• Sat 8 Feb 2020 07:12
    6592 visningar
    44 svar
    44
    6592

    Min sambo går aldrig upp med barnen

    Måste få skriva av mig.

    Har ett jätte problem med min sambo. Vi har två barn. En 4 åring och en som är 2 år. Jag har ALLTID, med båda barnen varit den som gått upp på natten och morgonen när barnen vaknar. Vår 2 åring vaknar vanligast runt 04.30. Min sambo säger att han verkligen inte vaknar och vi har försökt olika sätt för att han ska ha lättare att komma upp. Vi har ställt larm, vi har flyttat spjälsängen, jag har puttat på honom osv. Men de mesta kräver att jag vaknar först för att få upp honom. Så då känner jag att jag lika gärna kan slippa bli irriterad och bara gå upp med dottern själv. Grejen är att han varje morgon ber om ursäkt för att han inte vaknar. Men jag känner att jag inte längre tar det. Känns så oäkta och ego. Jag jobbar dessutom heltid på en skola och han pluggar. Mina tider är fasta och hans är mer flexibla. Ibland börjar han vid 12 på dagen tex. Jag tycker då att de är självklart att barnen får kortare dagar på förskolan om han har möjlighet att lämna dem senare än 7 som jag måste. Men där är vi inte alls överens. Utan han ser det som enklare att jag lämnar så att han hinner plugga på morgonen. (Vilket han oftast inte hinner av olika anledningar, enligt honom själv). Nä usch. Känner mig så trött på förhållandet. Sen försöker han även kompensera genom att tex fixa frukost eller åka och handla, tömma diskmaskinen eller gå ut med sopor. Och de är så uppenbart att han anstränger sig för att visa din omtanke då. Tyvärr för honom så funkar de inte längre. Jag går bara runt och känner mig sur på honom. Tror ni att de finns något jag kan göra? Eller är det bara dags att gå?

  • Svar på tråden Min sambo går aldrig upp med barnen
  • Sat 8 Feb 2020 07:27
    #1

    Varför inte bara knuffa ner honom i golvet när han inte vaknar? Klart han sover vidare när du låter honom göra det.

    Ge han en välriktad knuff i röven bara.

    Sen ger din beskrivning uppfattningen om en uppenbar slacker, men om det är så vet du ju redan. Det brukar ju inte komma som en överraskning.


    Ride it like you stole it
  • Sat 8 Feb 2020 07:33
    #2
    +1

    Hej TS,

    När man skaffar barn så måste man förstå innebörden med att skaffa barn. Vilket inte din omogne sambo har riktigt tagit in. Hur han kan ens låta dig styra hela hushållet obegripligt.

    Att han sätter pluggandet i första hand före sina barn, är helt fel. Det går bra och trevligt att producera barn. Att låta dig gå upp så himla tidigt och lämna barnen redan kl 07 på dagis känns inte helt rätt. Hur länge blir dom inte där?

    Han skulle kunna lämna barnen 0800-0900 och ända hinna plugga. Så slipper dina två änglar vara så länge på dagiset.

    På helgerna kan man ta en varsin dag var och kliva upp med barnen så den ena får sova ut lite mer på lördagen och vise värse på söndagen.

    Väldigt egoistiskt och elakt att inte tänka på sin sambo.

    Handla, plocka disk, fixa hemma är inget som tar mkt tid.

    Du låter som en otroligt omtänksam mor till dina barn. Och viger hela din själ till dom. Tråkigt att dina omogne sambo inte förstår vad han utsätter dig för.

    Han vet vad han har, han vet inte vad han får i framtiden.

    Det lärde min mor mig en gång för länge sedan.

    Sätt dig ner och prata klarspråk med honom. Ta mer ansvar eller så delar vi på vårdnaden.

  • Sat 8 Feb 2020 07:51
    #3

    Självklart ska han lämna barnen! Självklart ska han lämna dem senare så de slipper långa dagar. Självklart ska han dela på att handla, plocka disk, fixa hemma i sitt hushåll. Självklart ska han ta nätterna.

    Fy vad elakt mot dig och mot barnen!

  • Steven­Diese
    Sat 8 Feb 2020 07:52
    #4
    +2

    Lite hårda ord här. Eftersom jag var i exakt samma stol så tycker jag du ska analysera situationen annorlunda.

    Vissa människor behöver mer sömn. Vissa människor har svårt att vakna och gå upp.

    Detta blev tydlig hos oss redan med vårt första barn som hade kolik. Jag fick helt enkelt acceptera att det var som det var.

    Visst var ju sur som fan ibland för att jag aldrig fick vila ut under småbarnsåren. När partnern väl vaknat så är man själv så vaken att man likaväl kan gå upp.

    Men detta var ju inget hon gjorde av ondo.

    Så ni som skriver slacker vet inte vad ni pratar om. Det handlar om sömnmönster inte att alla som vaknar på morgonen är så jävla duktiga. Sen verkar ts partner vara en kille, då är det helt accepterat att stämpla som slacker. Könsdiskriminering.

    Ts du skriver ju att han försöker kompensera sin brist med att göra annat. Det tyder ju på att det är en reko kille. Under denna tid kanske du kan vila?

    Småbarnsåren går över. Det har de gjort här och nu kan barnen gå upp själva på morgonen. Men jag är alltid först uppe ändå.

