• Sat 8 Feb 2020 23:24
    4231 visningar
    16 svar
    16
    4231

    Är det ok att ha hund i bur under natten?

    Är det ok att ha hunden i bur under natten?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-08 23:38
    En bur där dörren är stängd

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att ha hund i bur under natten?
  • Anonym
    Sat 8 Feb 2020 23:31
    #1

    Ja, om buren är öppen. Annars nej.
    Kunde inte rösta då dessa alternativ saknas.

  • Sat 8 Feb 2020 23:42
    #2
    Anonym skrev 2020-02-08 23:31:01 följande:

    Ja, om buren är öppen. Annars nej.
    Kunde inte rösta då dessa alternativ saknas.


    Burdörren är stängd
  • Anonym
    Sat 8 Feb 2020 23:43
    #3
    +1
    erikaABC skrev 2020-02-08 23:42:17 följande:
    Burdörren är stängd
    Uppdatera med den infon så röstar jag.

    Det är inte bara fel, det är också olagligt.
  • Anonym (rp)
    Sat 8 Feb 2020 23:49
    #4
    +1

    Nej!

  • Sun 9 Feb 2020 07:35
    #5
    +1

    Stackars vovve!
    Hoppas att du hjälper den stackars hunden och anmäler ägaren/ägarna.

  • Sun 9 Feb 2020 08:06
    #6
    +1

    Det är olagligt så självklart är det inte ok! Vad är syftet med att ha hunden i bur nattetid ?

  • Anonym (Svar på tal)
    Sun 9 Feb 2020 09:01
    #7
    +1

    Nej. Det är både olagligt och omoraliskt. Klarar man inte av att sköta en hund ska man inte skaffa någon!

  • Tue 11 Feb 2020 01:53
    #8
    +1

    Självklart är det INTE ok.

  • Anonym (M)
    Tue 11 Feb 2020 03:49
    #9

    Varför undrar du?

  • Anonym (Valph­age)
    Tue 11 Feb 2020 06:47
    #10

    Nej, då det är olagligt. Om du däremot hade frågat ifall det är ok att ha valpen på en avgränsad yta nattetid är mitt svar ja. Jag anser inte att man måste låta valpen sova i sängen eller springa runt fritt på natten. Min valp tuggar på väggar, möbler och eluttag. Det har jag inte för avsikt att låta honom göra.

    Det blir i mitt tycke tramsigt när man anser att allt utom att ligga sked i sängen med hunden är djurplågeri.

  • Anonym (Hunde­n)
    Wed 12 Feb 2020 18:18
    #11
    +1

    NEJ! Och som alla säger är det olagligt oavsett stängd eller öppen dörr.

    Varför fråga i ett forum och inte ta reda på gällande regler.

    Detta gäller inte Ts, men ville bara få det ur mig.

    Blir mörkrädd över all denna okunskap som finns gällande husdjur, det är inte en SAK man köper utan en levande varelse.

    Ta reda på fakta innan! ni skaffar djur, och även ni som har.

    Ser även att det är vanligt att man ställer frågor tex här när ens djur är sjukt, mår dåligt eller att man hittat något konstigt på det, varför ???

    Kontaktar man inte en veterinär istället för FL, eller är man för snål ?

  • Anonym (H)
    Wed 12 Feb 2020 18:21
    #12
    -1

    Det beroe på hur stor buren är.

  • Anonym (Hunde­n)
    Wed 12 Feb 2020 18:44
    #13
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-02-12 18:21:10 följande:

    Det beroe på hur stor buren är.


    NEJ!!!! Spelar ingen roll hur stor buren är, hur svårt ska det va ???

    Det är just detta problem jag menar i mitt förra inlägg, folk som uppenbart inte känner till gällande regler och lagar lämnar felaktiga svar.

    Hur svårt ska det vara att gå in och läsa på tex Jordbruksverket, skk eller bara googla hund i bur så får du svaret direkt !
  • Anonym (H)
    Wed 12 Feb 2020 19:54
    #14
    -1
    Anonym (Hunden) skrev 2020-02-12 18:44:13 följande:

    NEJ!!!! Spelar ingen roll hur stor buren är, hur svårt ska det va ???

    Det är just detta problem jag menar i mitt förra inlägg, folk som uppenbart inte känner till gällande regler och lagar lämnar felaktiga svar.

    Hur svårt ska det vara att gå in och läsa på tex Jordbruksverket, skk eller bara googla hund i bur så får du svaret direkt !


    JO!!!! Det gör det visst. En bur kan vara hur stor som helst. Stor som ett vardagsrum eller idrottshall. Bur betyder är inte nödvändigtvis 40x30 cm transportbur. Sluta upp med ditt patetiska rabiata skrikande. Antar att du är över 5 år, bete dig på ett sätt som visar det då.
  • Wed 12 Feb 2020 20:45
    #15
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-02-12 19:54:19 följande:
    JO!!!! Det gör det visst. En bur kan vara hur stor som helst. Stor som ett vardagsrum eller idrottshall. Bur betyder är inte nödvändigtvis 40x30 cm transportbur. Sluta upp med ditt patetiska rabiata skrikande. Antar att du är över 5 år, bete dig på ett sätt som visar det då.
    Nja, när "buren" blir så stor pratar vi snarare om "inhägnad" än "bur". Definitionen är ju lite svår att få till eftersom det är relativt, men en vanlig definition är att en bur är max dubbelt så stor som djuret.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Hunde­n)
    Wed 12 Feb 2020 23:21
    #16
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-02-12 19:54:19 följande:

    JO!!!! Det gör det visst. En bur kan vara hur stor som helst. Stor som ett vardagsrum eller idrottshall. Bur betyder är inte nödvändigtvis 40x30 cm transportbur. Sluta upp med ditt patetiska rabiata skrikande. Antar att du är över 5 år, bete dig på ett sätt som visar det då.


    Jag är inte rabiat utan försöker vara extra tydlig ! när folk som du inte förstår eller kan läsa innantill, utan har sina egna synpunkter och börjar jämföra burar som är stora som vardagsrum och idrottshallar, frågan gällde som sagt hundbur.

    Här kommer text från Skk efter som du själv tydligen inte kan leta upp den, kanske till och med du förstår ? förmodar att du är över 5 år så du kan läsa ?

    Text från SKK:

    Hund i bur ? vad gäller?

    Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

    När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ?hund?. Då gäller följande:

    Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus .

    Om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.

    Det är förbjudet att hålla hunden i en ?lekhage? av fyra kompostgaller eller liknande ? att det inte finns något tak på ?buren? spelar ingen roll.
Svar på tråden Är det ok att ha hund i bur under natten?