• Anonym (S)
    Sat 8 Feb 2020 10:01
    830 visningar
    32 svar
    32
    830

    Gemensam/delad ekonomi?

    Har en diskussion med några vänner där en anser att man SKA ha gemensam ekonomi när man flyttar ihop med sin respektive och definitivt ha det när man skaffar barn. Och den andra tycker inte att man ska ha det, utan dela allt på mitten, även med blöjor och babykläder osv.

    Jag och min festman har gemensam ekonomi och de började vi ha redan när vi blev tillsammans, det passar oss.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi?
  • Anonym (F)
    Sat 8 Feb 2020 10:14
    #1

    Gemensam ekonomi när man bestämt sig för att gifta sig, och definitivt när man skaffar barn (enligt mig då).

    Är man bara sambos eller har precis flyttat ihop hade jag nog fortfarande velat ha delad ekonomi

  • Anonym (Mix)
    Sat 8 Feb 2020 10:18
    #2

    Vi fördelar gemensamma utgifter procentuellt utifrån inkomst, och betalar våra privata kostnader själva. Så något slags mellanting skulle man väl kunna säga. Jag har en relation bakim mig dät min partner helt styrde min ekonomi under förevändningen att den var gemensam (jag fick be om lov för att kunna ta en fika typ) och sambon har erfarenhet av att bli ekonomiskt utnyttjad. Vi trivs bra med att ha helt egna pengar men också med att vi kan bo lite dyrare och ha dyrare bil än om vi haft helt jämn fördelning av utgifter. Den av oss som tjänar mindre hade inte kunnat betala 50% av de utgifter vi har idag.

  • Anonym (Peter­)
    Sat 8 Feb 2020 10:25
    #3

    Det finns inget "ska", alla par väljer själva en modell som passar dem bäst. Jag har alltid haft separat ekonomi, även om min partner och jag har samma syn på ekonomi. Det enda vi har gemensamt är matkassan. Många med gemensam ekonomi tror att de med separat ekonomi räknar kronor och ören och är snikna; det när jag aldrig upplevt.

  • Sat 8 Feb 2020 10:32
    #4

    Finns inget generellt svar på dessa, olika sätt passar olika par. För oss var det självklart med gemensamt när vi flyttade ihop, för andra är det inte ens självklart när man har fem barn och femton år ihop...

    Ingenting är rätt eller fel så länge partnerna kommer överens.

  • Anonym (Gemen­sam)
    Sat 8 Feb 2020 10:33
    #5

    Min sambo ville ha gemensam ekonomi så fort vi flyttade ihop för 8 år sedan. Han tjänar 3 gånger så mer än mig och han vill inte ha nå klyftor.

    Varje månad för han över sin lön till mig. Jag betalar då alla räkningar sen får vi en varsin fickpeng som ska räcka till under en månad. Nöjen, snus, klädinköp om det behövs etc.

    Till barnen så köper vi kläder tillsammans och delar på det. Sean har vi ett matkonto. Resten går direkt till sparkonto.

    De flesta vänner jag har kör med egen ekonomi och delar alla utgifter på mitten.

    Jag lägger inte ner så stor tanke på hur andra hanterar sin ekonomi, gifta/sambos/barn/inte barn.

    Deras ekonomi är inte min huvudvärk eller ensak.

  • Anonym (Anna)
    Sat 8 Feb 2020 10:35
    #6

    Vi har helt gemensam ekonomi, haft det sedan vi flyttade ihop för många år sedan. Vi har samma syn på ekonomi och på vad vi lägga pengarna på.

    Angående snåla människor som räknar alla kronor, så har jag träffat på dessa både i familjer med gemensam och separat ekonomi. 

  • Anonym (K)
    Sat 8 Feb 2020 11:07
    #7

    Vi är gifta och har tre barn och har både gemensam och delad ekonomi. Vi betalar in en summa till ett gemensamt konto varje månad som alla räkningar dras ifrån och som vi använder till mat, familjenöjen mm. Vi tar även av de pengarna till ett gemensamt sparkonto. Men sen finns det perioder då en av oss betalar in mer till det kontot än den andra t ex när någon är föräldraledig eller när min man pluggade. Det kan också vara så att någon av oss betalar gemensamma saker med våra "egna" pengar men vi tänker att både såna utgifter och när vi betalar olika pga föräldraledigheter mm kommer gå jämt ut tillslut ändå. Så vi är inte ute efter någon milimeterrättvisa men vi är ändå mån om att kunna göra vad vi vill med våra egna pengar. Jag gillar t ex att resa medan min man har en rätt dyr hobby. Vi sparar på olika sätt men har inte några problem med att använda våra egna sparpengar till något för hela familjen. Jag har t ex köpt en resa till hela familjen medan min man har köpt spel och betalat restaurangbesök. Jag tror det viktiga är att man har en bra kommunikation och är ärliga med hur ens ekonomi ser ut så man kan hjälpa varandra. För oss funkar det här systemet klockrent, för andra kanske det inte alls skulle funka. Man får helt enkelt prata ihop sig och tillsammans komma fram till vad som passar bäst för just en själva.

  • Ess
    Sun 9 Feb 2020 09:36
    #8

    Vi hade helt separat ekonomi när vi flyttade ihop eftersom det fanns särkullar på makens sida. Jag ville inte betala för dem.
    Sen umgänge och underhåll upphörde så har vi delvis gemensam och delvis egen ekonomi.

  • Sun 9 Feb 2020 13:19
    #9

    Vid delade 50/50 i början när vi flyttade ihop. Efter något år delade vi procentuellt. När vi började prata om att skaffa barn så började vi med delad...

  • Anonym (.)
    Sun 9 Feb 2020 14:22
    #10

    Vi har helt gemensam ekonomi, och har i princip haft det sedan vi flyttade ihop. Eller typ 6 månader efter vi blev sambo. Men då hade vi inga pengar i princip heller.

    Skulle vi separera skulle jag hålla separat ekonomi med ny partner. Jag har 5 miljoner på banken, och det är mer eller mindre barnens arv, och hjälp till bostad bil körkort osv. Klart jag är generös och delar med mig och betalar för saker till en ny partner, men helt gemensam ekonomi kommer jag inte ha igen.

Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi?