-08 10:51:55 följande:

    Har du en pappa med i bilden så kan det löna sig att han är föräldraledig 20 % och tar fredag-sön (eller lör-mån). Då får han ut mer än sin heltidslön (om han nu inte är långt över inkomsttaket)

    Haft vänner som gjort så när mamman haft nollad SGI att pappan tagit 3 dagar per vecka och jobbat 80 % och sen har de sparat resterande dagar så har mamman fått ta ut dessa när hon väl jobbat upp sin SGI igen.


    Ja jag har en pappa med i bilden, och han tjänar väldigt bra så så sett så vet jag att vi kommer klara oss, men får ju lite ångest av att veta att vi måste leva på hans lön och att man själv inte bidrar med något.. så jag vet inte om det skulle löna sig att han tar ut föräldradagar och jobbar, hmmm.. tror inte det skulle bli så mycket mer iaf!
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 11:36
    #9
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 10:58:47 följande:

    Hm. Har du kollat så att du inte var skyddad av att det var mindre än 6 månader kvar till bf?

    Ja har man ett glapp så blir man nollad. Räcker med en dags glapp tyvärr. Det du skulle gjort var att skriva in dig som arbetslös på arbetsförmedlingen dagen efter att dina studier avslutades (oavsett sjukdom eller inte). Bra att tänka på till en annan gång


    Jag vet inte hur detta funkar men pratade med en handläggare på försäkringskassan som berättade detta för mig, hade det varit att jag jobbat är sgi skyddat 3 veckor innan tex sjukskrivning sa han, men har man studerat får det inte va något klapp alls. Så då blev min sgi nollad. Ja han sa också det, hade ingen aning om detta att det fungerade så, svårt att ha koll på allt.. men nu vet jag det till. Söta gång
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 11:37
    #10
    Anonym (?) skrev 2020-02-08 11:36:38 följande:

    Jag vet inte hur detta funkar men pratade med en handläggare på försäkringskassan som berättade detta för mig, hade det varit att jag jobbat är sgi skyddat 3 veckor innan tex sjukskrivning sa han, men har man studerat får det inte va något klapp alls. Så då blev min sgi nollad. Ja han sa också det, hade ingen aning om detta att det fungerade så, svårt att ha koll på allt.. men nu vet jag det till. Söta gång


    Till nästa gång ska de stå såklart, haha
Svar på tråden Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå