• Anonym (Sämst­)
    Fri 14 Feb 2020 03:07
    2450 visningar
    72 svar
    72
    2450

    Känner mig som en kass ssk

    Jag har jobbat många år som sjuksköterska men fastnat i negativa tankebanor om min kompetens. Jag är så besviken på min sjuksköterskeutbildning då det känns som den var undermålig på många vis... Jag känner mig som den enda sjuksköterskan som tex inte hade någon praktisk undervisning i sårvård och kompressionsbehandling i min utbildning. Då jag nyligen börjat jobba inom äldreomsorgen förekommer detta ofta och jag känner mig så dålig på det. Blir stressad om jag ska delegera tex kompresssionslindning då det känns som att jag inte kan det.

    Finns det någon mer som är missnöjd med sin ssk-utbildning? Finns någon fler som inte fick lära sig sårvård och linda ben i sin utbildning? Eller saknade ni nåt annat?

    Jag vill inte få svar från personer som skriver hur bra deras utbildning var och allt de fick lära sig. Vill bara känna att jag inte är ensam om att vara dålig på tex sårvård. Så har du också saknat nåt moment i utbildningen så skriv så jag slipper känna mig så ensam och dålig :(

  • Svar på tråden Känner mig som en kass ssk
  • Fri 14 Feb 2020 07:02
    #1
    +1

    Men ta ansvar och säg det till din chef så du får lära dig.

    Strunta i vad andra kan och inte kan, du kan bara ansvara för din kompetens.

  • Anonym (Usk)
    Fri 14 Feb 2020 08:32
    #2

    Alltså, jag jobbar som usk inom äldrevården och kompressionslindning och sårvård är något vi ständigt sysslar med. Vår ssk gör ej detta om det inte är väldigt komplicerade fall eller andra försvårande omständigheter. Dessa saker är inget svårt att göra, men det krävs erfarenhet, och det är väl säkert det som gör att du inte kan.

    Är du nyutbildad? Hade jag fått bestämma så skulle det vara ett krav att man måste ha arbetat som undersköterska ett visst antal år innan man fick lov att vidareutbilda sig. Det är där du lär dig allt det praktiska samt grunden inom allt från basal hygienrutin till sårvård. Att gå direkt från gymnasiet och kanske studerat allmänna ämnen till en sjuksköterskeutbildning som ung vuxen kanske inte är optimalt, men ingen fara. Du kommer lära dig. Tråkigt att utbildningen höll så låg standard, men du kan själv ta ansvar och söka kunskap. Ta hjälp av andra ssk-kollegor och diskutera saken, läs läroböcker och se och lär av andra med mer erfarenhet.

  • Anonym (YT)
    Fri 14 Feb 2020 16:15
    #3
    Anonym (Sämst) skrev 2020-02-14 03:07:48 följande:

    Jag har jobbat många år som sjuksköterska men fastnat i negativa tankebanor om min kompetens. Jag är så besviken på min sjuksköterskeutbildning då det känns som den var undermålig på många vis... Jag känner mig som den enda sjuksköterskan som tex inte hade någon praktisk undervisning i sårvård och kompressionsbehandling i min utbildning. Då jag nyligen börjat jobba inom äldreomsorgen förekommer detta ofta och jag känner mig så dålig på det. Blir stressad om jag ska delegera tex kompresssionslindning då det känns som att jag inte kan det.

    Finns det någon mer som är missnöjd med sin ssk-utbildning? Finns någon fler som inte fick lära sig sårvård och linda ben i sin utbildning? Eller saknade ni nåt annat?

