• Anonym (slut)
    Fri 14 Feb 2020 14:49
    439 visningar
    30 svar
    30
    439

    Ihjälstressad av kontorslandskap

    Jag bytte jobb för två år sen, hade då haft eget kontorsrum hela mitt arbetsliv utom kortare perioder då man varit två i samma rum.

    Anledningen till bytet var stress och en kortare utmattningssjukskrivning 2017, men jag tyckte ändå att jag var rimligt läkt igen när jag bytte jobb 2018.

    Men nu sitter jag mitt vid en gång där 20 man fördelade på 2 plan springer fram och tillbaka dagligen, har kollegor på båda sidor 2 och 3 m bort, och ibland har folk snackmöte vid deras skrivbord ganska långa stunder. En grupp på sex pers har dessutom gruppmöte en halvtimme och pratar högt varje fredag 2 m bakom min rygg på andra sidan om en skärm. Förutom då att det ofta kommer kollegor och frågar mig efter framförallt kollegorna på plan 2, då jag sitter närmast dörren.

    Jag använder earbuds men kan inte täcka öronen med over-ear hela dagarna, jag får hörselgångsinflammation och mår inte bra av det.

    Jag kan inte sitta hemma då jag behöver två stora skärmar för att hålla uppe alla dokument jag behöver samtidigt och vårt VPN är ingen hit.

    Ju mer stressad jag blir desto mer ljudkänslig blir jag och nu är det snart omöjligt att få något gjort alls. Ibland sitter jag kvar på kvällen men då är jag så trött, jag jobbar bäst på förmiddagen med saker som kräver tänkande. Och då ska man istället ha möten, såklart.

    Idag gick jag hem tidigt för jag tänker gå dit imorgon istället för att jobba så det äntligen är TYST. Men jag ska väl inte offra alla helger på det?

    Känner enorm prestationsångest med panikattacker för att jag inte lyckas få gjort det jag behöver i den här miljön. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ihjälstressad av kontorslandskap
  • Fri 14 Feb 2020 14:53
    #1

    Prata med chefen 

  • Fri 14 Feb 2020 14:53
    #2

    Byta jobb?

  • Anonym (Ann)
    Fri 14 Feb 2020 14:55
    #3
    Anonym (slut) skrev 2020-02-14 14:49:38 följande:

    Jag bytte jobb för två år sen, hade då haft eget kontorsrum hela mitt arbetsliv utom kortare perioder då man varit två i samma rum.

    Anledningen till bytet var stress och en kortare utmattningssjukskrivning 2017, men jag tyckte ändå att jag var rimligt läkt igen när jag bytte jobb 2018.

    Men nu sitter jag mitt vid en gång där 20 man fördelade på 2 plan springer fram och tillbaka dagligen, har kollegor på båda sidor 2 och 3 m bort, och ibland har folk snackmöte vid deras skrivbord ganska långa stunder. En grupp på sex pers har dessutom gruppmöte en halvtimme och pratar högt varje fredag 2 m bakom min rygg på andra sidan om en skärm. Förutom då att det ofta kommer kollegor och frågar mig efter framförallt kollegorna på plan 2, då jag sitter närmast dörren.

    Jag använder earbuds men kan inte täcka öronen med over-ear hela dagarna, jag får hörselgångsinflammation och mår inte bra av det.

    Jag kan inte sitta hemma då jag behöver två stora skärmar för att hålla uppe alla dokument jag behöver samtidigt och vårt VPN är ingen hit.

    Ju mer stressad jag blir desto mer ljudkänslig blir jag och nu är det snart omöjligt att få något gjort alls. Ibland sitter jag kvar på kvällen men då är jag så trött, jag jobbar bäst på förmiddagen med saker som kräver tänkande. Och då ska man istället ha möten, såklart.

    Idag gick jag hem tidigt för jag tänker gå dit imorgon istället för att jobba så det äntligen är TYST. Men jag ska väl inte offra alla helger på det?

    Känner enorm prestationsångest med panikattacker för att jag inte lyckas få gjort det jag behöver i den här miljön. Vad ska jag göra? 


    Det enda jag kan råda dig till är att söka annat jobb. Tyvärr.

    Det du beskriver är det många som upplever. Det görs ju av ekonomiska skäl, men jag tror faktiskt att man förlorar på det i längden, att folk om inte kan jobba ostört och koncentrerat kommer det att kosta mycket mer.

