• Anonym (?)
    Sat 8 Feb 2020 03:10
    5094 visningar
    23 svar
    23
    5094

    Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå

    Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå, hur lever ni?

    Hur många dagar tar ni ut i veckan?

    Vad får ni ut?

    Hur klarar ni er ekonomiskt?

    Lite frågor då jag förlorat min sgi, och förstår att jag kommer få lägsta nivå på FP men vill ändå försöka spara så många dagar jag kan, alltså leva så ekonomiskt som möjligt..

  • Svar på tråden Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå
  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 15:41
    #11
    Anonym (?) skrev 2020-02-08 11:36:38 följande:

    Jag vet inte hur detta funkar men pratade med en handläggare på försäkringskassan som berättade detta för mig, hade det varit att jag jobbat är sgi skyddat 3 veckor innan tex sjukskrivning sa han, men har man studerat får det inte va något klapp alls. Så då blev min sgi nollad. Ja han sa också det, hade ingen aning om detta att det fungerade så, svårt att ha koll på allt.. men nu vet jag det till. Söta gång


    Har man jobbat minst 6 månader så har man ett så kallat efterskydd på tre MÅNADER. Men kanske var du som råkade skriva fel bara? Tänker så inte handläggaren sade fel till dig. Men det var alltså mer än 6 månader kvar till barnets födelse när ditt glapp var? Tycker det är så synd att man inte får lära sig angående sgi och sgi skydd på samhällskunskapen i grundskola och gymnasium. Är så många som inte har koll på reglerna. Och det förstår jag ju att man inte har.
  • Anonym (Mrs T)
    Sat 8 Feb 2020 15:56
    #12
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 15:41:30 följande:

    Har man jobbat minst 6 månader så har man ett så kallat efterskydd på tre MÅNADER. Men kanske var du som råkade skriva fel bara? Tänker så inte handläggaren sade fel till dig. Men det var alltså mer än 6 månader kvar till barnets födelse när ditt glapp var? Tycker det är så synd att man inte får lära sig angående sgi och sgi skydd på samhällskunskapen i grundskola och gymnasium. Är så många som inte har koll på reglerna. Och det förstår jag ju att man inte har.


    Deras hemsida är jättedålig i det avseendet; det kan ju innebära en katastrof att omedvetet nolla sgi:n, speciellt om man är ensamstående. Jag hade aktiebolag när jag var gravid för första gången och försökte reda ut hur sgin funkade. När det sen var dags att ansöka ett år senare så började de prata om att den skulle baseras på min ersättning 280 dagar innan födseln. Det går att läsa om det kriteriet i alla andra anställningsformer, men inte när man klickar i aktiebolag. Värdelöst.
  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 16:04
    #13
    Anonym (Mrs T) skrev 2020-02-08 15:56:43 följande:

    Deras hemsida är jättedålig i det avseendet; det kan ju innebära en katastrof att omedvetet nolla sgi:n, speciellt om man är ensamstående. Jag hade aktiebolag när jag var gravid för första gången och försökte reda ut hur sgin funkade. När det sen var dags att ansöka ett år senare så började de prata om att den skulle baseras på min ersättning 280 dagar innan födseln. Det går att läsa om det kriteriet i alla andra anställningsformer, men inte när man klickar i aktiebolag. Värdelöst.


    Ja alltså det är hopplöst. Jag har läst och läst och ringt och frågat och frågat. När jag pratade med min handläggare som skulle fastställa min sgi så undrade han om jag jobbar på fk????.

    Deras sida är ju totalt värdelös och jag har för vana att prata med minst tre olika personer gällande samma då man även kan få helt olika svar på deras kundservice
  • Anonym (Mrs T)
    Sat 8 Feb 2020 16:50
    #14
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 16:04:43 följande:

    Ja alltså det är hopplöst. Jag har läst och läst och ringt och frågat och frågat. När jag pratade med min handläggare som skulle fastställa min sgi så undrade han om jag jobbar på fk????.