    Jag vill inte få svar från personer som skriver hur bra deras utbildning var och allt de fick lära sig. Vill bara känna att jag inte är ensam om att vara dålig på tex sårvård. Så har du också saknat nåt moment i utbildningen så skriv så jag slipper känna mig så ensam och dålig :(


    Men det är bara att lära sig på YouTube, där finns hela ssk utbildningen, i alla fall på engelska. Leta specifikt på sårvård så kommer det upp. Det är inget svårt att lära sig alls. 
  • Anonym (YT)
    Fri 14 Feb 2020 16:18
    #4
    Anonym (YT) skrev 2020-02-14 16:15:38 följande:
    Men det är bara att lära sig på YouTube, där finns hela ssk utbildningen, i alla fall på engelska. Leta specifikt på sårvård så kommer det upp. Det är inget svårt att lära sig alls. 
    Finns massor, detta är bara en. 

    ">

  • Fri 14 Feb 2020 17:31
    #5

    Finns det inte kurser du kan gå? Eller så sitter du bredvid och tittar på när andra gör det, utan att avslöja varför.

  • Anonym (Syste­r Frida)
    Fri 14 Feb 2020 17:36
    #6
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-14 08:32:58 följande:

    Alltså, jag jobbar som usk inom äldrevården och kompressionslindning och sårvård är något vi ständigt sysslar med. Vår ssk gör ej detta om det inte är väldigt komplicerade fall eller andra försvårande omständigheter. Dessa saker är inget svårt att göra, men det krävs erfarenhet, och det är väl säkert det som gör att du inte kan.

    Är du nyutbildad? Hade jag fått bestämma så skulle det vara ett krav att man måste ha arbetat som undersköterska ett visst antal år innan man fick lov att vidareutbilda sig. Det är där du lär dig allt det praktiska samt grunden inom allt från basal hygienrutin till sårvård. Att gå direkt från gymnasiet och kanske studerat allmänna ämnen till en sjuksköterskeutbildning som ung vuxen kanske inte är optimalt, men ingen fara. Du kommer lära dig. Tråkigt att utbildningen höll så låg standard, men du kan själv ta ansvar och söka kunskap. Ta hjälp av andra ssk-kollegor och diskutera saken, läs läroböcker och se och lär av andra med mer erfarenhet.


    Ursäkta men det r verkligen inte alla undersköterskor som är så kompetenta som du verkar vara! Jag är sjuksköterska och jag kan sällan delegera ens de enklaste såromläggningar till "mina" undersköterskor då de tyvärr saknar ens de mest basala kunskaperna i omvårdnad. Har träffat på undersköterskor som inte vet att 38,9 grader är feber, som försökt mata stroke-patienter med spagetti, som inte vet att tryckår ska avlastas eller ens hur man tömmer en kateter!

    Till TS: Jag fick tyvärr inte heller någon utbildning i vare sig sårvård eller kompressionsbehandling. Jag rekommenderar dig att gå med i gruppen "Sjuksköterskan" på Facebook där det finns mycket matnyttig information och duktiga kollegor att fråga om hjälp.
  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Fri 14 Feb 2020 17:57
    #7
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-14 08:32:58 följande:

    Alltså, jag jobbar som usk inom äldrevården och kompressionslindning och sårvård är något vi ständigt sysslar med. Vår ssk gör ej detta om det inte är väldigt komplicerade fall eller andra försvårande omständigheter. Dessa saker är inget svårt att göra, men det krävs erfarenhet, och det är väl säkert det som gör att du inte kan.

    Är du nyutbildad? Hade jag fått bestämma så skulle det vara ett krav att man måste ha arbetat som undersköterska ett visst antal år innan man fick lov att vidareutbilda sig. Det är där du lär dig allt det praktiska samt grunden inom allt från basal hygienrutin till sårvård. Att gå direkt från gymnasiet och kanske studerat allmänna ämnen till en sjuksköterskeutbildning som ung vuxen kanske inte är optimalt, men ingen fara. Du kommer lära dig. Tråkigt att utbildningen höll så låg standard, men du kan själv ta ansvar och söka kunskap. Ta hjälp av andra ssk-kollegor och diskutera saken, läs läroböcker och se och lär av andra med mer erfarenhet.


