• Thu 13 Feb 2020 23:57
    1320 visningar
    9 svar
    9
    1320

    Är det här vanligt?

    Hej!

    Jag, man 37 år som ska bli pappa för första gången, söker input från mammor och kvinnor.

    Min flickvän är gravid i åttonde veckan. Det är alltså väldigt tidigt. På sistone har hon mått väldigt illa och till följd av det (gissar jag) varit väldigt avståndstagande rent fysiskt. Det är knappt så att hon vill pussas. Beröring är inte heller jätteaktuellt. Till saken hör att vi vanligtvis är extremt fysiska. Verkligen väldigt fysiska.

    Är detta vanligt? Det är så ovant för mig, och det är svårt att inte ta det personligt så här i början. Gissar att det blir lättare om ett tag.

    Vore fint att höra hur andra har upplevt det.

  • Svar på tråden Är det här vanligt?
  • Fri 14 Feb 2020 00:02
    #1

    Ja det är jättevanligt. Det går oftast över efter några veckor. Man säger att för ca hälften så släpper det kring v 12 och för 25% i vecka 18ish. Sedan vissa mår dåligt resten av graviditeten. 


    Det finns läkemedel som kan hjälpa, men illamående är ju en hemsk närhetsdödare. Det är helt säkert inte personligt alls. Tänk dig att du känner det som en rejäl bakfylla med illamående fast konstant. Ungefär så är det. 

  • Fri 14 Feb 2020 05:49
    #2

    Skulle du vilja pussas precis innan du spyr och mår skit illa... nej tror inte de :) man mår illa å de känns som att man ska spy konstant :) man känner sig svettig å äcklig å sjuk, vänta ut det :) det blir bättre jag är i vecka 22 idag och kan inte släppa honom nu haha men fram till vecka 15 så ville jag bara att han skulle ligga en bit bort:)

  • Fri 14 Feb 2020 06:39
    #3

    Det är jättevanligt. Olika graviditeter ger olika symptom men just avståndstagandet känner jag igen från alla mina graviditeter. Det är även olika när det går över. Men du kan ju försöka att lyfta det lite försiktigt och ser vad hon säger.

  • Fri 14 Feb 2020 06:54
    #4

    Jag tycker att Lilant här ovanför skriver det så bra. Tänk dig att du har vinterkräksjuka. Du mår fruktansvärt illa, kanske dygnet runt. Du är trött, har hög puls, huvudvärk. Du kräks och har diarré. Alla lukter är extrema. Du vill bara spy, och gör det kanske också. Fast illamåendet går inte över efter några dagar utan sitter i i flera veckor.

    Är det rimligt att du mitt i vinterkräksjukan ska börja gosa med din partner? Pussas eller kyssas lite precis innan spyan kommer? Eller kanske krama och mysa lite just när du har torkat bort kräken från hakan när du kommer ut från toaletten alldeles kallsvettig och darrig? ;) Nej, det är kanske inte så rimligt?

    Jag har själv varit extremt illamående från de första tidiga gravidveckorna till ungefär vecka 22-26, med fyra barn. Alltså hemskt illamående i ungefär 5-7 månader varje graviditet. Min man har tack och lov inte krävt att vi ska pussa eller gosa. Jag förstår att det är tufft att relationen ändras, men försök att se din sambos mående som en vinterkräksjuka så förstår du mer varför hon inte vill vara fysisk ett tag. För det är troligen precis så hon mår. Graviditet kan vara hemskt för kroppen även om vissa ibland säger att det inte är en sjukdom. Det känns för många dock precis som sjukdom.

  • Fri 14 Feb 2020 07:12
    #5
    Solblomma30 skrev 2020-02-14 06:54:46 följande:

    Jag tycker att Lilant här ovanför skriver det så bra. Tänk dig att du har vinterkräksjuka. Du mår fruktansvärt illa, kanske dygnet runt. Du är trött, har hög puls, huvudvärk. Du kräks och har diarré. Alla lukter är extrema. Du vill bara spy, och gör det kanske också. Fast illamåendet går inte över efter några dagar utan sitter i i flera veckor.

    Är det rimligt att du mitt i vinterkräksjukan ska börja gosa med din partner? Pussas eller kyssas lite precis innan spyan kommer? Eller kanske krama och mysa lite just när du har torkat bort kräken från hakan när du kommer ut från toaletten alldeles kallsvettig och darrig? ;) Nej, det är kanske inte så rimligt?

