• Anonym (Arg)
    Thu 13 Feb 2020 12:00
    2642 visningar
    118 svar
    -1
    118
    2642

    Skolan höll kvar barnet

    Igår när jag kom för att hämta mina barn i skolan så var den ena inte där jag förväntade mig och efter lite rundfrågning fick jag veta att hen och några andra barn pratade med läraren om en incident under dagen. Jag sa att vi har bråttom och jag kan inte vänta för vi har en viktig tid att passa, men trots det vägrades jag hämta mitt barn och de sa inte ens vilket klassrum de var i.

    Barnet går i fyran.

    Min viktiga tid avbokades för att jag var för sen och nu väntas en saftig faktura pga det.

    Är så arg!

    Har de verkligen rätt att göra såhär!?

  • Svar på tråden Skolan höll kvar barnet
  • Thu 13 Feb 2020 12:04
    #1

    Jag vet inte om de FÅR, men jag tycker det var förjävligt gjort av skolan. Lämna fakturan till rektorn och säg som det är: "Jag fick inte hämta mitt barn, och fick betala denna avgift". Så får kommunen ta hand om det. Jag hade dock betalt avgiften så man inte hamnar i skuld, men kommunen skall fan betala din räkning!

  • Carro7­76
    Thu 13 Feb 2020 12:09
    #2
    +1

    Så en tid som du hade all möjlighet att boka om är alltså viktigare än ditt barns trygghet. Fint föräldraskap!

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 12:11
    #3
    Carro776 skrev 2020-02-13 12:09:54 följande:

    Så en tid som du hade all möjlighet att boka om är alltså viktigare än ditt barns trygghet. Fint föräldraskap!


    Vad pratar du om? Vad har mitt barns trygghet med saken att göra?

    Nej tiden gick inte att boka om så kort innan och jag hade väntat i flera månader på att få tiden.
  • Thu 13 Feb 2020 12:13
    #4
    Carro776 skrev 2020-02-13 12:09:54 följande:

    Så en tid som du hade all möjlighet att boka om är alltså viktigare än ditt barns trygghet. Fint föräldraskap!


    Oftast måste man avboka 24 timmar innan, efter 24 timmar får man oftast betala för uteblivet besök, vilket antagligen är det som hänt TS.

  • Thu 13 Feb 2020 12:14
    #5

    Ts, du borde prata med rektorn om detta då de var skolan som gjorde att du inte kom på en inbokat möte och nu får du betala för det. Skolan ska stå för den kostnaden, inte du.

  • Thu 13 Feb 2020 12:17
    #6

    Vad var det för incident som inträffat?

  • Anonym (Lämna­t)
    Thu 13 Feb 2020 12:20
    #7

    I det läget hade jag förklarat för en vuxen att jag antingen måste hämta mitt barn NU att du FÖRstår vikten av samtalet men arr ni Tyvärr måste ta samtalet med läraren senare ELLER att jag ( eftersom du uppenbarligen inte var tvungen att vara med på mötet) pga din bokade tid ( nu förutsätter jag att DIN bokade tid var hos en läkare av något slag och inte ett vanligt frisörbesök) var tvungen att låta ditt barn vara kvar på skolan och att skolan fick ta hand om barnet nu tills DU kunde komma tillbaka efter ditt inbokade besök

  • Anonym (Pappa­)
    Thu 13 Feb 2020 12:50
    #8
    +3

    Det blir lite svårt att ge ett tydligt besked, eftersom du utelämnar (för mig) ett antal viktiga parametrar, anser jag...

    Hur länge "tvingades" du vänta exempelvis?

    Vad för slags bokat möte handlar det om?

    vad är ett "saftigt" belopp?

    Hur bråttom är "bråttom"?

    Hade du möjligen informerat ditt barn om att "vi har bråttom vid hämtningen idag"?

    Exakt hur formulerade du dig till den person(al) som du trots allt pratade med på skolan?

    På min tid så hände det att jag, någon gång, och mina klasskamrater kunde drabbas av s k "kvarsittning". Den administrerades oftast efter sista lektionen, kunde röra sig om en kvart, tjugominuter möjligen.

    Men ibland kunde det ju även hända att man självmant stannade kvar i skolan en stund, på skolgården eller vad som. 

    Mao, man kan ju inte som förälder alltid räkna med att logistiken är minut-precis, och att man då ibland kanske måste bygga in lite "bufferttid" för att få ihop sina åtaganden. Vet jag att mitt barn slutar kl 15:00 så kan jag kanske inte boka ett "läkarbesök" kl 15:30, utan kanske hellre ska boka det till kl16:00...

    Sen kan jag iofs hålla med i sak, att du kan ju alltid försöka få skolan att ta kostnaden för ditt uteblivna besök. Men för mig så handlar det lite om hur du ser på ovan frågor...

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 13 Feb 2020 12:59
    #9
    Anonym (Arg) skrev 2020-02-13 12:00:50 följande:

    Igår när jag kom för att hämta mina barn i skolan så var den ena inte där jag förväntade mig och efter lite rundfrågning fick jag veta att hen och några andra barn pratade med läraren om en incident under dagen. Jag sa att vi har bråttom och jag kan inte vänta för vi har en viktig tid att passa, men trots det vägrades jag hämta mitt barn och de sa inte ens vilket klassrum de var i.

    Barnet går i fyran.

    Min viktiga tid avbokades för att jag var för sen och nu väntas en saftig faktura pga det.

    Är så arg!

    Har de verkligen rätt att göra såhär!?


    På grundskolenivå får man inte hålla kvar barnet efter skoltid men jag har svårt att se att du 1) ska få någon monetär ersättning och 2) att du skulle komma någonvart med att anmäla det till högre instans. Det bästa du kan hoppas på är en ursäkt.

    Å andra sidan, om det var en så pass allvarlig incident att elever har behövt ett samtal efter skoltid så får man hoppas att ditt barn lärt sig något av det samtalet så det inte händer igen. Ingen vill ha ett barn som är en framtida mobbare eller vandal, eller vad det nu handlade om.

    Eftersom de vägrade tala om var barnet fanns måste det vara riktigt allvarligt. Hade det varit jag och det verkligen var så otroligt akut hade jag kastat mig på telefonen till polisen (112) och meddelat olaga frihetsberövande, men så viktigt kanske det inte var trots allt. Man har liksom inte så många val i det läget.
  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 13:28
    #10

    ?Stöld? kallar skolan det och det är så överdrivet att jag knappt finner ord. Läraren hade haft med sig godis till klassen för att fira en tävling som gått bra, det som blev kvar hade läraren lämnat på sitt skrivbord. Fem barn hade varit ensamma i klassrummet och då hade någon/några av dem tagit några bitar till. De hade senare hållits kvar för att prata om ?stölden?. Mitt barn hävdar bestämt att hen inte tagit något och jag tror hen, hen gör inte sånt utan lov. Det är jag lika säker på som jag hade varit på det motsatta om det gällt mitt andra barn.

Svar på tråden Skolan höll kvar barnet