• Thu 13 Feb 2020 21:25
    710 visningar
    14 svar
    14
    710

    Svårt att bli geavid

    Hej!

    Min kille gjorde ett test för att se hur många spermier han har... Det visar sig att han bara har 8 miljoner varav 47% är aktiva, dvs ca 4 miljoner. Jag är väldigt väldigt nedstämd och ledsen då allt jag vill är att då barn tillsammans med honom. Vi får först hjälp med ivf i höst, vilket jag helst inte vill då jag helst av allt vill bli gravid på naturlig väg.

    Skulle behöva höra lite historier från er! Har ni erfarenhet av liknande situationer och hur har det gått för er?

  • Svar på tråden Svårt att bli geavid
  • Thu 13 Feb 2020 22:29
    #1

    Det är tyvärr en väldigt låg nivå för att uppnå naturlig graviditet. Jag gjorde spermaprov inför att jag skulle donera, mitt prov visade 495 miljoner spermier (varav 70% progressivt rörliga). Det är högt, men ligger ändå inom normalspannet.

    Däremot lär ni ju ha bra utsikter att lyckas bli gravida genom IVF, så jag skulle tolka resultatet som rätt bra givet förutsättningarna

  • Fri 14 Feb 2020 07:20
    #2

    Så himla jobbigt att höra... Men såklart tur att det i alla fall finns spermier där så det finns några att använda vid en eventuell ivf.

    Tack för ditt svar!

  • Anonym (S)
    Fri 14 Feb 2020 07:49
    #3
    Gosan28 skrev 2020-02-13 21:25:24 följande:

    Hej!

    Min kille gjorde ett test för att se hur många spermier han har... Det visar sig att han bara har 8 miljoner varav 47% är aktiva, dvs ca 4 miljoner. Jag är väldigt väldigt nedstämd och ledsen då allt jag vill är att då barn tillsammans med honom. Vi får först hjälp med ivf i höst, vilket jag helst inte vill då jag helst av allt vill bli gravid på naturlig väg.

    Skulle behöva höra lite historier från er! Har ni erfarenhet av liknande situationer och hur har det gått för er?


    Det behöver inte vara kört! Det kan gå på naturlig väg. Boosta honom med d- vitamin (20000 en gång i veckan), zink (60mg om dagen) selen (200mg om dagen) och magnesium (300mg om dagen). Mannens spermier kan ändras på 3 månader till skillnad från kvinnans äggantal. Se även över hans kost, motion och bmi. Ligger han på soffan och dricker oboy och äter vita näringslösa mackor etc så blir det där efter. Lycka till!
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Feb 2020 08:33
    #4

    Vad är det som känns jobbigt vid en IVF?

  • Fri 14 Feb 2020 08:47
    #5
    Anonym (S) skrev 2020-02-14 07:49:20 följande:

    Det behöver inte vara kört! Det kan gå på naturlig väg. Boosta honom med d- vitamin (20000 en gång i veckan), zink (60mg om dagen) selen (200mg om dagen) och magnesium (300mg om dagen). Mannens spermier kan ändras på 3 månader till skillnad från kvinnans äggantal. Se även över hans kost, motion och bmi. Ligger han på soffan och dricker oboy och äter vita näringslösa mackor etc så blir det där efter. Lycka till!


    Han har faktiskt börjat äta lite olika tillskott som jag läst mig till är bra. Så himla konstigt bara för han är extremt hälsosam och nyttig. Vi äter väldigt hälsosam och varierad kost och han tränar nästan varje dag....

    Håller verkligen tummarna att vi kan få barn naturligt
  • Fri 14 Feb 2020 08:49
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-14 08:33:08 följande:

    Vad är det som känns jobbigt vid en IVF?


    Vet egentligen inte... Men har alltid velat få barn naturligt och det känns jobbigt att behöva göra det på klinik :( men antar att jag kanske måste vänja mig vid tanken.

    Någon som gjort ivf och har bra erfarenheter att dela med sig av?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Feb 2020 08:58
    #7
    Gosan28 skrev 2020-02-14 08:49:07 följande:

    Vet egentligen inte... Men har alltid velat få barn naturligt och det känns jobbigt att behöva göra det på klinik :( men antar att jag kanske måste vänja mig vid tanken.

    Någon som gjort ivf och har bra erfarenheter att dela med sig av?


    Med första barnet gjorde vi ivf, andra barnet kom naturligt. Jag har en mycket bra upplevelse av ivf, även om man skulle önska att det hade gått naturligt med första också såklart. Men vad gör man inte för att få en liten bebis, kände jag.
  • Fri 14 Feb 2020 09:34
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-14 08:58:10 följande:

    Med första barnet gjorde vi ivf, andra barnet kom naturligt. Jag har en mycket bra upplevelse av ivf, även om man skulle önska att det hade gått naturligt med första också såklart. Men vad gör man inte för att få en liten bebis, kände jag.


    Du har rätt i det! Skulle göra vad som helst. Vi måste dock vänta tills i höst innan vi får hjälp med ivf vilket känns som en evig väntan!

    Det positiva som läkaren sa var att det i alla fall finns 4 miljoner spermier och det räcker för att göra ivf!
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Feb 2020 10:20
    #9
    Gosan28 skrev 2020-02-14 09:34:34 följande:

    Du har rätt i det! Skulle göra vad som helst. Vi måste dock vänta tills i höst innan vi får hjälp med ivf vilket känns som en evig väntan!

    Det positiva som läkaren sa var att det i alla fall finns 4 miljoner spermier och det räcker för att göra ivf!


    Varför måste ni vänta så länge då? Ja det är ju ett bra resultat till ivf iallafall :)
  • Fri 14 Feb 2020 12:08
    #10

    Kom i håg att de bara krävs en sperma, 4 miljoner är ju rätt mycket om man bara behöver en :D

  • Fri 14 Feb 2020 12:32
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-14 10:20:20 följande:

    Varför måste ni vänta så länge då? Ja det är ju ett bra resultat till ivf iallafall :)


    Man måste ha försökt ett år innan man har rätt till ivf. Hade han haft noll spermier så hade vi haft rätt till hjälp på en gång.... Lite surt.
  • Fri 14 Feb 2020 12:33
    #12
    Lilant skrev 2020-02-14 12:08:28 följande:

    Kom i håg att de bara krävs en sperma, 4 miljoner är ju rätt mycket om man bara behöver en :D


    Ja du har rätt! Hoppas att det räcker!
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Feb 2020 12:56
    #13
    Gosan28 skrev 2020-02-14 12:32:21 följande:

    Man måste ha försökt ett år innan man har rätt till ivf. Hade han haft noll spermier så hade vi haft rätt till hjälp på en gång.... Lite surt.


    Ja har man ett uttalat problem så får man ju hjälp med en gång. Så då var ju resultat så pass ?bra? att man anser att ni skulle kunna lyckas naturligt ändå.
  • Fri 14 Feb 2020 12:59
    #14
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-14 12:56:23 följande:

    Ja har man ett uttalat problem så får man ju hjälp med en gång. Så då var ju resultat så pass ?bra? att man anser att ni skulle kunna lyckas naturligt ändå.


    De sa att det går men att det är svårare och att vi är välkomna i höst att göra en ordentlig utredning...
Svar på tråden Svårt att bli geavid