• Tue 11 Feb 2020 09:50
    3613 visningar
    17 svar
    17
    3613

    Hcg ökar inte

    Hej hörni. Jag är inne på mitt femte år av ofrivillig barnlöshet och diverse behandlingar. Gjorde en FET för några veckor sen och hör och häpna; i söndags, tre dagar innan testdag fick vi svagt plus på stickan. Jag har aldrig i mitt liv fått ett plus tidigare, så det var väldigt stort. Vi tog ett clearblue digital som sa 1-2 veckor. Återföringen med ett fem-dagars embryo skedde den 25e januari, så egentligen tyckte jag provet borde visa ca 2-3 veckor, men äsch det kan ju diffa lite.

    Men nu har jag tagit stickor varje dag o igår blev det lite starkare, men idag blev det typ lite svagare :/ är så himla orolig. Min BIM var för över en vecka sen - borde inte sträcken vara starka? Är det nån som har erfarenhet av svaga sträck men som ändå haft ett liv därinne? Snälla hjälp :(

  • Svar på tråden Hcg ökar inte
  • Tue 11 Feb 2020 10:08
    #1

    Sluta ta tester! Det är bara stress med detta jämförande av strecken. Du har fått pos och njut av det.

  • Tue 11 Feb 2020 10:43
    #2

    Jo men man är rädd att vara glad ifall det tas ifrån en. Missfall är ju vanligt och låga hcg-nivåer är inte det bästa tecknet :(

  • Tue 11 Feb 2020 11:00
    #3

    Att testa om o om igen kommer inte göra någon skillnad, snarare kommer du må sämre o bli mer nojig. Att testen blir svagare är inte bra nej, men det betyder inte att du har fått eller kommer få missfall.

    När har du BIM?

  • Tue 11 Feb 2020 17:17
    #4

    BIM var över en vecka sen...

  • Tue 11 Feb 2020 17:34
    #5

    Vad tråkigt att du bara får uppmaningar att sluta testa när det inte är det du frågar om. Alla fungerar vi olika, och vill du fortsätta testa så gör du det.

    Jag har erfarenhet av svaga test som aldrig blev starkare på en vecka, det blev missfall några dagar efter BIM. I pågående graviditet (v 30 nu) tog jag bara ett test, sen tog jag ett till 1-2 v senare för att jag tyckte jag hade för få symtom. Då tyckte jag strecket var oväntat svagt, men allt gick ju bra i slutändan.

    Jag tror test som blir svagare eller inte ökar på typ en vecka tyder på att det inte kommer gå vägen. Men så länge testen ökar tycker jag man ska vara hoppfull. Jag håller tummarna för dig!

  • Tue 11 Feb 2020 17:34
    #6
    Lookingfor skrev 2020-02-11 17:17:35 följande:

    BIM var över en vecka sen...


    Får du svaga plus?
  • Tue 11 Feb 2020 17:34
    #7
    Lookingfor skrev 2020-02-11 17:17:35 följande:

    BIM var över en vecka sen...


    Får du svaga plus?
  • Tue 11 Feb 2020 18:00
    #8

    Ja, verkligen. Testen är från sön, mån, o så två idag.

  • Tue 11 Feb 2020 18:02
    #9

    Kanske doppade den 10/2 lite längre varav den är gulare (och starkare?)

  • Tue 11 Feb 2020 18:06
    #10
    Daphodil skrev 2020-02-11 17:34:17 följande:

    Vad tråkigt att du bara får uppmaningar att sluta testa när det inte är det du frågar om. Alla fungerar vi olika, och vill du fortsätta testa så gör du det.

    Jag har erfarenhet av svaga test som aldrig blev starkare på en vecka, det blev missfall några dagar efter BIM. I pågående graviditet (v 30 nu) tog jag bara ett test, sen tog jag ett till 1-2 v senare för att jag tyckte jag hade för få symtom. Då tyckte jag strecket var oväntat svagt, men allt gick ju bra i slutändan.

    Jag tror test som blir svagare eller inte ökar på typ en vecka tyder på att det inte kommer gå vägen. Men så länge testen ökar tycker jag man ska vara hoppfull. Jag håller tummarna för dig!


