• Vasilisat

    Giftermål - samordningsnummer

    Hej , 

    Undrar om det finns en hel del kloka och erfarna människor på forumet...

    Jag och min pojkvän går i tankar om giftermål. Men han har något som heter samordningsnummer. 
    Hur går detta till då ? Är det mer krångligt med alla papper, eller kanske har någon erfarenhet utav sådan situation?

    Jag själv har hört en hel del hemska historier att man ska bevisa att man har dejtat och haft relation och visa upp all bevis man har bara för att han kommer utanför EU från början. 
    Medans samtidigt i grannskapet lever många familjer som haft likadant situation. Dock dom flesta skaffar barn ganska fort. Fast det ingår inte i våran närmsta framtid. då jag studerar på högskolan och har ett par år kvar . 

    Tanken är att gifta sig , då vi har verkligen hittat varandra. Leva tillsammans. Volvo,vila,vovve liksom.

    Tackar för eran hjälp 

    Mvh

  • Svar på tråden Giftermål - samordningsnummer
  • Ellie

    Av vilken anledning vistas han i Sverige? Han kommer behöva bekräfta sin identitet med tex pass, och även visa intyg på att han är ogift.
    lawline.se/answers/kan-en-asylsokande-utan-personnummer-gifta-sig-i-sverige
    lawline.se/answers/gifta-sig-med-utlandsk-medborgare-i-sverige

    Den krångligste biten är för honom att skaffa uppehållstillstånd och få stanna i Sverige. Det är samma process oavsett om ni är gifta eller inte. Ja, då behöver ni samla ihop alla bevis ni har för hur ni träffades, hur ni kommunicerar, vad ni har för planer osv. Sannolikt behöver han resa till sitt eget land och söka uppehållstillstånd därifrån, men jag vet ju inte tillräckligt om hans specifika situation.

  • Vasilisat

    Hej, 

    Tack för svaret :) 

    Han har kommit hit för att vara med oss,och så att vi kan reda ut hur ska vi gå tillväga då jag har inga planer att flytta till Ukraina. Jag ser ingen utvecklingsmöjlighet för mig i hans land. 
    Han har passet och kan bevisa vem han är. Dokumentation är inga problem heller, eller bevis materialet. 
    Problemet är att vi förstår inte hur det fungerar. 
    Måste han åka tillbaka till sitt land och vänta på uppehållstillstånd då får han göra det,men frågan är om det är efter vigsel ?
    Tanken är att göra allt lagligt, och därav så många frågor. Jag har hört så många möjliga versioner av fiktiva relationer att  detta skrämmer mig om helt ärligt. 

    Även om jag tror på kärleken och oss, samtidigt vill jag även vara på säkra sidan . Inte så roligt att leva med tanken på att man kanske blivit lurad. 

    Har ett bra exempel i grannskapet, han från LT, och hon från utkanten av Ryssland. Dom gifte sig i Ryssland. Flyttade hit. skaffade barn. Nu har det gått 6 år sedan dess. Hon har inte jobbat en enda dag här i Sverige, men nu får hon rätt att bo i Sverige även om dom skiljer sig, något med barnet att göra. Barn har rätt till både föräldrar osv. Och då erkänner hon att hon aldrig älskat honom,han var bara en nyckel för henne att bli fri från sin situation i utkanten där. 
    Och han erkänner att när dom gifte sig så var det första gången dom träffades i verkligheten. Till slut lider barnen mest av alla här.

    Jag vill helt och hållet undvika sådan situation där man är nyckel till EU. 
    Gifta sig i Sverige och genomgå ´´kontroller´´ om man kan kalla det så. Fast det känns att jag inte kan något om själva processen. 

  • Kjell2

    Gifta er kan ni gör. Problemet är att få uppehållstillstånd för honom i Sverige. Det är en process som kan ta lång tid och inte kan göras från Sverige utan från hans hemland. Räkna alltså inte med att han kommer kunna bo i Sverige på ett tag

    En variant är att du bor hos honom fram till att han fått uppehållstillstånd.

  • Vasilisat

    Jaha, tack :) 

    Jag hade gärna gjort det men jag studerar och har inte ens råd med ett par dagars semester, tenta efter tenta och det är viktigt för min framtid. Jag vill helst arbeta med det jag är intresserad av och brinner för. Än bara gå till jobbet pga pengarnas skull. 
    Men om vi säger så gifter oss nu, och inleder denna långa processen, får han komma till Sverige på ´´besök´´, eller det känns så tragisk att gifta sig och kanske träffas om ett år . 
    Jag som svensk medborgare behöver inget visum för att åka till Ukraina, jag får stanna där upp till 90 dagar då. Dock problemet som sagt är mitt schema, Barnet, högskolan,arbete. När han är här så underlättar det fruktansvärt mycket,man har trygghet , barnet har en ´´förälder´´ till. Jag är inte lika stressad,mer avslappnad och min lilla älskar honom,leka, busa och ha en manlig förebild i livet. 
    Han säger själv att han hade gärna gått och jobbat som alla andra vanliga människor gör.Och det tror jag på. Fast får han det med samordningsnummer, vem vill ha honom utan person nummer, är det ens lagligt, eller åka in och bli stämplad kommer definitivt förvärra våra chanser. 

