• Jue
    Tue 11 Feb 2020 14:21
    952 visningar
    13 svar
    13
    952

    Kreditkort nekad

    Hej hej. Jag har Handesbanken som huvudbank och ville utöka min kredit med 5000, men blev nekad. Har ingen inkomst då jag har andra planer än att arbeta för den närmsta tiden och misstänker att det var anledningen till att förfrågan blev nekad (har inga betalningsanmärkningar). Funderar på om det spelar någon roll hur mycket pengar man har på kontot när man ansöker? Har en del pengar hos en annan bank och tänker om det kanske är värt att föra över tillfälligt för att få förfrågan om ökad kredit beviljad. Spelar det någon roll?

  • Svar på tråden Kreditkort nekad
  • Anonym (Sebbe­)
    Tue 11 Feb 2020 14:33
    #1
    Jue skrev 2020-02-11 14:21:01 följande:

    Hej hej. Jag har Handesbanken som huvudbank och ville utöka min kredit med 5000, men blev nekad. Har ingen inkomst då jag har andra planer än att arbeta för den närmsta tiden och misstänker att det var anledningen till att förfrågan blev nekad (har inga betalningsanmärkningar). Funderar på om det spelar någon roll hur mycket pengar man har på kontot när man ansöker? Har en del pengar hos en annan bank och tänker om det kanske är värt att föra över tillfälligt för att få förfrågan om ökad kredit beviljad. Spelar det någon roll?


    Se det som en vink om att du inte ska utnyttja mer kredit.
  • Barbro­45
    Tue 11 Feb 2020 14:33
    #2

    Banker är ofta mycket restriktiva till att låna ut till någon som helt sakna regelbunden inkomst. De vill inte ta den risken. De lite mer generösa kreditgivarna tar skyhög ränta för att ta den risken. 


    Diskutera med din bank vad de kräver för att du ska få låna, kanske räcker det att du flyttar över det du har i annan bank till Handelsbanken. Kolla också av med andra banker om vilka villkor de kan erbjuda. Prata med dem direkt öga mot öga, se bara till att det inte blir för många kreditförförfrågningar.

  • Anonym (Ken)
    Tue 11 Feb 2020 15:18
    #3

    Varför behöver du utöka krediten om du har pengar??

    Tror att de vanliga bankerna alltid nekar när man saknar fast inkomst.

  • Jue
    Tue 11 Feb 2020 17:05
    #4
    Anonym (Sebbe) skrev 2020-02-11 14:33:35 följande:
    Se det som en vink om att du inte ska utnyttja mer kredit.
    Av vilken anledning då menar du? Obestämd
  • Jue
    Tue 11 Feb 2020 17:07
    #5
    Anonym (Ken) skrev 2020-02-11 15:18:00 följande:

    Varför behöver du utöka krediten om du har pengar??

    Tror att de vanliga bankerna alltid nekar när man saknar fast inkomst.


    Därför att jag ska göra en del stora och mindre stora köp under en utlandsvistelse och vill inte riskera mina egna pengar. Blev beviljad 5000 men när jag nu några veckor senare ville utöka blev jag nekad.
  • Tue 11 Feb 2020 19:09
    #6
    Jue skrev 2020-02-11 17:07:29 följande:
    Därför att jag ska göra en del stora och mindre stora köp under en utlandsvistelse och vill inte riskera mina egna pengar. Blev beviljad 5000 men när jag nu några veckor senare ville utöka blev jag nekad.
    Inte riskera dina egna pengar? Menar du att du är orolig att du ska bli skimmad eller förlora kortet och så har du alla dina pengar där? 

    Det fina med handelsbanken är ju bland annat att man kan ha nästan hur många konton som helst utan kostnad, och flytta pengar mellan dem hur som helst utan krångel. Jag har ALDRIG mer än 1000 kr på mitt kort, resten ligger på andra konton. Behöver jag mer än 1000 kr på ett inköp så flyttar jag över på 5 sekunder. Det har till och med hänt att jag behövt göra det när jag står i kassan. Så jag kan aldrig bli snuvad på mer än en tusenlapp. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Jue
    Tue 11 Feb 2020 20:14
    #7
    Aniiee skrev 2020-02-11 19:09:06 följande:
    Inte riskera dina egna pengar? Menar du att du är orolig att du ska bli skimmad eller förlora kortet och så har du alla dina pengar där? 

