• Anonym (Katar­ina)
    Fri 14 Feb 2020 20:17
    178 visningar
    12 svar
    12
    178

    Corona

    Funderar på att resa till England, Skottland och ev närliggande länder om ca en månad. Vågar man resa dit med barn? Med tanke på Corona viruset.

  • Svar på tråden Corona
  • Anonym (Nej)
    Fri 14 Feb 2020 22:45
    #1

    Ärligt talat.. Nej! Det är större risk att ni åker på det där än i Sverige. Inte värt det.

  • Fri 14 Feb 2020 22:46
    #2

    Nej.

  • Anonym (D)
    Fri 14 Feb 2020 22:52
    #3

    Ja.

  • Fri 14 Feb 2020 23:45
    #4
    +1

    Tja, UK har 9 fall av corona-virus as of today. 7 av dessa befinner sig på ett kryssningsfartyg Japan. 

    Så... vågar du vara i Sverige? Sverige har 1 fall, dvs 1 fall mindre än UK.

    Visst avråder jag folk från att åka till Kina, och framför allt de provinser som är värst drabbade i dagsläget, men någon jäkla måtta får det fan vara på rädslan.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Japan­)
    Fri 14 Feb 2020 23:48
    #5
    Aniiee skrev 2020-02-14 23:45:11 följande:

    Tja, UK har 9 fall av corona-virus as of today. 7 av dessa befinner sig på ett kryssningsfartyg Japan. 

    Så... vågar du vara i Sverige? Sverige har 1 fall, dvs 1 fall mindre än UK.

    Visst avråder jag folk från att åka till Kina, och framför allt de provinser som är värst drabbade i dagsläget, men någon jäkla måtta får det fan vara på rädslan.


    Jag åker till Japan i slutet av mars, har cirka 5 dagar på mig att avboka resan för att minimera kostnader. Känns sådär. :/
  • Sat 15 Feb 2020 00:06
    #6
    Anonym (Japan) skrev 2020-02-14 23:48:22 följande:
    Jag åker till Japan i slutet av mars, har cirka 5 dagar på mig att avboka resan för att minimera kostnader. Känns sådär. :/
    Jag förstår det. De fall jag känner till är de på/från kyssningsfartyget, som ligger för ankar utanför Yokohama. En nära vän till mig har ställt in sina spelningar där för tillfället så folk är ju helt klart oroliga. Myndigheterna satte karatän på skeppet till den 19, så kanske du kan avvakta beslutet tills dess? Men jag förstår att det är svårt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 15 Feb 2020 01:27
    #7

    Vad är det för smittotal och döda?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sat 15 Feb 2020 06:50
    #8
    klyban skrev 2020-02-15 01:27:49 följande:

    Vad är det för smittotal och döda?


    Ca 65 000personer är konstaterat smittad och ca 1400 dödsfall.
  • Sat 15 Feb 2020 10:11
    #9
    Pierott skrev 2020-02-15 06:50:51 följande:
    Ca 65 000personer är konstaterat smittad och ca 1400 dödsfall.

    Verkar stabilisera sig runt 2,0-2,2% dödlighet så långt då.
    Och det är ju en bit utanför de normala riskgrupperna.


    Men vi följer utvecklingen och ser vad som sker.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (gg)
    Sat 15 Feb 2020 10:35
    #10
    Anonym (Japan) skrev 2020-02-14 23:48:22 följande:
    Jag åker till Japan i slutet av mars, har cirka 5 dagar på mig att avboka resan för att minimera kostnader. Känns sådär. :/
    Jag hade varit mycket mer orolig i ett annat land än Japan. Eller, jag förstår oron i sig, men hade inte ställt in en resa dit. Visst finns det en liten risk, men jag tror att japanerna i sig har ganska bra koll.Trevligt att komma dit den här tiden på året också :)

    Jag var själv i Thailand nyligen, där hade jag varit betydligt mer oroad (kände inte till viruset förrän jag kom hem), men många svenskar har säkert nyss varit där också utan att bli smittade.

    Finns spekulationer om att det drabbar asiater värre än västerlänningar, undrar om det stämmer?
  • Sat 15 Feb 2020 10:49
    #11

    Min kollega blev avrådd från att boka en resa till Grekland.
    Av resebyrån.
    Det tycker jag säger en hel del.

    Hade inte bokat något alls nu.

  • Anonym (Japan­)
    Sat 15 Feb 2020 10:52
    #12
    Anonym (gg) skrev 2020-02-15 10:35:45 följande:
    Jag hade varit mycket mer orolig i ett annat land än Japan. Eller, jag förstår oron i sig, men hade inte ställt in en resa dit. Visst finns det en liten risk, men jag tror att japanerna i sig har ganska bra koll.Trevligt att komma dit den här tiden på året också :)

    Jag var själv i Thailand nyligen, där hade jag varit betydligt mer oroad (kände inte till viruset förrän jag kom hem), men många svenskar har säkert nyss varit där också utan att bli smittade.

    Finns spekulationer om att det drabbar asiater värre än västerlänningar, undrar om det stämmer?
    Jag har inte varit speciellt orolig fram till senaste dagarna. Men nu har smittade på själva ön gått från cirka 27 till 52 på bara några dagar, och i flera av fallen har de inte haft direkt kontakt med någon från Wuhan. Jag har sannerligen försökt vara realistisk och hålla modet uppe haha, men nu har jag en riktigt dålig känsla av att det är smygspridning på gång.

    Ska ringa min resebyrå på måndag och höra vad dom säger! Om antalet fall utanför krysnsingsbåten når 100 inom de närmaste dagarna tror jag inte smittan går att stoppa i Japan, och vem vet då hur det kommer se ut i slutet av mars.   
Svar på tråden Corona