    Deras sida är ju totalt värdelös och jag har för vana att prata med minst tre olika personer gällande samma då man även kan få helt olika svar på deras kundservice


    Verkligen!! Ringer man tio gånger får man tio olika svar, det är väldigt obehagligt. Och dessutom ska det inte fungera så; i nuläget är det i princip bara att ringa tills man får det svar man vill ha och därefter se till att få det skriftligt. Det utnyttjas garanterat, samtidigt som många faller igenom stolarna totalt för att de har missat någon tramsig byråkratisk regel med några timmar.
  • Anonym (Snåla­)
    Sat 8 Feb 2020 20:01
    #15
    Anonym (Mrs T) skrev 2020-02-08 16:50:53 följande:

    Verkligen!! Ringer man tio gånger får man tio olika svar, det är väldigt obehagligt. Och dessutom ska det inte fungera så; i nuläget är det i princip bara att ringa tills man får det svar man vill ha och därefter se till att få det skriftligt. Det utnyttjas garanterat, samtidigt som många faller igenom stolarna totalt för att de har missat någon tramsig byråkratisk regel med några timmar.


    Vågar tyvärr inte riktigt lita på att det funkar trots att man fått det skriftligt. Inte övertygad om att det håller rättsligt. Men man får väl bara hoppas på att man aldrig får problem
  • Anonym (Mrs T)
    Sat 8 Feb 2020 20:58
    #16
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 20:01:40 följande:

    Vågar tyvärr inte riktigt lita på att det funkar trots att man fått det skriftligt. Inte övertygad om att det håller rättsligt. Men man får väl bara hoppas på att man aldrig får problem


    Gissar att man klarar sig hyfsat ok om man på goda grunder kan hävda att pengarna spenderats i god tro? Men håller med om att det känns läskigt. Och väldigt galet att ansvaret ligger på oss och inte på handläggarna som ger oss helt fel information.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 00:00
    #17
    Anonym (Snåla) skrev 2020-02-08 15:41:30 följande:

    Har man jobbat minst 6 månader så har man ett så kallat efterskydd på tre MÅNADER. Men kanske var du som råkade skriva fel bara? Tänker så inte handläggaren sade fel till dig. Men det var alltså mer än 6 månader kvar till barnets födelse när ditt glapp var? Tycker det är så synd att man inte får lära sig angående sgi och sgi skydd på samhällskunskapen i grundskola och gymnasium. Är så många som inte har koll på reglerna. Och det förstår jag ju att man inte har.


    Nej endast 2,5 månad kvar till födelse när glappet var. Han sa ingenting om det utan sa att dom skulle besluta om lägstanivån.. finns det någonstans man kan läsa om detta? Jag hade som sagt inte jobbat innan glappet, utan endast studerat i 6 månader, innan det hade jag jobbat. Han sa nått om att man hade sånt skydd om man jobbat, men om man studerat gäller det inte
  • Sun 9 Feb 2020 01:21
    #18
    Anonym (?) skrev 2020-02-09 00:00:28 följande:

    Nej endast 2,5 månad kvar till födelse när glappet var. Han sa ingenting om det utan sa att dom skulle besluta om lägstanivån.. finns det någonstans man kan läsa om detta? Jag hade som sagt inte jobbat innan glappet, utan endast studerat i 6 månader, innan det hade jag jobbat. Han sa nått om att man hade sånt skydd om man jobbat, men om man studerat gäller det inte


    Nej det gör det inte eftersom studierna är en SGI-skyddande period och då kan man inte gå direkt in i en annan sgi-skyddande period såsom rätten att sluta arbeta när det är mindre än sex månader till BF, utan måste arbeta emellan.
  • Anonym (Snåla­)
    Sun 9 Feb 2020 04:45
    #19
    Seven Costanza skrev 2020-02-09 01:21:57 följande:

    Nej det gör det inte eftersom studierna är en SGI-skyddande period och då kan man inte gå direkt in i en annan sgi-skyddande period såsom rätten att sluta arbeta när det är mindre än sex månader till BF, utan måste arbeta emellan.


    Min syster fick nyligen info (hon studerar) om att hennes sgi är skyddad 6 månader före bf. Jag har dock sagt åt henne att kontrollera detta med flera handläggare.