    Tack för stöd <3 Jag är så ovan då jag försökt bli gravid i över fyra år men detta är mitt första plus någonsin, så har liksom inget att jämföra med. Men det känns ju inte så bra med tanke på det jag läst om svagt/icke ökande Hcg. Det har bara gått tre dagar sen vi plussade, så går inte att säga supermycket om ökningen än. Men har officiell testdag imorgon så ska ta clearblue igen då, visar det fortfarande 1-2 veckor är det inte så hoppfullt :/ men ska ringa ivf-kliniken imorgon oavsett så får vi väl boka in något väldigt tidigt för att kolla vad det är som händer egentligen, om det är utomkveds eller missfall...
  • Tue 11 Feb 2020 19:32
    #11

    Urinstickor kan visa fel. Ta några blodprover och mät hcg istället, det brukar jag göra vid graviditet. Hcg är ett hormon som utsöndras vid graviditet.

    Det finns massor med olika företag nu som man kan köpa blodorovsremisser själv genom tex Werlabs, Blodkolllen, Medisera, Mydrop, Svensk Provtagning etc.

    Googla efter rabattkoder så blir det billigare.

    Vid min senaste graviditet tog jag hcgprover regelbundet via Werlabs. Googla på några av de 5 företagen ovan och kolla om något av dem har Provtagningsställen i din närhet.

  • Tue 11 Feb 2020 20:30
    #12
    UndrandeSökare skrev 2020-02-11 19:32:29 följande:

    Urinstickor kan visa fel. Ta några blodprover och mät hcg istället, det brukar jag göra vid graviditet. Hcg är ett hormon som utsöndras vid graviditet.

    Det finns massor med olika företag nu som man kan köpa blodorovsremisser själv genom tex Werlabs, Blodkolllen, Medisera, Mydrop, Svensk Provtagning etc.

    Googla efter rabattkoder så blir det billigare.

    Vid min senaste graviditet tog jag hcgprover regelbundet via Werlabs. Googla på några av de 5 företagen ovan och kolla om något av dem har Provtagningsställen i din närhet.


    Så nu har jag beställt provet på Svensk Provtagning med rabatt. Men... det står att man måste vara fastande. Varför det? Trodde inte att det behövs. 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Fri 14 Feb 2020 12:58
    #13

    rapporterar in ett tidigt missfall här.. var väntat. så nu vet ni hur det gick med det!

  • Fri 14 Feb 2020 13:54
    #14
    Limarie skrev 2020-02-11 20:30:56 följande:

    Så nu har jag beställt provet på Svensk Provtagning med rabatt. Men... det står att man måste vara fastande. Varför det? Trodde inte att det behövs. 


    Man behöver inte vara fastade om man endast ska mäta hcg. Såg att du plussat med Clearblue digitalt i en annan tråd. Vilka siffror fick du på hcgblodprovet?
  • Fri 14 Feb 2020 13:57
    #15
    Lookingfor skrev 2020-02-14 12:58:33 följande:

    rapporterar in ett tidigt missfall här.. var väntat. så nu vet ni hur det gick med det!


    Jättetråkigt att det blev missfall. Hoppas det går bättre vid nästa försök !
  • Fri 14 Feb 2020 16:21
    #16

    Hade 472 RD10. Så det känns bra.


    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Fri 14 Feb 2020 18:34
    #17
    Limarie skrev 2020-02-14 16:21:13 följande:

    Hade 472 RD10. Så det känns bra.


    Låter bra. Det viktiga nu är ökningen.
    Hcg ska dubblera sig varannan dag. Ta ett nytt blodprov och mät hcg nästa vecka och ring och boka in vul hog gyn.

    På v.8+0  ska man kunna se foster med hjärtslag om allt är normalt, så jag brukar boka in vul till den dagen. Gör man vul för tidigt tex i v.6 eller 7 så kan det vara för tidigt för att se hjärtslag och då blir man bara ledsen eller orolig. Så boka in till v.8+0 föreslår jag. Inte tidigare.
Svar på tråden Hcg ökar inte