• humlan00

    HJÄLP! 15månaders har aldrig sovit en hel natt..

    Våran son har ALDRIG sovit en hel natt,

    Han är nu 15 månader och det är värre än nånsin, somnar utan problem medans jag ammar honom kl18.30, sover till 22, ammar sover till 02 sen vaknar han helt otröstlig och ingenting hjälper! Inatt var han vaken å ledsen 02-04.30.

    Panik ledsen, somnar lite, panik ledsen osv.

    Vissa nätter vill han amma flera gånger per natt,

    Jag som vill sluta amma helt!

    Kan han vara hungrig?

    Tycker han äter bra på dagarna!

    Hjälp, nån som varit med om samma???

  • Svar på tråden HJÄLP! 15månaders har aldrig sovit en hel natt..
  • brallison

    För det första - nej, han kan inte vara hungrig om han även äter vanlig mat (egentligen behov i just näring försvinner hos barn ungefär vid 6 mån ålder, efter det är det bara vana). Så ja, det första jag skulle göra är att sluta amma helt.
    Sedan gällande att sova hela natten - tja, första gången vår dotter sovit hela natten hände väl nån gång när hon var 6-7 år gammal. Så otrösligt som du beskriver kunde hon bli bara ibland och oftast när hon var sjuk (en så kallad nattskräck). De sakerna som störde henne - vaknar av att bli kissnödig, eller dricka vatten (igen - vana att ha flaskan på natten då jag slutade amma runt hennes 1 år), gå över till oss.

  • Aamon

    Tycker det låter klassiskt.

    Sonen var precis likadan runt året. Gjorde så att jag aldrig ammade honom till sömns. När han vaknade fick han vatten. Första nätterna var han jättemissnöjd, men efter 2 nätter slutade han vakna och har sedan dess alltid sovit hela nätter.

  • mallalala

    Så svårt att råda. Med stora dottern hade hon aldrig sovit en hel natt innan hon var 18 mån, innan dess vaknade hon hela tiden. Det var i samband med att jag slutade amma henne som hon började sova. Sen dess har hon sovit hela nätter som en stock och är idag 6 år.

    Lillasyster trodde jag det skulle vara lika enkelt med så slutade amma henne vid 12 månader. HOn är idag 3,5 år och har fortfarande aldrig sovot en hel natt. Visst har det blivit bättre men hon vaknar minst en gång per natt och gråter och är ledsen. Ofta fler.

    Så för i mitt fall hängde uppvaknadet  ihop med amningen för första barnet men inte för andra. 

  • Anonym (Jenny)

    Jag slutade amma min mellankille på natten runt den åldern just för att jag hoppades på att han skulle sova bättre, men i hans fall blev sömnen inte alls bättre för det. Dessutom behövde han tröstas och sövas på andra sätt än amningen och det gjorde nog att min sömn faktiskt blev värre - för även utan amning så dög pappa inte på nätterna. Han började sova enstaka hela nätter när han var runt 2 år men behövde ofta en förälder någon gång under natten upp mot fyra års ålder.

  • Anonym (X)

    Jag slutade amma helt runt ett år vilket var mycket jobbigt att gå igenom men absolut värt det. Sömnen blev bättre och tycker han blev mer självständig. I övrigt har vi löst det genom att samsova så de nätter han skulle vakna somnar han bara om igen. Hoppas försöka bryta samsovningen nu vid två och ett halvt dock, då vi fått en lillasyster att fylla den platsen.

  • Alexi

    Vi tog bort nattätandet (flaska för en och amning för en) runt året och sömnen blev bättre för båda inom ett par månader.

  • Anonym (Samma)

    Tror som många säger att det är en vana han fått in. Jag slutade en natt med alla nattflaskor. Hon tog de hyfsat men sover fortfarande inte mer än 3 timmars pass trots melatonin. Så för oss var det inte ätandet som är problemet. Vi tillsammans med läkarna letar febrilt efter problemet fortfarande dock. Vår dotter är 17 mån.

  • Anonym (Vanligt)

    Jag har fyra barn och det är bara det äldsta barnet i skolåldern som sover helnätter. De andra barnen som är i förskoleålder och nedåt vaknar minst en eller två gånger per natt och gråter eller är arga. De drömmer mardrömmar, är törstiga, kissnödiga osv. Jag tror att det är en utopi att småbarn ska sova helnätter. Det allra vanligaste är nog att små barn vaknar ofta, tyvärr.

Svar på tråden HJÄLP! 15månaders har aldrig sovit en hel natt..