• Anonym (Rädd)
    Fri 14 Feb 2020 10:01
    1161 visningar
    12 svar
    12
    1161

    Kan de tvångsinlägga mig?

    Min psykolog berättade idag att jag borde läggas in och om jag inte gör det frivilligt kan det bli tal om... Minns inte förkortningen, men poängen var iaf att då tas beslutet åt mig och hon sa att det är bättre för mig om jag går med på det frivilligt.

    Kan de genomföra det i praktiken? Vad händer om jag avslutar min kontakt med dem, kan de då göra det ändå? Livrädd för att låsas in nånstans.

  • Svar på tråden Kan de tvångsinlägga mig?
  • Fri 14 Feb 2020 10:11
    #1

    Om psykologen anser att du är en fara för dig själv eller andra kan du tvångsinläggas enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).

    Jag är inte helt hundra på alla regler kring LPT men det innebär att du hamnar på en sluten psykiatrisk avdelning. Du är inte fri att gå därifrån och jag tror att du även kan bli tvångsmedicinerad.

    Du kan även bli inlagd frivilligt och då har de inte rätt att ta till tvångsåtgärder. Frivillig vård kan övergå till LPT om du uppfyller kraven för LPT och vägrar vård.

    LPT omvärderas också av läkare med jämna mellanrum.

  • Fri 14 Feb 2020 10:11
    #2

    Ja du kan bli tvångsinlagd. Det är inte så dramatiskt egentligen och brukar vara en väldigt kort tid. Tror att 1 vecka är max vad en läkare kan bestämma sen måste en jurist av något slag ta beslut om fortsatt tvångsvård.

    Akut psykiatrin är på ett sjukhus. Du blir snabbt utskriven när den akuta fasen i ditt mående är över vare sig du ät där frivilligt eller ej.

    Det spelar ingen roll om du avslutar kontakten med din psykolog. Du kan ändå bli tvångsinlagd i värsta fall blir det med poliseskort. Och lagen heter lagen om psykiatrisk tvångsvård eller LPT.

  • ttr
    Fri 14 Feb 2020 10:12
    #3

    Ingen här kan svara på din fråga eftersom det är detaljer som avgör.

  • Anonym (anony­m)
    Fri 14 Feb 2020 10:16
    #4
    Vivala skrev 2020-02-14 10:11:16 följande:
    Ja du kan bli tvångsinlagd. Det är inte så dramatiskt egentligen och brukar vara en väldigt kort tid. Tror att 1 vecka är max vad en läkare kan bestämma sen måste en jurist av något slag ta beslut om fortsatt tvångsvård.

    Akut psykiatrin är på ett sjukhus. Du blir snabbt utskriven när den akuta fasen i ditt mående är över vare sig du ät där frivilligt eller ej.

    Det spelar ingen roll om du avslutar kontakten med din psykolog. Du kan ändå bli tvångsinlagd i värsta fall blir det med poliseskort. Och lagen heter lagen om psykiatrisk tvångsvård eller LPT.
    Brukar det verkligen vara en väldigt kort tid? Jag har haft LPT från april 2016 till november 2019. Först ett år på sjukhuset, sedan LPT i öppenvården. 
  • Fri 14 Feb 2020 10:25
    #5
    Anonym (anonym) skrev 2020-02-14 10:16:32 följande:

    Brukar det verkligen vara en väldigt kort tid? Jag har haft LPT från april 2016 till november 2019. Först ett år på sjukhuset, sedan LPT i öppenvården. 


    Ja det ska vara så kort tid som möjligt. Nu är det länge sen jag hade lpt och max har jag haft det 1 månad. Då fanns inte ens lpt inom öppenvården. Jag har haft mot flera ggr under ett till 3 dygn några ggr upp till en vecka sen har det behövts nån jurist och det här endast hänt en gång.

    Detsamma gäller exempelvis bältning det ska vara så kort tid som möjligt och man ska vara övervakad. Det är även bara en läkare som får ta beslut om det.
  • Fri 14 Feb 2020 10:33
    #6

    Beskriv vad det är som du är rädd för med att bli inlagd?

    Anledningen till att man blir det är för att det finns ett behov av det. Så försök tänka att en period på sjukhuset kan vara vad du behöver och att det kan få dig att må bättre.