  • lärkan­21
    Sat 8 Feb 2020 08:02
    #5

    Ni behöver sätta er ner och prata igenom er situation ordentligt. Att du ska dra ett så tungt lass som du gör nu låter inte rimligt. Att plocka ur diskmaskinen, handla osv. tillhör väl de gemensamma hushållssysslorna och inget som görs för att "fjäska" för att släta över att han inte gått upp med barnen. Att plugga kan absolut vara ansträngande men att jobba och ha fasta tider att passa när man desdutom ska lämna barn på fsk är mer ansträngde. Börjar han 12 är det rimligt att han tar lämningen och går hem och pluggar sen. Nätterna fungerade bra för mig och min sambo att dela upp när vi hade småbarn. Vaknade barnen tidigt tisdag och det var min dag var det bara att pallra sig upp. Nästa dag var sambons tur att pallra sig upp. Var inget att diskutera om uppdelningen redan gjorts. Att din sambo inte fixar att gå upp handlar ju bara om ren lathet. Småbarnsåren är slitsmma och man måste hjälpas åt för att båda ska orka!

  • S23
    Sat 8 Feb 2020 08:24
    #6
    +1

    Jag har en dotter på 1 år som vagnar mellan 04 och 04.30 och tar ALLA morgnar. Helt enkelt för att min man inte klarar att gå upp. Får jag upp honom så tidigt så är hela hans dag förstörd sedan för att han är så trött och han kan heller inye somna dagtid för att vila ikapp lite. Dessutom är han så trött den tiden att jag ärligt talat tror att han skulle vara en säkerhetsrisk för dottern. Jag accepterar det. Vi har helt enkelt olika förmåga gällande så tidiga tider.

    Jag tycker dock att din sambo verkligen bör ta barnen till dagis. Den missade pluggtiden på morgonen kan han ta igen när barnen somnat för natten.

  • Sat 8 Feb 2020 08:40
    #7
    StevenDiese skrev 2020-02-08 07:52:44 följande:

    Lite hårda ord här. Eftersom jag var i exakt samma stol så tycker jag du ska analysera situationen annorlunda.

    Vissa människor behöver mer sömn. Vissa människor har svårt att vakna och gå upp.

    Detta blev tydlig hos oss redan med vårt första barn som hade kolik. Jag fick helt enkelt acceptera att det var som det var.

    Visst var ju sur som fan ibland för att jag aldrig fick vila ut under småbarnsåren. När partnern väl vaknat så är man själv så vaken att man likaväl kan gå upp.

    Men detta var ju inget hon gjorde av ondo.

    Så ni som skriver slacker vet inte vad ni pratar om. Det handlar om sömnmönster inte att alla som vaknar på morgonen är så jävla duktiga. Sen verkar ts partner vara en kille, då är det helt accepterat att stämpla som slacker. Könsdiskriminering.

    Ts du skriver ju att han försöker kompensera sin brist med att göra annat. Det tyder ju på att det är en reko kille. Under denna tid kanske du kan vila?

    Småbarnsåren går över. Det har de gjort här och nu kan barnen gå upp själva på morgonen. Men jag är alltid först uppe ändå.


    Fast nej. Att man skulle sova så jäkla hårt att man inte vaknar av en unge som har kolik och gallskriker låter väldigt konstigt. Absolut kan man bara väldigt morgontrött och seg på mornarna. Ha väldigt lång startsträcka. Men man får ändå lov att pallra sig upp när man har barn. Vad hade din sambo gjort om inte du varit hemma? Då hade hon förmodligen fixat att ta sig upp ur sängen för då har hon inga andra alternativ.

    Det TS sambo håller på med är inget annat än bekvämlighet och lathet.
  • Sat 8 Feb 2020 09:12
    #8
    Studentpappa skrev 2020-02-08 07:27:52 följande:

    Varför inte bara knuffa ner honom i golvet när han inte vaknar? Klart han sover vidare när du låter honom göra det.

    Ge han en välriktad knuff i röven bara.

    Sen ger din beskrivning uppfattningen om en uppenbar slacker, men om det är så vet du ju redan. Det brukar ju inte komma som en överraskning.


    Det är INTE ts ansvar att se till att pappan tar sin del av föräldraskapet. Han måste ta ansvar för det själv.
  • Sat 8 Feb 2020 09:14
    #9

    Jag blir otroligt triggad av sånt här.

    Klart som fan han kan vakna om han är inställd på att behöva göra det men nu skiter han bara i det.

    Och vaddå kompensera genom att diska och handla mat? Vem skulle annars göra det? Det är väl för tusan något som skulle göras ändå? Vilken jättebebis till man...

  • Steven­Diese
    Sat 8 Feb 2020 09:19
    #10
    +1
    Pascal skrev 2020-02-08 08:40:21 följande:

    Fast nej. Att man skulle sova så jäkla hårt att man inte vaknar av en unge som har kolik och gallskriker låter väldigt konstigt. Absolut kan man bara väldigt morgontrött och seg på mornarna. Ha väldigt lång startsträcka. Men man får ändå lov att pallra sig upp när man har barn. Vad hade din sambo gjort om inte du varit hemma? Då hade hon förmodligen fixat att ta sig upp ur sängen för då har hon inga andra alternativ.

    Det TS sambo håller på med är inget annat än bekvämlighet och lathet.


    Fast jag har aldrig sagt att min sambo inte vaknade av koliken. Jag sa att det blev tydligt att vi har olika sömnbehov. Hon behöver nästan det dubbla. Det är inte rättvist i ett sånt läge att fördela sovtiden exakt. Men man kanske måste haft kolikbarn för att förstå det?

    Och eftersom min, och ts, startsträcka är kortare än de med annorlunda sömnbehov så går vi upp. Vaknar jag, kommer jag inte somna igen. Så jag kan lika gärna gå upp.

    Men visst, ts kan separera om hon tycker att det löser problemet. Då får hon ju högst troligt andra problem men visst, det blir väl trevligt med omväxling.

    Men faktum kvarstår. Samhället är inte anpassat för morgontrötta med stort sömnbehov.
Svar på tråden Min sambo går aldrig upp med barnen