• Anonym (När)
    Fri 14 Feb 2020 10:45
    452 visningar
    32 svar
    32
    452

    När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?

    Som rubriken lyder då. Hur gammal var barnet när ni lämnade ifrån er/var utan ert barn för första gången under : En-tre timmar?

    Tre eller mer?

    En dag?

    Över en natt?

    Flera nätter?

    Och under vilka omständigheter, samt vem som var med barnet då (pappa/mormor/farfar osv). Samt : Vad/när anser ni är normalt?

    Alla svar tas tacksamt emot!

  • Svar på tråden När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?
  • Fri 14 Feb 2020 11:07
    #1

    Efter ett par tre veckor typ. Höll på att ta körkort under graviditeten och fortsatte givetvis efter förlossningen. Min man hade då hand om vårt barn hemma medans jag tog körlektioner. Var borta 2 timmar två gånger i veckan.

  • Fri 14 Feb 2020 11:09
    #2

    Första övernattningen var nog inte förrän jag slutade amma vid ca 6 månader.

  • Anonym (Anoo)
    Fri 14 Feb 2020 11:09
    #3

    Fyra veckor, vi var på restaurang och firade min födelsedag. Var borta några timmar.

  • Anonym (Anoo)
    Fri 14 Feb 2020 11:10
    #4
    Anonym (Anoo) skrev 2020-02-14 11:09:56 följande:

    Fyra veckor, vi var på restaurang och firade min födelsedag. Var borta några timmar.


    Barnet var med sin mormor
  • Anonym (X)
    Fri 14 Feb 2020 11:10
    #5

    När hon var en månad var jag borta 2 timmar. Sen tog det några månader innan det hände igen. Första gången hon sov borta en natt var hon 8 mån. Efter året hände det titt som tätt att hon sov borta en natt. När hon var 19 mån var jag borta från henne 5 dagar.


  • Fri 14 Feb 2020 13:16
    #6

    Första barnet var nog 5 månader. Då var hon hos mormor och morfar över natten. Total katastrof. Babyn grät i timmar och hade vägrat ta flaskan.

    Andra barnet försökte jag med 3-4 timmar när han var kanske 3(?) månader. Det gick väl hyfsat för barnvakten, men jag fick mjölkstockning och hög feber.

    Övriga barn fick vänta tills de var tillräckligt stora. Barnvakt en kväll vid 9-10 månader och över natten när de var ett par år.

  • Fri 14 Feb 2020 13:19
    #7

    En-tre timmar? ett par veckor gamla, var med mormor eller farmor. Lämnade dem inte längre än så innan 6 månader eftersom de ammade då.

    Tre eller mer?

    En dag?

    Över en natt? efter 6 månader.

    Flera nätter? Hänt ca 2-3 ggr genom åren att de sovit 2 nätter borta, då har de sovit hos farmor eller mormor. Nu är de 7 och 9 och har inte sovit borta utan oss någon annanstans än hos farmor/mormor. Äldsta ska på ridläger i sommar och sova borta 5 nätter... får se hur det går Glad

  • Anonym (Charl­otte)
    Fri 14 Feb 2020 13:28
    #8

    Farmor till barnet är den som är barnvakt. Räknar inte med när pappan varit själv med barnet eftersom han varit delaktig och föräldraledig tillsammans med mig första tiden, barnet har därför haft anknytning till oss båda från början.

    En-tre timmar?

    Ca två timmar första gången vid 1 års ålder precis

    Tre eller mer?

    Ca 1,5 år

    En dag?

    Inte gjort än, barnet är strax över 2 år.

    Över en natt?

    Samma som ovan.

    Flera nätter?

    Samma som ovan

  • Fri 14 Feb 2020 14:53
    #9

    En-tre timmar?

    Jag minns inte exakt. Vid kanske 7-9 månader när vi gick för att se en film på bio. Farmor var barnvakt.

    Tre eller mer? En dag? Någon månad efter ettårsdagen också hos farmor. Istället för förskola i ett halvår.

    Över en natt?

    Inte hänt än, hon är nu 4.

    Jag tycker att så länge barnet har en god anknytning till sin barnvakt så fungerar ett par timmar redan efter någon månad. En hel dag när man måste pga livet, oavsett när det råkar bli men så sent som möjligt. Natt samma sak.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 14 Feb 2020 15:05
    #10

    Min dotter var ca 3 månader när hon var hos mormor i ungefär 3 timmar medans hennes pappa och jag tog en tur i vår båt.

Svar på tråden När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?