    Jag har själv varit extremt illamående från de första tidiga gravidveckorna till ungefär vecka 22-26, med fyra barn. Alltså hemskt illamående i ungefär 5-7 månader varje graviditet. Min man har tack och lov inte krävt att vi ska pussa eller gosa. Jag förstår att det är tufft att relationen ändras, men försök att se din sambos mående som en vinterkräksjuka så förstår du mer varför hon inte vill vara fysisk ett tag. För det är troligen precis så hon mår. Graviditet kan vara hemskt för kroppen även om vissa ibland säger att det inte är en sjukdom. Det känns för många dock precis som sjukdom.


    Ja alltså, det är inte så att jag försöker gosa eller pussas eller tränger mig på. Jag håller mig på avstånd och läser av situationerna. Men jag ville lyfta funderingen här bland människor med mer erfarenhet. Alltid skönt att få det på pränt att det är fullständigt normalt. I början var jag orolig för att hon kanske börjar ångra sig (då det inte var helt självklart för oss att behålla i början). Hjärnan är ju som den är ibland: Inte helt rationell.

    Tacksam för alla svar här. Känns bättre nu för en oerfaren.
  • Fri 14 Feb 2020 10:14
    #6
    Lxmbrg skrev 2020-02-14 07:12:58 följande:

    Ja alltså, det är inte så att jag försöker gosa eller pussas eller tränger mig på. Jag håller mig på avstånd och läser av situationerna. Men jag ville lyfta funderingen här bland människor med mer erfarenhet. Alltid skönt att få det på pränt att det är fullständigt normalt. I början var jag orolig för att hon kanske börjar ångra sig (då det inte var helt självklart för oss att behålla i början). Hjärnan är ju som den är ibland: Inte helt rationell.

    Tacksam för alla svar här. Känns bättre nu för en oerfaren.


    Nej men jag förstår det såklart! Ursäkta om det lät lite hårt :) Tror du kan känna dig helt trygg i att det är normalt att hon tar avstånd fysiskt när hon mår som hon gör. De flesta gravida mår ju bättre efter 12-13 veckor har gått så förhoppningsvis avtar det om någon månad eller två och så kan ni vara nära igen! Tycker du verkar vara en väldigt bra partner som frågar om råd. Min egen man (som jag älskar väldigt mycket och som är fantastisk på de flesta sätt), sa totalt oförstående till mig när jag var gravid, trött och eländig runt vecka åtta att han inte alls förstod varför jag var så hängig för: du har väl inga hormoner såhär tidigt i graviditeten?

    Det blev lite dålig stämning där ;) Sen var han dock väldigt förstående och hjälpsam de resterande tre graviditeterna, så det jämnade ut sig! Haha..
  • Ful Anka
    Fri 14 Feb 2020 13:28
    #7
    Lxmbrg skrev 2020-02-13 23:57:16 följande:

    Hej!

    Jag, man 37 år som ska bli pappa för första gången, söker input från mammor och kvinnor.

    Min flickvän är gravid i åttonde veckan. Det är alltså väldigt tidigt. På sistone har hon mått väldigt illa och till följd av det (gissar jag) varit väldigt avståndstagande rent fysiskt. Det är knappt så att hon vill pussas. Beröring är inte heller jätteaktuellt. Till saken hör att vi vanligtvis är extremt fysiska. Verkligen väldigt fysiska.

    Är detta vanligt? Det är så ovant för mig, och det är svårt att inte ta det personligt så här i början. Gissar att det blir lättare om ett tag.

    Vore fint att höra hur andra har upplevt det.


    Grattis. Ditt liv kommer aldrig mer bli det samma.
    This is my life and I don't care
  • Fri 14 Feb 2020 14:09
    #8

    Jag känner igen mig precis! Var helt utmattad av att kämpa med illamående. Det bästa du kan göra är att stötta henne. För mig var pussar som att be om halsbränna eller illamående och däremellan var jag så trött. Ville röra videon man o kramas lite osv men resten var det inte tal om. Låt henne veta att du finns där så kommer hon nog till dig när hon kan!

  • Fri 14 Feb 2020 14:09
    #9

    Jag känner igen mig precis! Var helt utmattad av att kämpa med illamående. Det bästa du kan göra är att stötta henne. För mig var pussar som att be om halsbränna eller illamående och däremellan var jag så trött. Ville röra videon man o kramas lite osv men resten var det inte tal om. Låt henne veta att du finns där så kommer hon nog till dig när hon kan!

Svar på tråden Är det här vanligt?