• Thu 13 Feb 2020 22:41
    703 visningar
    6 svar
    6
    703

    Vilken färg gillar du?

    Vilken primärfärg gillar du mest?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken färg gillar du?
  • Fri 14 Feb 2020 13:13
    #1
    +2

    Om jag måste rösta på dessa så blå, men jag trodde att de primära färgerna var gult, cyan och magenta, alternativt blått, gult och rött (inte grönt).


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Socke­r-Conn­y)
    Fri 14 Feb 2020 13:16
    #2
    +1

    Jag skiter i färger, jag är tuff.

  • Fri 14 Feb 2020 20:09
    #3
    +1
    Aniiee skrev 2020-02-14 13:13:59 följande:

    Om jag måste rösta på dessa så blå, men jag trodde att de primära färgerna var gult, cyan och magenta, alternativt blått, gult och rött (inte grönt).


    Googlade lite snabbt för jag blev påmind om att jag haft den här diskussionen med en lärare som liten ^^. Fast jag var övertygad om att grundfärgerna var blå, röd och gul eftersom det är de färgerna man inte kan blanda med hjälp av andra färger. Hon menade att färgerna var röd grön och blå.

    Det visade sig att det finns olika system som utgår ifrån att olika färger är primärfärger. Ditt system heter visst subtraktiv färgblanding och används vid bland annat tryck. TS system heter additiv färgblanding och används inom television. Så både du och ts har rätt. Och jag och min lärare hade fel som påstod att våra respektive sätt var det enda rätta, men hon som vuxen och lärare borde nog ha vetat bättre.
    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 14 Feb 2020 20:24
    #4

    Av dessa, röd

  • Thu 19 Mar 2020 15:53
    #5
    Primärfärger är blått, rött och gult
    Sekundärfärger är de som blandas av primärfärger. Blått + gult = grönt. Blått + rött = lila. Rött + gult = orange.

    Så har jag fått lära mig och inget kan övertyga mig om att grönt är en primärfärg.
  • Anonym (Socke­r-Conn­y)
    Thu 19 Mar 2020 23:00
    #6
    Xenia skrev 2020-03-19 15:53:20 följande:
    Primärfärger är blått, rött och gult
    Sekundärfärger är de som blandas av primärfärger. Blått + gult = grönt. Blått + rött = lila. Rött + gult = orange.

    Så har jag fått lära mig och inget kan övertyga mig om att grönt är en primärfärg.
    Cyan, magenta och gult är mina primärfärger.

    Skitsamma, varje nyans/färg har sin frekvens. Varför skulle vissa frekvenser vara viktigare än andra?
Svar på tråden Vilken färg gillar du?