• Anonym (Kaffedraken)

    IBS-mage? Alla tips mottages!!

    Jag misstänker att jag har IBS-mage och tänkte utreda detta lite själv eftersom sjukvården inte gör något. Ni som har det: vad äter ni? Vad äter ni inte? Hur ofta/sällan? Tar emot alla inputs jag kan få!

  • Svar på tråden IBS-mage? Alla tips mottages!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inget gluten. Och så dricker jag proviva. Funkar klockrent.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-02-13 21:09:38 följande:

    Inget gluten. Och så dricker jag proviva. Funkar klockrent.


    Vad undviker du för att slippa gluten? Hur ofta dricker du proviva?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Allt som innehåller gluten. Kör på naturligt glutenfritt eller glutenfria alternativ (som vid exempelvis bröd och pasta). Proviva ett halvt till ett glas två gånger om dagen ca.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag körde FODMAP på egen hand och lärde mig massor om min mage. Rekommenderar verkligen! Jag använde BellyBalance.

    För mig är råg, fullkornsprodukter, sorbitol (finns naturligt i flera livsmedel), lök och vitlök de största bovarna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns en hälsoprodukt som kan underlätta matsmältningen och gör att giftiga ämnen i kroppen avlägsnas för att få bättre immun. Större mängder av vitamin K kan även lagras som också gynnar matsmältningen bl.a. se gärna härhttp://whareotiv.com/1HMy

  • Anonym (Kaffedraken)

    För min del är det att undvika grova fibrer. Jag har inga problem med gluten, när magen bangar ur, så är det vitt bröd som gäller och då brukar den lugna ned sig

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sötningsmedel för lägre kcal i maten gör att man blir väldigt bubblig i magen, om man får i sig en del sånt. Tuggummi.

Svar på tråden IBS-mage? Alla tips mottages!!