• Luckytiger

    Byta brombelägg och bromsskivor, när?

    Vi lämnade in vår bil (volvo 2016) på service och fick veta att bromsarna "är helt slut och behöver bytas snaras, vi kunde inte ens vänta tills efter löning tyckte de. Vi hade bokat besiktig och frågade verkstan om vi behövde avboka den men fick till svar att den kommer gå igenom besiktningen eftersom att bromsarna tar bra.

    Hur vet jag som fullständig amatör att bromsarna behöver bytas? Nästan 10.000kr går det ju på att byta bromsar fram och bak så jag vill ju inte göra det i onödan. Känns konstigt att verkstan la fram det som att det är jätte akut men att de ändå tycker vi kan besikta bilen innan vi lämnar bilen hos dom???? någon som vet hur det fungerar och vet hur jag själv kan kolla och se hur mina bromsar mår?

    (de låter inte konstigt, tar inte ojämt, eller är påverkade på något sätt när man kör. De är inte heller rostiga)

  • Svar på tråden Byta brombelägg och bromsskivor, när?
  • felix le chat

    För 10.000 måste vara nya bromsskivor inte bara bromsklossar.
    kan inte vara akut på något vis.  Dom försöker blåsa er verkar det som.

  • Mortiscia80

    Om du tar bort däcket och tittar på skivan och beläggen så ser du ju om beläggens bromsyta är nedsliten, skivan i sin tur brukar man också kunna se på att den inte är särskilt blank längre utan kan ha djupa spår runt om som till o med kan rosta osv.

    Om du är väldigt osäker så fråga en annan firma. Det går liksom inte ihop att bromsarna å ena sidan är helt slut och å andra sidan funkar perfekt. Bara för att man kan bromsa bra innebär det inte heller att det inte behöver bytas, utan det där måste man fysiskt titta på för att avgöra.

  • Anomym som vanligt

    Bromsar tar mest fram och därför brukar beläggen där behöva bytas först. Bromsskivor kan bli skadade eller rosta. Ofta blir det så bak men de brukar överleva några bromsbeläggs byten.
    När det blir akut att byta bromsbelägg är när själva friktionsmaterialet i bromsbeläggen är slut och det går metall mot metall. Går inte att missa ljudet :)

    10000 låter mycket, frågan är om det behövs?

  • Giftskåneman

    Bromsar är så, de tar bra tills de är utslitna, verkstaden kan ha sett att de är väldigt nära utslitning, därför de är godkända i besiktning men inte hos dem.

    Bilprovningen kollar endast skivornas tjocklek, ja och skador sp klart, men beläggen kan vara hårstråstunna och släppas igenom



    Kan sluta så här, detta hittade jag längs vägen när jag var ute med hunden

  • Xlr8
    felix le chat skrev 2020-02-13 14:58:42 följande:

    För 10.000 måste vara nya bromsskivor inte bara bromsklossar.

    kan inte vara akut på något vis.  Dom försöker blåsa er verkar det som.


    Dagens mest korkade inlägg. Du sitter och kommentarer angående bromsar på någons bil utan att ens sett dom och med mycket knapphändig information. Har du inte mer vett än så bör du vara tyst då du kanske utsätter andra för fara!
  • viktorjohan

    Bromsbeläggens slitage kollar man som beskrivits i tråden. Bromsskivorna kan man se om de är slitna på att det bildats en kant längst ut där beläggen inte tar. Om den kanten är påtagligt stor kan man anta att skivan är sliten. Man kan förstås också mäta tjockleken på skivan. Sen är det vanligt att slitna skivor också orsakar obalans när man bromsar. Det känns i ratten om det är fram. Att byta belägg och skivor är relativt enkelt för en mekaniker. Kolla priset på en icke-märkesverkstad. Det kan skilja mycket.

  • felix le chat
    Xlr8 skrev 2020-02-13 15:19:33 följande:
    Dagens mest korkade inlägg. Du sitter och kommentarer angående bromsar på någons bil utan att ens sett dom och med mycket knapphändig information. Har du inte mer vett än så bör du vara tyst då du kanske utsätter andra för fara!
    Volvo 2016  ( vi föutsätter att det inte är en taxi )
    dvs 4 år gammal och behöver byta skivor fram & bak ?  nejdu

    I familjen har vi en V70 från 2004 dvs 16 år gammal och bromsskivorna är
    något rostiga bak med helt ok i alla fall 2-3 år till. ( 24.000 mil )

  • Luckytiger

    Kan man fråga på besiktningen eller svarar dom inte på sånt?