    Det låter som att du inte är så insatt i en sjuksköterskas utbildning eller profession. Har själv arbetat som undersköterska i 17 år innan jag utbildade mig till sjuksköterska och det är två helt skilda utbildningar och kunskaper. Det vi delegerar till er är enkla saker i förhållande till vad vi gör.
  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Fri 14 Feb 2020 17:58
    #8
    Anonym (YT) skrev 2020-02-14 16:15:38 följande:

    Men det är bara att lära sig på YouTube, där finns hela ssk utbildningen, i alla fall på engelska. Leta specifikt på sårvård så kommer det upp. Det är inget svårt att lära sig alls. 


    Nej hela utbildningen finns inte på Youtube. Betydligt mer avancerat än så :)
  • Anonym (Sämst­) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 18:07
    #9

    Hej alla!

    Jag vet att det finns filmer på youtube mm, kurser att gå och jag läser på och kollar upp och tar ansvar för min kompetens. Dock är jag noga med källor och undviker engelska filmer. Kollar hellre på såna gjorda av svenska universitet, kommuner eller landsting.

    Är bara det att det hjälper mig att höra om det finns fler därute som var missnöjd med sin utbildning på ett eller annat sätt. Främst när det gäller de praktiska momenten. Så jag inte behöver känna mig så ensam om det.

    Jag gick själv nästan direkt från gymnasiet till att börja plugga. Hade bara jobbat knappt ett år däremellan som vårdbiträde. Har nu jobbat som ssk i ca 4 år på olika ställen och med lite uppehåll från yrket då och då.

    Det har blivit en hang up för mig det här att jag känner mig så dålig. Jag tror mitt egentliga problem är att jag inte känner mig som en ?riktig? ssk, kan inte ta min legitimation på allvar och känner mig som en bluff. Tänker att min utbildning inte borde blivit godkänd osv (ja jag vet att det finns nåt som heter bluffsyndromet, impostor syndrome). Har ofta ont i magen när jag går till jobbet för att jag känner mig så dålig. Det gör ju förstås arbetsdagarna väldigt kämpiga. Även om jag vet att min utbildning också hade bra delar kan jag bara se det som brast. Jag läste i Umeå för ett antal år sedan.

    Syster Frida: Tack för ditt svar. Var läste du? Hur nöjd var du överlag med din grundutbildning? Hur länge har du jobbat och hur tyckte du det gick att fylla igen de luckorna du saknade?

    Ni andra får också svara förstås!

  • Cheesc­ake
    Fri 14 Feb 2020 18:09
    #10
    Anonym (Sämst) skrev 2020-02-14 03:07:48 följande:

    Jag har jobbat många år som sjuksköterska men fastnat i negativa tankebanor om min kompetens. Jag är så besviken på min sjuksköterskeutbildning då det känns som den var undermålig på många vis... Jag känner mig som den enda sjuksköterskan som tex inte hade någon praktisk undervisning i sårvård och kompressionsbehandling i min utbildning. Då jag nyligen börjat jobba inom äldreomsorgen förekommer detta ofta och jag känner mig så dålig på det. Blir stressad om jag ska delegera tex kompresssionslindning då det känns som att jag inte kan det.

    Finns det någon mer som är missnöjd med sin ssk-utbildning? Finns någon fler som inte fick lära sig sårvård och linda ben i sin utbildning? Eller saknade ni nåt annat?

    Jag vill inte få svar från personer som skriver hur bra deras utbildning var och allt de fick lära sig. Vill bara känna att jag inte är ensam om att vara dålig på tex sårvård. Så har du också saknat nåt moment i utbildningen så skriv så jag slipper känna mig så ensam och dålig :(


    Jag hade ibte heller speciellt mycket sårvård eller kompressosionslindning men jag har själv tagit ansvar att lära mig genom att gå kurser via jobbet och uni.

    Som ssk har man ett eget ansvar för komptenshöjning så för dig är det bara att läsa på mer och skaffa dig mera kunskap. Be att få gå kurser via jobbet.
Svar på tråden Känner mig som en kass ssk