    Jag vet att man inte har rätt till dubbla sgi-skydd. Men har inte lyckats läsa ordentligt ifall det kan vara något annat som gäller i situationen att man studerar innan.

    Ts jag skulle råda dig att kontakta försäkringskassan via telefon, ring flera gånger så att du får prata med flera personer, och fråga om man har din sgi skyddad sex månader före bf om man studerat innan. Du kan även ställa samma fråga på försäkringskassan förälder. Din handläggare kan absolut ha gjort fel, därför han det vara bra att kolla detta.

    Min syster fick alltså infon att man har sgi skydd 6 månader före bf även om man har studerat. Så antingen har hon eller du fått fel info. Tyvärr tror jag att det är hon men jag tycker som sagt att du skall kolla upp detta noga.
  • Anonym (M)
    Fri 12 Mar 2021 10:46
    #21

    Klarar ni er på pappans lön kanske du kan strunta helt i att du ut dagar. Sedan när du börjar jobba så jobbar du upp en sgi och kan ta ut ledighet med bättre betalt. Har du tänkt jobba efteråt?

    Ev om pappan är fl fredagar och tar ut fre-sön, med bättre sgi

  • Anonym (123)
    Fri 12 Mar 2021 11:13
    #22

    Jag har inte lägsta men inte långt ifrån (jobbar 50% bara) så min man har tagit ur fre-sön pch jag ingenting då der ger ungefär lika mycket som om jag skulle ha tagit ut 5 dagar i veckan

  • Anonym (Annon­ym)
    Fri 12 Mar 2021 13:23
    #23

    Jag hade lägsta föräldrapenning med äldsta barnet och valde att ta ut mindre än 5 dagar/vecka. Om jag minns rätt så fick jag max 4000 kr/månad inklusive halva barnbidraget. Det räckte till alla mina omkostnader förutom hyran. Min sambo hade heltidsanställning och betalade min del av hyran. Sedan hade jag pengar undansparade för att kunna dryga ut föräldrapenningen om jag behövde. Det var VÄLDIGT skönt att ha, för det uppstod många oplanerade utgifter under den tiden.

  • Anonym (Minit­våan)
    Sat 13 Mar 2021 04:12
    #23

    Jag fick mitt första barn som student, utan någon SGI. Vi levde enbart på min mans lön redan innan graviditeten, så föräldrapenningen blev en bonus när den kom trots att den var på lägsta nivå. Jag var av ekonomiska skäl tvungen att vara den som var hemma, eftersom min man skulle förlora för stor del av sin lön om han var föräldraledig på heltid. Att leva två vuxna, ett barn och en hund på en enda lön betyder tighta marginaler.

    Vi levde sparsamt. Få streamingabonnemang, ingen bil, en billig liten lägenhet. Behövde inte räkna kronor i mataffären men hade heller inte råd med resor, massa utemat mm. Jag köpte inga nya kläder eller skor till mig själv då jag ju ändå inte mötte mycket folk.

    Jag köpte mycket begagnat till bebisen på loppisar, FB och Tradera. Finns ju hur mycket fint begagnat som helst i nyskick i klädväg till en bebis; klädpaket med kläder från fina märken för några kronor styck. Köpte även spjälsäng mm. begagnat. Det enda vi köpte nytt var nog barnvagnen samt en billig IKEA-byrå till bebis kläder. Och ett billigt skötbord. Annars var allt begagnat. Bebisar är rätt billiga att ha om man väljer bort att köpa nytt, och om de ammar är ju maten gratis också.

    Jag tog bara ut enstaka FP-dagar varje vecka och försökte spara dagarna till senare då jag skulle jobba och få en SGI och få ut mer pengar på dem. Nu är dottern fem år och vi har fortfarande kvar närmare 80 eller 90 dagar (efter fyra år finns det någon gräns strax under 100 dagar, allt utöver det bränner inne så tog ut övriga dagar innan dess). Är superskönt att ha dagar att ta av när vi vill och behöver för roliga saker med dottern!

Svar på tråden Ni som har föräldrapenning på lägsta nivå