• kinaamirb

    40 graders feber och slö

    Hej! Min son på 3.5 år har för tillfället 40 graders feber och är riktigt dålig... Gör ont i mammahjärtat att se honom såhär. Vi var till sjukhuset imorse och tog prover m.m. Dom var osäkra på vad febern beror på då crp såg såpass bra ut, men troligen något virus....

    Nu till min fråga, tycker han blivit sämre från imorse då han inte ens vill äta glass just nu. Han orkar inte heller leka och har sovit 2 gånger på dagen... Han dricker dock då och då, pärondryck.

    Har haft kontakt med 1177 under dagen också, men tycker det är svårt att veta när man bör åka in med honom eller inte... Är det någon som har något klokt råd att ge till en orolig mamma

  • Svar på tråden 40 graders feber och slö
  • Mortiscia80

    När han kommer upp i 41 grader ska ni in akut iaf, det är det stående rådet från sjukvården.

    Absolut viktigast att han dricker, se om du kan få i honom fler slags drycker med smak. Prova mer med glass.

    Självklart orkar han inte leka, han ska vara sängliggande!

    Om han får feberfrossa är det ok att värma just då (detta har läkare sagt till mig i januari) men att så snart frossan är över tar man av så barnet har typ bara underkläderna på. Han ska inte sova under vanligt täcke utan mer som ett påslakan. Rummet ska vara svalt, det kan behöva vädras för den sakens skull.

  • Mammia

    Har du fått rådet att ge Alvedon och Ipren tillsammans? Det brukar ha god effekt på hög feber. Även att lägga kallt, exempelvis blöta kalla handdukar i ljumskar på sidan av halsen där de stora artärerna finns. Kan vara tredagarsfeber?

  • tjejenA

    Jag har en lika gammal son och det du beskriver att han har blivit värre sen imorse så hade jag åkt in och sagt att han inte äter eller dricker så tar dom det på allvar. Hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite. Fast åkt kollektivt hade jag inte gjort, så har du inte bil så ring en sån sjuktransport. Hoppas han blir frisk snart

  • kinaamirb
    Mammia skrev 2020-02-13 19:02:58 följande:

    Har du fått rådet att ge Alvedon och Ipren tillsammans? Det brukar ha god effekt på hög feber. Även att lägga kallt, exempelvis blöta kalla handdukar i ljumskar på sidan av halsen där de stora artärerna finns. Kan vara tredagarsfeber?


    Jo vi fick rådet, min sambo har just varit och hämtat så det ska vi ge här till läggdags! Funderade på det, kan dom ha det när dom är såhär stora? Har en väldigt kinkig liten gosse, så har försökt med kalla handdukar men det totalvägrar han
  • kinaamirb
    tjejenA skrev 2020-02-13 19:03:46 följande:

    Jag har en lika gammal son och det du beskriver att han har blivit värre sen imorse så hade jag åkt in och sagt att han inte äter eller dricker så tar dom det på allvar. Hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite. Fast åkt kollektivt hade jag inte gjort, så har du inte bil så ring en sån sjuktransport. Hoppas han blir frisk snart


    Okej, men han dricker och har kissat 3 gånger idag... Blev mest orolig för att han inte ens vill äta glass, som alltid går hem annars :/ ska prova ge mer febernedsättande och vill han inte ha då åker vi in!
  • kinaamirb
    Mortiscia80 skrev 2020-02-13 19:01:39 följande:

    När han kommer upp i 41 grader ska ni in akut iaf, det är det stående rådet från sjukvården.

    Absolut viktigast att han dricker, se om du kan få i honom fler slags drycker med smak. Prova mer med glass.

    Självklart orkar han inte leka, han ska vara sängliggande!

    Om han får feberfrossa är det ok att värma just då (detta har läkare sagt till mig i januari) men att så snart frossan är över tar man av så barnet har typ bara underkläderna på. Han ska inte sova under vanligt täcke utan mer som ett påslakan. Rummet ska vara svalt, det kan behöva vädras för den sakens skull.