  • Kjell2
    Vasilisat skrev 2020-02-12 09:22:23 följande:

    Jaha, tack :) 

    Jag hade gärna gjort det men jag studerar och har inte ens råd med ett par dagars semester, tenta efter tenta och det är viktigt för min framtid. Jag vill helst arbeta med det jag är intresserad av och brinner för. Än bara gå till jobbet pga pengarnas skull. 
    Men om vi säger så gifter oss nu, och inleder denna långa processen, får han komma till Sverige på ´´besök´´, eller det känns så tragisk att gifta sig och kanske träffas om ett år . 
    Jag som svensk medborgare behöver inget visum för att åka till Ukraina, jag får stanna där upp till 90 dagar då. Dock problemet som sagt är mitt schema, Barnet, högskolan,arbete. När han är här så underlättar det fruktansvärt mycket,man har trygghet , barnet har en ´´förälder´´ till. Jag är inte lika stressad,mer avslappnad och min lilla älskar honom,leka, busa och ha en manlig förebild i livet. 
    Han säger själv att han hade gärna gått och jobbat som alla andra vanliga människor gör.Och det tror jag på. Fast får han det med samordningsnummer, vem vill ha honom utan person nummer, är det ens lagligt, eller åka in och bli stämplad kommer definitivt förvärra våra chanser. 


    Han kommer ha mycket begränsade möjligheter att jobba här innan han har uppehållstillstånd. Tillfälliga besök kommer funka. Se dock till att följa alla de regler som finns kring visum, jobb mm. 

    Räkna med att processen kan ta ett år.

    Det är sen överlag inte helt lätt att få jobb i Sverige. En nyckel är att han kan svenska, en annan är att han en utbildning som är eftersök.


  • Ellie

    Jag skall försöka minnas hur det var för oss. Min man kommer från en annan världsdel. Vi träffades på nätet och chattade många timmar per dygn innan vi sågs första gången. Under ca 1,5 års tid reste jag till honom ungefär var 3e månad. Han kom och hälsade på vid ett tillfälle, men det var dyrare och omständigare än att jag reste dit.

    När vi bestämt oss för att han skulle flytta hit så lämnade vi in en ansökan via migrationsverkets hemsida. Därefter fick han relativt snabbt ett bokat besök på sin ambassad i sitt hemland. Jag tror det kan skilja sig åt lite nu i vilken ordning man gör allt, men det står också på hemsidan. Där står vilka dokument som behövs för ansökan.
    Vid besöket på ambassaden blev han även intervjuad och tillfrågad om saker angående min familj, som hur många syskon jag har, vad mina föräldrar heter osv. Jag tror inte det är en katastrof om man inte kan svara på allt, bara man förklarar varför man inte vet det.

    Hans ambassad skickade papper till Sverige (minns inte om det var till ambassaden eller direkt från migrationsverket). Eftersom vi gjorde detta under 2011 fanns det inte lika många utlänningar i Sverige och processen gick snabbare. Jag fick efter ca 1 månad ett brev med frågor att besvara. Det var liknande frågor som han fick, där jag skulle skriva om hans släkt, men också vilka gemensamma planer vi hade. Då skrev jag att vi planerat att gifta oss, och ett datum i början av 2012. Vi var alltså inte gifta när vi påbörjade detta, men det räcker att man "planerar att leva ihop". Jag behövde också ha en bostad där han kunde bo.
    Till detta frågeformulär skulle jag bifoga eventuella bevis på att vi kände varandra bra. Jag bifogade översikt på många hundra chat-konversationer vi haft, samt kopia på flygbiljetter när vi besökt varandra. Jag kunde också bifoga att jag eventuellt var gravid i ca 5 v, med papper på att vi gjort ivf under hans besök i Sverige.

    Jag är rätt säker på att man nuförtiden måste kunna intyga att man kan försörja den andra personen, och således ha en viss minimi-inkomst, eller i alla fall pengar på banken, rika föräldrar som ger "månadspeng" eller liknande. Om du studerar måste du kolla upp om studiemedlet räcker för detta. Jag vet inte summan.

    Efter att jag skickat in pappren tog det ca ytterligare en månad innan han hade fått tillfälligt uppehållstillstånd för 2 år. När vi levt ihop i knappt 2 år ansökte han om att få förläng uppehållstillstånd, och han fick då ett permanent tillstånd. Detta skulle han egentligen kunna ha resten av livet, men för större trygghet valde han efter ca 6 år att ansöka om att bli svensk medborgare. Det gick lätt att göra via nätet, men man får tex inte vara dömd för brott, eller ha skatteskulder (ens skuld hos Kronofogden tror jag).

    Under hela ansökningstiden var det ok för honom att besöka Sverige, MEN jag tror det var så att han inte fick lov att vara i Sverige just när beslutet om uppehållstillstånd fattades. Han var också tvungen att hämta ut sitt tillstånd på ambassaden i sitt land. Så, om din blivande man planerar att besöka Sverige under väntetiden så bör ni prata med migrationsverket inför varje besök så att de inte planerar att fatta något beslut just då. Kontrollera också noga att de inte ändrat reglerna och alla besök numera är förbjudna även under handläggningstiden.

  • Vasilisat

    Wow, tack för så mycket information, det känns stort , och krävs verkligen mycket tålamod. Jag förstår även anledningen till att det är inte så himla enkelt. Känns att det är något vi kan börja med i så fall. Tätt kontakt med migrationsverket . 

    Tackar så oerhört mycket för all hjälp 

  • Tow2Mater

    Vilket visum/uppehållstillstånd har han idag? Samordningsnummer får man inte som turist, men det är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. T ex min son som är svensk medborgare har t ex ett samordningsnummer, eftersom han aldrig bott i Sverige. Flyttar man och folkbokfors i Sverige byts det mot personnummer.

Svar på tråden Giftermål - samordningsnummer