• Anonym (KONTA­NTSAMH­ÄLLE)
    Fri 14 Feb 2020 14:04
    754 visningar
    75 svar
    75
    754

    SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????

    Måste berätta något helt galet som hände mig idag. Skulle ta mig till jobbet imorse med pendeltåget och ladda mitt åkkort. (Kör vanligtvis bil när den inte är på verkstad)

    Mitt bankkort SWEDBANK fungerade inte och jag hade inga kontanter med mig och inte tillräckligt liggande hemma för att tanka kortet som har ett mimimum på 134 kr för att kunna användas...bara det helt jävla sjukt!!!  Kunde alltså inte ta mig in till stan och jobbet. Jag tänkte då att jag skulle be en vän eller släkting om att föra över pengar, men ser ni, detta fungerade inte heller eftersom alla tjänster låg nere. WTF?????????????

    Det är skandal att vårt samhälle blivit så sårbart att allt bygger på att elektroniken fungerar. Hur fan ska man få mat, kunna ta sig till jobb, betala räkningar, ta emot hjälpmedel osv? Många tar ju inte ens kontanter idag och du kan ju inte få ut några kontanter...

    Råkat ut för 3 ggr tidigare att mitt kort (magnetremsan) slutat funka och då på en helg, så fått vänta 5-7 dgr på ett nytt kort varför jag numera nästan alltid har kontanter hemma. Skulle ta ut nya idag men tji fick jag...

    Vill höra andras historier hur ni drabbats idag och hur ni hanterat det? Vad tycker ni om det elektroniska samhället?

  • Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????
  • sextio­talist
    Fri 14 Feb 2020 14:10
    #1

    Jag har alltid kontanter om det skulle hända. Så nej, jag har inte blivit satt i en sådan situation när det inträffat.

    Innan Skånetrafiken tog bort reskassan så hade jag pengar på den

  • Fri 14 Feb 2020 14:17
    #2
    +1

    Ja, alltså, bankers servrar lägger också ner ibland, kort blir avmagnetiserade (hallå! cip...), bankomater får slut på pengar, mm mm mm. De vanligaste bankerna för tillfalliga haveri är Swedbank och Nordea, förmodligen pga att de har flest kunder (och därmed också flest MISSNÖJDA kunder). Det är lite så det är.

    Medan du inte kunde använda ditt Swedbank-kort gjorde jag 5 inköp med mitt kort från Handelsbanken. 1 på ett café, 1 på pressbyrån (fyllde på SL-reskassa), 1 på Hemköp och 2 över nätet. 

    Trist att du hade probelm idag, men samhället stannar INTE för att du får tillfälligt problem med din bank.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (P)
    Fri 14 Feb 2020 14:28
    #3

    De flesta har väl mer än ett kort idag? ICA-kort med kredit t ex är bra att ha. Samt att man har kontanter hemma.

    Men samhället har inte stannat, och jo, folk reagerar, men de gnäller mest. Sedan fortsätter de som vanligt tills nästa gång det händer.

  • Anonym (KONTA­NTSAMH­ÄLLE) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 14:44
    #4
    Aniiee skrev 2020-02-14 14:17:38 följande:

    Ja, alltså, bankers servrar lägger också ner ibland, kort blir avmagnetiserade (hallå! cip...), bankomater får slut på pengar, mm mm mm. De vanligaste bankerna för tillfalliga haveri är Swedbank och Nordea, förmodligen pga att de har flest kunder (och därmed också flest MISSNÖJDA kunder). Det är lite så det är.

    Medan du inte kunde använda ditt Swedbank-kort gjorde jag 5 inköp med mitt kort från Handelsbanken. 1 på ett café, 1 på pressbyrån (fyllde på SL-reskassa), 1 på Hemköp och 2 över nätet. 

    Trist att du hade probelm idag, men samhället stannar INTE för att du får tillfälligt problem med din bank.


    Men tur för dig. Nästa gång är det Handelsbankens tur.