    För 10.000kr är det byte både fram och bak. Belägg och skivor - på en icke märkesverkstad men med orginaldelar

  • Stumpan83

    Jag har fått besked på besiktningen att bromsbeläggen alternativ skivorna varit slitna och att de rekommenderar att de byts. Dock har bilen gått igenom besiktningen Utan anmärkning eftersom bromsarna tagit bra och liksidigt.

  • Dexter dot com

    Står det inte på serviceprotokollet vad orsaken är till att dom rekommenderar byte av skivor och belägg? Kan vara så enkelt att skivorna är rostiga/slitna och beläggen är på gränsen till slut. Då fungerar bromsarna vilket är det besiktningen tittar på men att det är på gränsen på stål mot stål och med tanke på väntetider på vissa verkstäder så rekommenderar dom byte innan det blir akut och bilen inte är körbar.

  • Mandelskorpan
    felix le chat skrev 2020-02-13 15:31:16 följande:

    Volvo 2016  ( vi föutsätter att det inte är en taxi )

    dvs 4 år gammal och behöver byta skivor fram & bak ?  nejdu

    I familjen har vi en V70 från 2004 dvs 16 år gammal och bromsskivorna är

    något rostiga bak med helt ok i alla fall 2-3 år till. ( 24.000 mil )


    Jag reagerade också på att bilen är såpass ny. TS hur långt har den gått?

    Jag skulle åkt till besiktningen, tagit en kopp kaffe och hängt som en svans efter vid besiktningen, och ställt massor med frågor, om bromsarna (och annat).

    De brukar vara väldigt vänliga och hjälpsamma om man faktiskt visar lite intresse för att ta hand om sin bil.
  • Luckytiger

    Väntetid är inget problem på denna verkstan, har fått tid redan nästa vecka! Bilen har gått långt för sin ålder 18.000mil.

    Men ska fråga på besiktningen vad de säger om bromsarna! Att bromsbeläggen behöver bytas hade jag inte ifrågasatt, men blev förvånad när de sa att alla skivorna behövde bytas med och det ASAP.

  • viktorjohan

    Kollade lite på nätet vad skivor och belägg skulle kosta till en Volvo V70 av nyare modell.

    Man kan få alla fyra skivorna med belägg för runt 2000 kr. Men man borde byta parkeringsbromsbelägg när man ändå håller på. Då tillkommer några hundralappar.

    För en duktig mek borde jobbet ta max några timmar.

    Med dyrare delar och en större verkstad blir därför 10000 kr rimligt. Det går dock förmodligen att hitta nån som gör jobbet billigare.

  • StevenDiese

    Jag tycker du ska höra med nån bekant som vet mer om detta för ett utlåtande.

    Många verkstäder tänker att det är minst ett år till nästa service och då rekommenderar dem byte trots att det inte är akut. Ofta får man ju assistans i ett år efter service så ett bromsbyte är väl för att De ska stå för assistansen.

    Jag har varit med om att de säger att det är bråttom att byta bromsar 2 ggr. Bägge dessa gånger har det varit alldeles för tidigt. Jag har kunnat köra 7-9 månader till. Men, bromsar är viktigt och kan ni inte bedöma detta på egen hand så byt! Eller som sagt hör med någon bekant.

    Det kan också vara så att det bara är bak som behöver bytas direkt men att de vill slå 2 flugor i en smäll. Det har jag också varit med om.

    Men kolla med nån, så det blir rätt.

  • Dexter dot com
    Luckytiger skrev 2020-02-13 18:14:02 följande:

    Väntetid är inget problem på denna verkstan, har fått tid redan nästa vecka! Bilen har gått långt för sin ålder 18.000mil.

    Men ska fråga på besiktningen vad de säger om bromsarna! Att bromsbeläggen behöver bytas hade jag inte ifrågasatt, men blev förvånad när de sa att alla skivorna behövde bytas med och det ASAP.


    Jobbar själv som kundmottagare på en bilverkstad och och tycker du slår en signal till din verkstad och får förklarat för dig varför dom rekommenderat byte skivor och belägg runt om. Bättre att reda ut orsaken än att du tror att dom försöker lura dig om dom är seriösa. Är verkstaden "känd" för att sälja på folk jobb som inte behövs?
Svar på tråden Byta brombelägg och bromsskivor, när?