    Själv sitter jag i gamla lokaler, men jag har eget rum, det är guld värt.
  • Anonym (Löjli­gt)
    Fri 14 Feb 2020 14:55
    #4
    Anonym (slut) skrev 2020-02-14 14:49:38 följande:

    Vad ska jag göra? 


    Säg till chefen att arbetsmiljön är patetisk.
  • Anonym (slut) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 15:27
    #5
    Anonym (Löjligt) skrev 2020-02-14 14:55:55 följande:
    Säg till chefen att arbetsmiljön är patetisk.
    Jag vet...men jag älskar stället! Jobbet är roligt och kollegorna toppen, det är bara jag som inte klarar den typen av placering vid krävande uppgifter. Det finns planer på expansion/flytt och jag tänkte att jag ger det två år, sen sitter vi på annat ställe/annat sätt. Men än är det inget bestämt.

    Det är fullt överallt och de flesta smårum sitter två pers i så det är inte så att jag är illa behandlad jämfört med övriga, jag bara klarar av det sämre.
  • Fri 14 Feb 2020 15:33
    #6

    Prata med din chef!

  • Anonym (D)
    Fri 14 Feb 2020 15:49
    #7

    Det finns ofta stökigare och tystare platser i landskapet. De som inte är nära gångväg eller mötesrum brukar vara lugnare. Finns det någon sådan plats du kan se ut?

    Sen måste du som flera redan sagt prata med din chef.

    Jag sitter själv i landskap och har lyckats flytta till den lugnare hörnan. Sen, en viktig sak till, möten ska inte hållas i landskapet. Ni har väl mötesrum? Vi har mängder med rum både som kan bokad och mindre ej bokningsbara rum för spontana möten.

    Man måste också lära sig att säga till de som pratar högt eller har högljudda möten bakom ryggen på en. Jag ber dem vänligt gå in i ett mötesrum. Det är aldrig några problem och folk tänker sig ofta inte för.

    Det låter som om cheferna ska gå igenom uppförandekoden i landskap.

  • Anonym (slut) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 15:58
    #8
    Anonym (D) skrev 2020-02-14 15:49:55 följande:

    Det finns ofta stökigare och tystare platser i landskapet. De som inte är nära gångväg eller mötesrum brukar vara lugnare. Finns det någon sådan plats du kan se ut?

    Sen måste du som flera redan sagt prata med din chef.

    Jag sitter själv i landskap och har lyckats flytta till den lugnare hörnan. Sen, en viktig sak till, möten ska inte hållas i landskapet. Ni har väl mötesrum? Vi har mängder med rum både som kan bokad och mindre ej bokningsbara rum för spontana möten.

    Man måste också lära sig att säga till de som pratar högt eller har högljudda möten bakom ryggen på en. Jag ber dem vänligt gå in i ett mötesrum. Det är aldrig några problem och folk tänker sig ofta inte för.

    Det låter som om cheferna ska gå igenom uppförandekoden i landskap.


    Nej, vi har inte ett enda hörn ledigt.
    Och jag måste som sagt ha två skärmar och även vissa papper inom räckhåll och kan inte enkelt böka in allt det i våra två ynka mötesrum som är ständigt upptagna och även är "telefonrum" som folk dyker in i lite hur som helst.

    Ibland får vi hålla möte nr tre i köket för att mötesrummen är upptagna med kundbesök.
  • Fri 14 Feb 2020 16:02
    #9

    Prata med chefen. Be om att byta plats. Sätt en tydlig skylt STÖR EJ. Ta en extraskärm från jobbet så du kan jobba hemifrån.

  • Fri 14 Feb 2020 16:05
    #10
    Anonym (slut) skrev 2020-02-14 15:58:47 följande:

    Nej, vi har inte ett enda hörn ledigt.

    Och jag måste som sagt ha två skärmar och även vissa papper inom räckhåll och kan inte enkelt böka in allt det i våra två ynka mötesrum som är ständigt upptagna och även är "telefonrum" som folk dyker in i lite hur som helst.

    Ibland får vi hålla möte nr tre i köket för att mötesrummen är upptagna med kundbesök.


    Låter för övrigt som en fruktansvärd arbetsmiljö. Finns skyddsombud? HR? Jag förstår att du inte vill vara jobbig. Men de pengar som din arbetsgivare inte vill betala för ett vettigt kontor betalar DU för med din hälsa. Sjukskriv dig för arbetsmiljöproblem.
Svar på tråden Ihjälstressad av kontorslandskap