• yodi

    hur gäller köplagen i det här fallet

    ska försöka beskriva problemet så kortfattat som möjligt


    i augusti bestälde och betalade jag med swish för mössor och halstuber till barnen, beställde från en privat person som har det som typ hobby och tar emot beställningar. ska tillägga att jag betalade för spårbar frakt.

    en månad senare frågade jag säljaren hur det gick med beställningen och då var den snart klar, ytterligare tre veckor senare skrev jag igen och undrade hur det gick och skrev då även att jag skulle behöva dom till v 43 då vi skulle norrut och fick ok till svar från säljaren.

    bara några dagar innan vi skulle iväg så fick säljaren i väg paketet och jag fick be upprepade gånger om spårnumret, till slut fick jag ett som när man sökte på det bara gav till svar att numret var felaktigt, tog upp problemet med säljaren som menade på att appen inte hunnit uppdateras än, när det fortfarande blev samma resultat några dagar senare så menade säljaren på att paketet var inlämnat men att butiken missat att scanna in det, enligt post nord så borde det i så fall ha ståt att frakten var bokad när man sökte på numret, enligt post nord så är numret bara fel.

    inget paket dök upp, tre veckor efteråt så sydde säljaren upp ett till sett som blev färdigt i slutet av november men av olika anledningar så postades det inte förrän i mitten av december, fick återigen tjata om att få spårnumret, fick till svar att säljaren inte var hemma men hade kvittot hemma och skulle återkomma så fort hen kom hem till helgen.

    på måndagen kontaktade jag åter säljaren som inte hört av sig, fick svar på torsdagen att säljaren pratat med post nord som haft problem med sina aviseringar ( fick fortfarande inget nr )

    den tredje januari hittade postnord paketet och skickade det åter till säljaren ( enligt säljaren) den 27 januari var paketet åter hos säljaren och är fortfarande kvar hos säljaren då säljaren inte har haft möjlighet att posta, kan även tillägga att säljaren vägrar att betala tillbaka pengarna och vill inte möta upp min sambo för att överlämna paketet ( han jobbar i staden som säljaren bor i ) utan envisas med att paketet ska postas när hen hinner.

    jag börjar bli lite trött på att vänta, sen dels så har jag sedan länge varit tvungen att köpa andra mössor och sen är det inte så mycket kvar av vinterperioden, som mest kommer barnen hinna använda mössorna två månader innan det blir för varmt.

    har försökt läsa köpelagen för att lista ut vad som gäller i det här fallet men blir inte riktigt klok på det, har jag rätt att häva köpet pga för lång leverans tid ?

  • Svar på tråden hur gäller köplagen i det här fallet
  • Anonym (Anonym)

    Eftersom du köpt av en privatperson gäller inte köplagen, har du då redan skickat pengarna kan du se dig i månen efter dem i värsta fall. Kontakta säljaren och be att få pengarna tillbaka. Om hon vägrar kan du alltid hota med att anmäla henne till Skatteverket, eftersom hon bedriver affärsverksamhet som kräver registrerat företag. Hon ska dessutom skatta på vinst från första kronan, vilket hon kanske inte heller gjort.

  • yodi

    men köplagen är ju när man köper från privat person? 
    har faktiskt funderat på att kontakta skatteverket.

  • Anonym (G)

    Säg att om du inte får tillbaka dina pengar inom 7 dagar så kommer du att polisanmäla för bedrägeri. Det är inte ok att ta betalt för varor som inte levereras.

  • Kjell2

    Enligt Köplagen, som gäller vid köp mellan privatpersoner, borde du, enligt §22-26, kunna häva köpet och få pengarna tillbaka. Om säljaren vägrar måste du gå via kfm och domstol för att tvinga fram betalning.

    Ett sätt kan vara att du laddar hem blankett för Ansökan om betalningsföreläggande från Kfm, fyller i och skickar en kopia till säljaren med meddelandet att om du inte får tillbaka pengarna inom en vecka skickar du till kfm samt informerar skatteverket.

  • Kjell2
    Anonym (G) skrev 2020-02-13 09:13:17 följande:

    Säg att om du inte får tillbaka dina pengar inom 7 dagar så kommer du att polisanmäla för bedrägeri. Det är inte ok att ta betalt för varor som inte levereras.


    Bedrägeri är svårt att bevisa, det krävs uppsåt.


  • Anonym (Anonym)
    yodi skrev 2020-02-13 09:11:25 följande:

    men köplagen är ju när man köper från privat person? 
    har faktiskt funderat på att kontakta skatteverket.


    Gäller och gäller. Den existerar men är inte tvingande. Man sitter med skägget i brevlådan om säljaren inte är medgörlig.

    T ex, har ni något som helst skrivet "kontrakt" med säljvillkor? Det är isf det enda du har att stödja dig mot. Då tänker jag på sådant som ångerrätt, leveranstider etc. Detta är det som kommit överens om vid köptillfället. Så om säljaren inte specificerat leveranstid i förväg kan man inte kräva särskilt mycket där.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Kjell2 skrev 2020-02-13 09:17:56 följande:
    Bedrägeri är svårt att bevisa, det krävs uppsåt.
    När blir att tillverka saker för försäljning som hobby i stället näringsverksamhet?

    Hur är det med moms etc?

    Jag skulle hota med Skatteverket om jag inte fick mina prylar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2020-02-13 09:25:31 följande:
    När blir att tillverka saker för försäljning som hobby i stället näringsverksamhet?

    Hur är det med moms etc?

    Jag skulle hota med Skatteverket om jag inte fick mina prylar.
    Ett starkt skiljande är att man inte får ta upp beställningar. Då är det automatiskt näringsverksamhet.

    Generellt finns riktlinjer om sådant som varaktighet osv, jag minns inte de tre sakerna men finns på Skv:s hemsida så klart.

    Man är inte momspliktig förrän vid en viss inkomst, även om man är företag. Däremot alltid skatteskyldig så klart.
Svar på tråden hur gäller köplagen i det här fallet