• Fri 14 Feb 2020 18:08
    562 visningar
    3 svar
    3
    562

    Migrän

    Finns det någon som har erfarenhet av den nya förebyggande medicinen för migrän som tas 1-2 ggr i månaden? Är det nåt som skulle passa mej? Har nu haft en period med migrän var tredje dag. Käner mej trött och led. Ingen livskvalitet att ha det så här. Är kvinna snart 60 och jobbar för fullt med krävande jobb och måste orka.

  • Svar på tråden Migrän
  • Fri 14 Feb 2020 19:35
    #1

    hade migrän nästan varje dag i flera månader. Började för ca 4 veckor att äta mängder med frukt och grönsaker och sen dess har jag inte haft huvudvärk en enda gång!! Äter 1-2 bananer och en stor skål blåbär till frukost. Lunch med potatis, sötpotatis och massa grönsaker till, ibland lite bönröra/kikärtsröra. Mellanmål bestående av frukt. Middag oftast liten portion ?vanlig? mat (typ ris och kyckling) och en massa massa grönsaker till. Som snacks äter jag Oliver, dadlar, frukt, fröknäcke med tomat och basilika eller kikärtsröra, morötter, avokado. Försöker så gott jag kan att undvika gluten och mjölkprodukter och om något av det slinker ner så är det oftast bara en gång om dagen och i mycket liten mängd. Minskat ordentligt på köttkonsumtionen och äter kött/fisk/kyckling max en gång om dagen och kanske 3-4 grgr i veckan. Vet att det var medicin du frågade om men ville bara dela med mig av vad som fungerat för mig! Blev själv chockad över hur stor påverkan kosten hade på min migrän (och massa andra hälsoproblem) och märkte skillnad redan andra dagen på den kosten!

  • Fri 14 Feb 2020 19:43
    #2

    Såg i en annan tråd att du lider av extraslag. Har också lidit av det och haft det nästan dagligen. Med kostomställning har det nästan försvunnit helt. Tror jag haft 5 känningar på 4 veckor. Alltså en enorm skillnad!

  • Fri 14 Feb 2020 22:20
    #3

    Jag tror du tänker på Aimovig, den lär du inte få om du inte provat några andra förebyggande först. Finns tex blodtryckssänkande som funkar jättebra för många, gå till vårdcentralen och diskutera samt se om du kan få en remiss till neurolog.

    Aimovig är väldigt dyr och för att få den ska man ha kronisk migrän samt provat minst 3 andra förebyggande innan.

Svar på tråden Migrän