    Men om man inte kan ta sig runt i lokaltrafiken eller få ut kontanter eller kan köpa mat så lär det ju göra det!

    Problematiken bör åtgärdas till något säkrare system. Så att man inte ska behöva sitt bankkort för att handla tex. Det kan ju räcka med en kod, leg osv så att affärerna kan komma rakt in ens konto utan att behöva en magnetremsa. Att inte folk förstår omfattningen är det mest oroande.
  • Anonym (Finns redan)
    Fri 14 Feb 2020 15:15
    #5
    Anonym (KONTANTSAMHÄLLE) skrev 2020-02-14 14:44:47 följande:
    Men tur för dig. Nästa gång är det Handelsbankens tur.

    Men om man inte kan ta sig runt i lokaltrafiken eller få ut kontanter eller kan köpa mat så lär det ju göra det!

    Problematiken bör åtgärdas till något säkrare system. Så att man inte ska behöva sitt bankkort för att handla tex. Det kan ju räcka med en kod, leg osv så att affärerna kan komma rakt in ens konto utan att behöva en magnetremsa. Att inte folk förstår omfattningen är det mest oroande.
    Apple Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay, Google Pay. Behöver du inte ett kort utan räcker med din telefon.

    Dock gör det ju bara att problemet med avmagnetiserade kort försvinner. Har banken problem så kommer du ju fortfarande inte kunna köpa något. Så man får köra med lite backup som några säger. Ha ett kreditkort med någon annan bank som man kan utnyttja om sin egen bank har problem.
  • Fri 14 Feb 2020 17:00
    #6

    Det är följden av att samhället håller på att avveckla kontanterna samtidigt som man gör sig beroende av elektroniska lösningar. Men teknik är alltid opålitlig och ju mer avancerad, desto känsligare. Detta är bara början, det kommer att hända igen och igen. Allra värst är strömavbrott, då fungerar ingenting idag.
    Att ha kontanter hjälper inte då alltfler inte tar kontantbetalningar. 

  • Fri 14 Feb 2020 18:09
    #7
    Anonym (KONTANTSAMHÄLLE) skrev 2020-02-14 14:44:47 följande:
    Men tur för dig. Nästa gång är det Handelsbankens tur.

    Men om man inte kan ta sig runt i lokaltrafiken eller få ut kontanter eller kan köpa mat så lär det ju göra det!

    Problematiken bör åtgärdas till något säkrare system. Så att man inte ska behöva sitt bankkort för att handla tex. Det kan ju räcka med en kod, leg osv så att affärerna kan komma rakt in ens konto utan att behöva en magnetremsa. Att inte folk förstår omfattningen är det mest oroande.
    Klart det kan hända, men jag varken inbillar mig att samhället stannar för det ellermitt egna liv heller för den delen, eftersom jag har alternativ. 

    Att det skulle vara säkrare att affärer har direkttillgång till ens bankkonto förpassar jag till brain fart-orsak för din del. Annars vore du fruktansvärt naiv.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Fri 14 Feb 2020 18:14
    #8

    Men du har väl inte bara 1 bank människa? Det skulle vara total idioti att ha alla pengarna hos en endaste...

    Sen har du väl aktie/fond bank vid sidan så du kan nödsälja om något går fel ?

  • Anonym (T)
    Fri 14 Feb 2020 18:31
    #9

    Jag brukar alltid ta ut minst hälften av pengarna jag har i kontanter. Behöver man mer pengar på kortet sedan kan man alltid sätta in dom men det är aldrig 100% säkert att man kan få ut dom.

    Om alla gjorde så och använde kontanter då och då så skulle det inte vara såhär. Så ts, lär dig av detta och ha inte allt elektroniskt.

  • Anonym (.)
    Fri 14 Feb 2020 18:33
    #10

    Drabbades inte. Har mer än 1 kort, och alltid lite kontanter i plånboken.

    Lite förberedd måste man ju vara, de här systemen går ju ner några h då och då regelbundet.

Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????