• Wed 12 Feb 2020 20:53
    1408 visningar
    8 svar
    8
    1408

    Vad göra med mitt träbord?

    Jag impulsköpte ett träbord nyligen, vad jag inte tänkte på är att det är så fruktansvärt opraktiskt med småbarn. Räcker med att dom spiller lite mat så blir det världens fläck som inte vill försvinna. Jag är urusel på allt sånt här, men finns det något man kan göra åt det här? Tänker om det går att få en lite mer ?glansig? yta, borde vara lättare att kunna torka av då?

  • Svar på tråden Vad göra med mitt träbord?
  • Wed 12 Feb 2020 21:08
    #1

    Ja, du kan ju alltid betsa och lacka bordet så blir det mer tåligt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Sara)
    Wed 12 Feb 2020 21:09
    #2

    Vi köpte en avtorkningsbar duk på Hemtex. Googla. Finns flera olika varianter från olika ställen.

  • Anonym (Ta i trä)
    Wed 12 Feb 2020 21:17
    #3

    Träskivor för köksbänkar vaxar man med nåt speciellt sorts hårdvax. Kanske funkar på ditt bord?

  • Anonym (dl)
    Wed 12 Feb 2020 21:40
    #4

    köp en vaxduk 

  • Anonym (Snick­aren)
    Thu 13 Feb 2020 07:43
    #5

    Lacka eller olja är det som är enklast, sen beror det på vilket utseende du är ute efter ?

    I båda fallen ska du slipa av ytan, dels för att få ett bra fäste men också få bort ev fläckar och få en jämn yta.

    Olja ger en mer naturlig look, det behövs dock ett visst underhåll, tidsmässigt beroende på hur noga du är första gången.

    Lackad yta är lättast att torka av men ömtåligare mot märken som kan bli när barn går loss.

    Beror ju även lite på vilken typ av bord och look du är ute efter ?

    Köper man ett träbord kanske man gjorde det för att det va fint och inget man vill dölja med en vaxduk ?

  • Barbro­45
    Thu 13 Feb 2020 10:33
    #6
    Simone skrev 2020-02-12 20:53:16 följande:

    Jag impulsköpte ett träbord nyligen, vad jag inte tänkte på är att det är så fruktansvärt opraktiskt med småbarn. Räcker med att dom spiller lite mat så blir det världens fläck som inte vill försvinna. Jag är urusel på allt sånt här, men finns det något man kan göra åt det här? Tänker om det går att få en lite mer ?glansig? yta, borde vara lättare att kunna torka av då?


    Vad är det för träslag, är det gediget trä eller tunn faner? Om det är gediget eller tjock faner olja, lacka eller vaxa det beroende på träslag. Undvik att servera rödbetor eller blåbär som ger rejäla fläckar. Till vardags är det lättaste att man lägger på en snygg vaxduk, finns många. Efter några år kan man lämna in bordet för slipning om man inte har kunskap och verktyg att göra det själv.
  • Thu 13 Feb 2020 11:38
    #7

    Tack för alla svar!

    När jag läser beskrivningen om bordet står det att det är en massiv bordstopp av teak.

    När det kommer till att olja så har jag läst lite och många rekommenderar Osmo hårdvaxolja. Kan det vara något?

    När det kommer till lack har jag hört att det är bra för barnfamiljer och att man ska välja en matt lack med max glans 10.

    Jag vill gärna att bordet behåller samma färg jag har idag.

    Bifogar en bild här nedan

  • Anonym (Snick­aren)
    Thu 13 Feb 2020 13:15
    #8
    Simone skrev 2020-02-13 11:38:19 följande:

    Tack för alla svar!

    När jag läser beskrivningen om bordet står det att det är en massiv bordstopp av teak.

    När det kommer till att olja så har jag läst lite och många rekommenderar Osmo hårdvaxolja. Kan det vara något?

    När det kommer till lack har jag hört att det är bra för barnfamiljer och att man ska välja en matt lack med max glans 10.

    Jag vill gärna att bordet behåller samma färg jag har idag.

    Bifogar en bild här nedan


    Snyggt!

    Nu blir mitt svar lite annorlunda då jag ser vilken typ av bord det är, trodde det mer var ett gammalt bord :)

    Jag skulle absolut välja olja till detta bord, men skulle förvåna mig om det inte redan är behandlat ? men dom flesta nya möbler man köper som är oljade har för det mesta bara ett tunt lager som inte räcker, så man måste olja själv för att mätta trät för att få det motståndigt.

    Köpte du det nytt så borde det stå vilken behandling, annars ska butiken veta.

    Är det behandlat så är det troligtvis med olja och då kan du inte bara lägga på en lack.

    Osmo funkar bra men kan vara lite knepigare att använda för en nybörjare än andra oljor, men vilken olja du än använder så är efterpoleringen väldigt viktig! det är den som gör ytan hållbar.

    Lycka till!
Svar på tråden Vad göra med mitt träbord?