    Jo det har jag koll på! Än har vi inte kommit så högt i alla fall. Okej, tack för tipsen! Han ligger i soffan med påslakan just nu! Blev mest oroad för att inte ens glass går hem just nu, dricker gör han ju och har kissat 3 gånger idag, men han har aldrig nekat glass innan. Eller han säger att han vill ha och sen ångrar han sig när man ger en
  • Mammia
    kinaamirb skrev 2020-02-13 19:23:16 följande:

    Jo vi fick rådet, min sambo har just varit och hämtat så det ska vi ge här till läggdags! Funderade på det, kan dom ha det när dom är såhär stora? Har en väldigt kinkig liten gosse, så har försökt med kalla handdukar men det totalvägrar han


    Ja det kan de även om det inte är så vanligt. Huvudsaken är att han får i sig vätska och att ni kontrollerar att han inte ter sig uttorkad med jämna mellanrum. Kontrollera urin, saliv, att ögonen är fuktiga samt nyp tag i huden på handen eller underarmen. Den ska inte stanna kvar ihopnypt när man släpper. Och så klart åka in om ni känner er oroliga. Dock rekommenderar jag inte att man ljuger om symtom när man kontaktar vården som någon skrev.
  • kinaamirb
    Mammia skrev 2020-02-13 19:34:16 följande:

    Ja det kan de även om det inte är så vanligt. Huvudsaken är att han får i sig vätska och att ni kontrollerar att han inte ter sig uttorkad med jämna mellanrum. Kontrollera urin, saliv, att ögonen är fuktiga samt nyp tag i huden på handen eller underarmen. Den ska inte stanna kvar ihopnypt när man släpper. Och så klart åka in om ni känner er oroliga. Dock rekommenderar jag inte att man ljuger om symtom när man kontaktar vården som någon skrev.


    Tack för tips! Uttorkad verkar han inte vara i alla fall, senaste kisset var ljusare än gången innan t.ex! Nej det gör jag inte, känns fel att säga att han inte dricker när han faktiskt gör det. Orolig är jag ju, men vet inte om det bara är för att det är första gången har är såhär sänkt av hög feber...
  • Mammia
    kinaamirb skrev 2020-02-13 20:10:14 följande:

    Tack för tips! Uttorkad verkar han inte vara i alla fall, senaste kisset var ljusare än gången innan t.ex! Nej det gör jag inte, känns fel att säga att han inte dricker när han faktiskt gör det. Orolig är jag ju, men vet inte om det bara är för att det är första gången har är såhär sänkt av hög feber...


    Det kommer gå bra. Klart man är orolig, annars vet jag inte vad man är för förälder :)
  • FamiljeLisa

    Ge vätskeersättning ofta och lite. Några skedar varje halvtimme blir tillslut mycket vätska. Ge isglass och sådant med om han vill ha. Håll koll på febern ofta. Packa heller inte in honom i varma filtar eller kläder. Han måste hållas sval så febern kan gå ned. 40 grader är mycket. Åk in med honom på sjukhuset. Ta din mamma-oro på allvar.

  • FamiljeLisa

    Om du inte har vätskeersättning hemma så gör du egen:

    Receptet nedan gäller för personer i alla åldrar, även barn. Men till barn under ett år är det säkrast att ge vätskeersättning från apotek, för att doseringen inte ska bli fel.

    Recept:

    1 liter vatten

    6 strukna teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter).

    ½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)

    Blanda vatten, socker och salt. Det är viktigt att allt socker och salt har löst sig och att vätskeersättningen är genomskinlig innan den dricks.

    Drycken kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft.

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-med-sjuka-barn/vatskeersattning/

  • Klätterpandan

    Kommer gå fint.

    För att få ner febern ge Alvedon var noga med doseringen jämfört med vikten. Sen ge glass svalkar skönt i febrig kropp.

    Lägg han i vagnen inte jätte påbyltad med 14 tröjor 4 koftor och overall utan lite lagom sen ut i friska luften. Går det så låt han sussa ute. Vädra hans sovrum så det blir svalt. Vädra ert hem oxå flera ggr per dag. Låt han sova i blöja vara.

    Sen sova är det bästa för att bli frisk låt han sova så mycket han vill. Glass saft läsk vätskeersättning vore bra oxå.

    Krya på han

  • kinaamirb
    Klätterpandan skrev 2020-02-13 23:06:36 följande:

    Kommer gå fint.

    För att få ner febern ge Alvedon var noga med doseringen jämfört med vikten. Sen ge glass svalkar skönt i febrig kropp.

    Lägg han i vagnen inte jätte påbyltad med 14 tröjor 4 koftor och overall utan lite lagom sen ut i friska luften. Går det så låt han sussa ute. Vädra hans sovrum så det blir svalt. Vädra ert hem oxå flera ggr per dag. Låt han sova i blöja vara.

    Sen sova är det bästa för att bli frisk låt han sova så mycket han vill. Glass saft läsk vätskeersättning vore bra oxå.

    Krya på han


    Tack för tipsen! Febern lika hög nu när han vaknade igen, men kissa ville han och glass ville han också ha efter. Åt 5 skedar gröt igår. Han verkar hungrig men har ingen riktig aptit.

    Jag själv har vaknat upp med hosta och irriterad hals, så kanske är något virus han fått? Blir alltid sjuk när hN är det
Svar på tråden 40 graders feber och slö