  • Anonym (Li)
    Fri 14 Feb 2020 11:00
    #7
    Vivala skrev 2020-02-14 10:11:16 följande:

    Ja du kan bli tvångsinlagd. Det är inte så dramatiskt egentligen och brukar vara en väldigt kort tid. Tror att 1 vecka är max vad en läkare kan bestämma sen måste en jurist av något slag ta beslut om fortsatt tvångsvård.

    Akut psykiatrin är på ett sjukhus. Du blir snabbt utskriven när den akuta fasen i ditt mående är över vare sig du ät där frivilligt eller ej.

    Det spelar ingen roll om du avslutar kontakten med din psykolog. Du kan ändå bli tvångsinlagd i värsta fall blir det med poliseskort. Och lagen heter lagen om psykiatrisk tvångsvård eller LPT.


    Nix. LPT fortsätter i max 4v från intagningsbeslut, sedan vid behov av förlängning sker förhandling i förvaltningsrätt där det kan förlängas till max 4 mån från intagning. Därefter 6 mån förlängning i taget.
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 12:04
    #8
    Vivala skrev 2020-02-14 10:25:09 följande:

    Ja det ska vara så kort tid som möjligt. Nu är det länge sen jag hade lpt och max har jag haft det 1 månad. Då fanns inte ens lpt inom öppenvården. Jag har haft mot flera ggr under ett till 3 dygn några ggr upp till en vecka sen har det behövts nån jurist och det här endast hänt en gång.

    Detsamma gäller exempelvis bältning det ska vara så kort tid som möjligt och man ska vara övervakad. Det är även bara en läkare som får ta beslut om det.


    Bältning!?
  • Fri 14 Feb 2020 12:22
    #9

    Kort svar : ja det kan de om de är allvarligt  oroliga för dig, att ditt liv skulle kunna vara i fara eller så.

    Det som händer då är att de skriver ett s.k. vårdintyg om psykiatisk tvångsvård som sedan måste bedömas av en legitimerad psykiater på en mottagning eller vårdavdelning. I värsta fall kan polistransport tas till hjälp för att föra dig till psykiatrin  om det inte går på något annat sätt.

    Det bästa du kan göra för att undvika inläggning, om du absolut inte kan tänka dig det på frivillig basis är att själv föreslå eller be din psykolog föreslå en alternativ vårdplan där ni har tät kontakt och du kanske behöver göra någon form av förändring  i ditt liv.

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 16:02
    #10

    Jag förstår inte alls varför hon är så orolig, hon tyckte att jag uttryckt mig lite väl mörkt förra besöket för att hon ska kunna låta det vara, men det betyder inte att jag är en fara för vare sig mig själv eller andra.

    Jag får seriöst panik av bara tanken att de skulle låsa in mig.

  • Anonym (Li)
    Fri 14 Feb 2020 17:34
    #11
    Anonym (Rädd) skrev 2020-02-14 16:02:08 följande:

    Jag förstår inte alls varför hon är så orolig, hon tyckte att jag uttryckt mig lite väl mörkt förra besöket för att hon ska kunna låta det vara, men det betyder inte att jag är en fara för vare sig mig själv eller andra.

    Jag får seriöst panik av bara tanken att de skulle låsa in mig.


    Möjligen uttryckte hon sig klumpigt, men troligtvis bottnar det i oro för dig. Har du mycket självmordstankar?
  • Fri 14 Feb 2020 23:25
    #12
    Anonym (Li) skrev 2020-02-14 11:00:37 följande:

    Nix. LPT fortsätter i max 4v från intagningsbeslut, sedan vid behov av förlängning sker förhandling i förvaltningsrätt där det kan förlängas till max 4 mån från intagning. Därefter 6 mån förlängning i taget.


    Kan hända att det är annorlunda nu ön för 10 år sedan, eller så minns jag fel helt enkelt. Vet bara att jag en gång fick prata med nån jurist/advokat och sen tog denne beslut, på avdelningen ihop med läkarna, om fortsatt tvångsvård.
    Anonym (Rädd) skrev 2020-02-14 12:04:44 följande:

    Bältning!?


    Det behöver du inte ens tänka på. Det är sista utvägen när någon är utåtagerande och det inte går att lösa på annat sätt än att bli fastspänd på en säng. Det ska extremt mycket till innan man använder det.
Svar på tråden Kan de tvångsinlägga mig?