• Tue 11 Feb 2020 19:36
    1002 visningar
    8 svar
    8
    1002

    2 1/2 åring som vägrar bajsa och får panik vid blöjbyte

    Hjälp!

    Nån som har nått tips?!

    Min dotter håller sig när blir bajsnödig, och det kan gå flera dagar utan att tömma magen ordentligt. Har varit i kontakt med BVC flera gånger. Prövat ge Laxido påsar, funkade ett tag men nu får jag inte i henne det alls. Inte heller laktulos får jag i henne. Jag har naturligtvis prövat blanda med ALLT som är lämpligt att blanda med vilket gör att hon nu inte dricker saft eller äter fil/yoghurt/ gröt längre. Päron, kiwi, plommon, plommonpure äter hon inte längre. Det senaste vi bestämde med BVC var att pröva ge Resulax varannan eller var tredje dag så hon får ut något. Det är ju såklart jobbigt att ge, både för henne och mig. Men nu har det gått så långt att hon får total panik när vi ska byta blöja, även om det bara är en kissblöja ?INGEN MEDICIN? skriker och gråter hon i panik och sparkas VARJE blöjbyte eftersom hon inte vill ha Resulax.

    Nån med liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden 2 1/2 åring som vägrar bajsa och får panik vid blöjbyte
  • Anonym (Lena)
    Tue 11 Feb 2020 19:52
    #1

    Dottern hade en del förstoppningsproblem, men sen hon blev blöjfri är de i stort sett borta.

    Vet inte hur gammalt ert barn är, men kan ju vara värt att potträna.

  • Tue 11 Feb 2020 19:58
    #2

    Hon är 2 1/2 år. Hon vägrar pottan men kan sitta på toaletten ibland. Dock han det inte blivit något resultat men vi sätter henne där iallafall en gång om dagen. Vill inte tvinga henne om hon inte vill men man kanske får lov att göra det ändå? Eller muta? Hennes storasyster hade samma problem, att hon höll sig men inte så här extremt. Hon kissade på potta från 1 1/2 år men bajsade i blöja till de att hon var 4! Innan hon vågade bajsa på toaletten..

  • Anonym (Terap­euten)
    Tue 11 Feb 2020 20:01
    #3

    Misstänkt sexuella övergrepp? Kan hon vara utsatt?

  • Anonym (s)
    Tue 11 Feb 2020 20:04
    #4
    Anonym (Terapeuten) skrev 2020-02-11 20:01:31 följande:

    Misstänkt sexuella övergrepp? Kan hon vara utsatt?


    onödigt
    många barn har problem med förstoppning
  • Tue 11 Feb 2020 20:18
    #5
    Anonym (Terapeuten) skrev 2020-02-11 20:01:31 följande:

    Misstänkt sexuella övergrepp? Kan hon vara utsatt?


    Det tror jag knappast. Detta problem vid blöjbytet kom ju i samband med att vi började ge Resulaxen. Vi kallar det för ?medicin som hjälper dig att bajsa?

    Och vid blöjbyte skriker hon ju ?ingen medicin!!! Ingen medicin!!??
  • Tue 11 Feb 2020 20:19
    #6

    Citattecknen verkar bli frågetecken! Märkligt

  • Anonym (Mutan­)
    Thu 13 Feb 2020 10:36
    #7

    Tar hon mutor hade jag mutat till förbannelse (med chokladbitar, godis, vad som helst som hon kan se där och då när hon är bajsnödig) för att få henne att våga bajsa på potta/toa istället. När hon väl vågar prova en gång kommer hon känna hur skönt det känns och få chokladbit, vilket förstärker det positiva ännu mer.

    Ni skulle även kunna prata om att om hon inte försöker bajsa på toa så säger läkaren att man behöver ta medicin så att bajset får komma ut. Lite fult kanske, men kanske kan även det ge henne lite motivation till att våga prova toan.

    Viktigt oxå att ni behåller en lugn inställning till allt som har med bajseriet att göra och inte faller in i hennes "panik" och höga energi.

  • Anonym (Mutan­)
    Thu 13 Feb 2020 10:38
    #8

    Mer tips:

    Ha en sån där extra toaring och en hög pall som hon kan vila fötterna på vid toan. Det hjälper bajset att komma ut bättre

Svar på tråden 2 1/2 åring som vägrar bajsa och får panik vid blöjbyte