    Det fina med handelsbanken är ju bland annat att man kan ha nästan hur många konton som helst utan kostnad, och flytta pengar mellan dem hur som helst utan krångel. Jag har ALDRIG mer än 1000 kr på mitt kort, resten ligger på andra konton. Behöver jag mer än 1000 kr på ett inköp så flyttar jag över på 5 sekunder. Det har till och med hänt att jag behövt göra det när jag står i kassan. Så jag kan aldrig bli snuvad på mer än en tusenlapp. 
    Dels det, men det man handlar med kredit skyddas ju även av en viss typ av försäkring.
  • Tue 11 Feb 2020 23:10
    #8
    Anonym (Ken) skrev 2020-02-11 15:18:00 följande:
    Varför behöver du utöka krediten om du har pengar??

    Tror att de vanliga bankerna alltid nekar när man saknar fast inkomst.
    Det finns ju många anledningar att vilja göra vissa köp med kreditkort, även om man har pengarna. Jag skulle tro att bra avbokningsskydd och försäkringar är bland de vanligaste, och att slippa ha ett kort kopplat till ett konto där man kanske har mycket pengar är ett annat skäl. Det senare kan man ofta lösa genom att ha olika konton för kort och där man har pengarna och göra regelbundna överföringar. Men det kan ju vara jobbigt om man är utomlands med dålig täckning eller dyra taxor.
  • Tue 11 Feb 2020 23:20
    #9
    Jue skrev 2020-02-11 20:14:31 följande:
    Dels det, men det man handlar med kredit skyddas ju även av en viss typ av försäkring.
    Vad är det som täcks av att du handlar på kredit jämfört med när du handlar med ett kreditkort med pengar på? Är det verkligen kreditsumman som ger försäkringen, och inte kreditkortet?

    Jag menar, jag vet ju inte, jag har ett debit-kort.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 12 Feb 2020 18:30
    #10
    Aniiee skrev 2020-02-11 23:20:22 följande:
    Vad är det som täcks av att du handlar på kredit jämfört med när du handlar med ett kreditkort med pengar på? Är det verkligen kreditsumman som ger försäkringen, och inte kreditkortet?

    Jag menar, jag vet ju inte, jag har ett debit-kort.
    Jag antar att det är olika för olika kort, men på min bank gäller tex reseförsäkringen i 90 dagar med kreditkortet istället för 60 med vanliga betalkortet. Kreditkortet ersätter även kostnader för sjukvård utomlands och hemtransport, det gör inte betalkortet som "bara" har vanligt avbeställningsskydd.

    Man får även 5 års försäkring på köp av vitvaror med kreditkortet. Om jag köper något online som kommer bort, skadas eller affären går i konkurs kan jag reklamera till kortbolaget för att få pengar tillbaka, om jag inte får det från butiken.
  • Wed 12 Feb 2020 18:47
    #11
    snedtak skrev 2020-02-12 18:30:20 följande:
    Jag antar att det är olika för olika kort, men på min bank gäller tex reseförsäkringen i 90 dagar med kreditkortet istället för 60 med vanliga betalkortet. Kreditkortet ersätter även kostnader för sjukvård utomlands och hemtransport, det gör inte betalkortet som "bara" har vanligt avbeställningsskydd.

    Man får även 5 års försäkring på köp av vitvaror med kreditkortet. Om jag köper något online som kommer bort, skadas eller affären går i konkurs kan jag reklamera till kortbolaget för att få pengar tillbaka, om jag inte får det från butiken.
    Men igen, det är väl kreditkortet som ger det, och inte kreditsumman? Får du verkligen sämre vilkor om du köper något med kreditkortet när du har pengarna på kortet än om du inte har det?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Kredi­t)
    Thu 13 Feb 2020 05:13
    #12

    Ansök om ett annat kreditkort, t ex Norwegian eller Rebilla. Rebilla är bra för utlandsköp eftersom de inte har något valutapåslag.

  • Thu 13 Feb 2020 19:15
    #13
    Aniiee skrev 2020-02-12 18:47:29 följande:
    Men igen, det är väl kreditkortet som ger det, och inte kreditsumman? Får du verkligen sämre vilkor om du köper något med kreditkortet när du har pengarna på kortet än om du inte har det?
    Du kan ha en poäng. Jag vet dock inte om alla kort godkänner insättningar i förväg? Om inte så behöver man ju ha en kreditgräns som täcker de köp man vill göra.
Svar på tråden Kreditkort nekad