• Anonym (Ts)
    Thu 13 Feb 2020 10:56
    2311 visningar
    65 svar
    65
    2311

    Är det orimligt av mig att be om detta?

    Födde barn nyligen och kan känna sån ångest inför att säga ifrån till folk. Exempelvis har jag ingen aning om hur jag ska känna mig bekväm med att säga, eller hur jag ens ska formulera mig i att jag inte vill att man ska gosa så mycket i bebisens ansikte, pussa och liknande. Och speciellt inte när man har snus i/ är rökare. Är det en orimlig grej av mig att be om?

    Eller som att be folk tvätta händerna, att folk ska låta bli att stoppa fingrarna i munnen på barnet, eller be om att få tillbaka barnet när någon annan håller. Det blir bara ångest för mig att be om det/ställa de kraven. Har bett min partner ta tag i att säga detta till hans sida av familjen eller åtminstone säga ifrån om det händer, men vet att han nog inte kommer ta tag i det ändå. Han är mesig på så vis.

    Hur ska jag göra?

    Hur kan man nämna på ett snällt sätt att man inte vill att det pussas på bebis osv, kanske skriva ett sms med hur man vill ha det runt barnet eller blir det konstigt?

  • Svar på tråden Är det orimligt av mig att be om detta?
  • Thu 13 Feb 2020 10:59
    #1
    +2

    Eller så kan man bara låta bli att träffa folk överhuvudtaget. Om jag fick ett SMS med förhållningsregler kring ett spädbarn hade jag definitivt struntat i besöket. Så det kanske är det bästa sättet egentligen, ingen kommer på besök och du slipper noja över all mänsklig kontakt ditt barn utsätts för.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 11:01
    #2
    caveat emptor skrev 2020-02-13 10:59:49 följande:

    Eller så kan man bara låta bli att träffa folk överhuvudtaget. Om jag fick ett SMS med förhållningsregler kring ett spädbarn hade jag definitivt struntat i besöket. Så det kanske är det bästa sättet egentligen, ingen kommer på besök och du slipper noja över all mänsklig kontakt ditt barn utsätts för.


    Så du tycker att jag är överdriven?

    Allt jag begär är tvättade händer och att man, om man har snus eller nyss rökt, låter bli att pussa på och va i ansiktet på barnet. Känns väldigt ofräscht enligt mig.
  • Thu 13 Feb 2020 11:04
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 11:01:53 följande:
    Så du tycker att jag är överdriven?

    Allt jag begär är tvättade händer och att man, om man har snus eller nyss rökt, låter bli att pussa på och va i ansiktet på barnet. Känns väldigt ofräscht enligt mig.
    Testa att kräva det och se vad som händer. När gästerna kommer begär att de tvättar sig och inte pussar odyl på barnet. Annars släpper ni inte ifrån er barnet.


  • Thu 13 Feb 2020 11:04
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 11:01:53 följande:
    Så du tycker att jag är överdriven?

    Allt jag begär är tvättade händer och att man, om man har snus eller nyss rökt, låter bli att pussa på och va i ansiktet på barnet. Känns väldigt ofräscht enligt mig.
    Testa att kräva det och se vad som händer. När gästerna kommer begär att de tvättar sig och inte pussar odyl på barnet. Annars släpper ni inte ifrån er barnet.


  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 11:07
    #5
    Kjell2 skrev 2020-02-13 11:04:35 följande:

    Testa att kräva det och se vad som händer. När gästerna kommer begär att de tvättar sig och inte pussar odyl på barnet. Annars släpper ni inte ifrån er barnet.


    Men hur ska jag formulera mig för att inte låta så otrevlig? Vill ha någon fras i huvudet så det blir lättare för mig än om jag måste komma på i stunden, då kommer jag säker låta dryg. Eller är rädd för det i vartfall
  • Thu 13 Feb 2020 11:12
    #6

    Det kan du absolut be om. Det är ju bara vanligt hyfs - stoppa in fingrar i mun på bebis, det känns ju väldigt udda!

    Om det känns lättare, skyll på hormoner! Säg att du är nyförlöst förstagångsmor och känner dig nojjig. Vill de hjälpa till och tvätta händerna och undvika att pussa barnet?

    Tror de flesta är medgörliga. (Och i smyg vet du att du inte överdriver.)

  • Thu 13 Feb 2020 11:13
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 11:07:46 följande:
    Men hur ska jag formulera mig för att inte låta så otrevlig? Vill ha någon fras i huvudet så det blir lättare för mig än om jag måste komma på i stunden, då kommer jag säker låta dryg. Eller är rädd för det i vartfall
    "Hej och välkomna till oss! Om ni tänker röra vid vårt barn vill jag att ni tvättar händerna först. Sen vill jag inte att ni pussar eller rör barnet i ansiktet. OK?"

    Om dina gäster är på det humöret kommer de bli sura och kränkta vad du än säger. Så lika bra att ta striden direkt och sen får du stå på dig.


  • Anonym (E)
    Thu 13 Feb 2020 11:14
    #8

    Ja, jag tycker du överdriver lite men det är du inte ensam om. Du kan ju säga att BVC/bb sagt att alla som ska ha kontakt med barnet de första veckorna ska tvätta händerna innan (trots att de inte sagt det) och att ni vill följa de rekommendationerna. Det kan ni säga direkt när de kommer.

  • sextio­talist
    Thu 13 Feb 2020 11:15
    #9

    Normal handhygien räcker. Att dyka ner i ett spädbarns ansikte (eller vilket ansikte som helst) är gränslöst.

    Att hålla i ett barn bara för att är också gränslöst.

    Men jag har förstått att många blir gränslösa när det gäller nyfödda och leder till överbeskyddande från mammas sida

  • Thu 13 Feb 2020 11:17
    #10

    Jag tycker inte det är konstiga regler/önskemål alls, med ett nyfött barn och särskilt inte vintertid (rs-säsong). Sms är ok om det känns lättare.

Svar på tråden Är det orimligt av mig att be om detta?