• Anonym (mycke­t)
    Fri 14 Feb 2020 21:38
    1226 visningar
    33 svar
    33
    1226

    Pruta vid köp av bostad

    Vill ni inte läsa allt så börja där jag har fetmarkerat början av meningen.


    Jag har börjat kika på bostadsrätter och har hittat en jag tycker verkar intressant. Jag vill inte ha en nyrenoverad för jag vill ändå alltid göra om då min smak inte är den som de flesta vill ha just nu. 


    Det har varit visning på den minst tre ggr, jag har varit på de två sista. Den har legat ute sedan september och ingen har visat intresse. De har sänkt den redan med 11%. På den första visningen jag var på så fanns där tre andra intressenter förutom jag. På den senaste som jag var på häromdagen var det bara jag...

    Eftersom det är en del att göra i lgh, inte bara för att jag vill göra om, men det har bott en gammal person där som inte har tapetserat om på de senaste 40-50 åren kan jag säga. Badrummet är ok, fult, men helt och rent. Köket är också helt och rent, men fult, 80-90 tals stil. Kyl och frys fungerar men är gamla så de får jag räkna med att byta ut inom kort. 


    Jag har kollat lite andra budgivningar härikring och har sett att prutning förekommer friskt. Ofta blir det sålt till det priset eller något lite högre, nästan lika ofta som det säljs för utgångspriset. I några fall har det blivit budgivning som går över utgångspriset. Bostaden jag kikat på är inte pantsatt, så den som äger den nu har inga lån. Denne har flyttat redan pga ålder om det har någon betydelse för min frågeställning nedan. 


    Lgh ligger ute för 800 000 kr och jag tänkte buda 500 000 kr. När jag nämnde det för en kollega sa hon: Fy fan vad jag hade blivit förbannad då! Jag hade inte sålt till nån som skambudar så! 


    Grejen är att jag inte har jättebråttom att hitta bostad så säger de nej är det inte hela världen. Jag blev bara lite fundersam av det kollegan sa. Oavsett vad en mäklare säger att en bostad är värd så är den ju inte värd mer än vad en köpare är beredd att betala är min åsikt. 


    Hur tänker ni andra? 

  • Svar på tråden Pruta vid köp av bostad
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 14 Feb 2020 21:49
    #1

    Är det va du är villig att betala så bjuder du det, sen är det upp till säljaren att välja.

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 21:54
    #2
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-14 21:49:01 följande:

    Är det va du är villig att betala så bjuder du det, sen är det upp till säljaren att välja.


    Ja, absolut, jag bara undrade om ni som säljare hade reagerat så som min kollega sa?  
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 14 Feb 2020 21:57
    #3
    Anonym (mycket) skrev 2020-02-14 21:54:14 följande:

    Ja, absolut, jag bara undrade om ni som säljare hade reagerat så som min kollega sa?  


    Finns absolut dem som blir kränkta och tjuriga över det. Har dock svårt att den gammal människa skulle bli det, känns mer som hyffsat unga och giriga människor skulle kunna slå bakut för en sådan sak.
  • Fri 14 Feb 2020 21:59
    #4

    Jag hade också blivit arg och anti som säljare. Om det finns lån eller inte är rätt irrelevant, det relevanta är vad marknadsvärdet är på bostaden. Fundera på vad andra gått för, vilket skick de rimligtvis varit i och vad som är ett rimligt pris för bostaden. Ingen kommer vara intresserad av att sälja för nästan halva priset av vad en mäklare värderat den till.

  • Anonym (444)
    Fri 14 Feb 2020 22:00
    #5

    Om det är ett dödsbo som säljs så är det troligtvis inte superbråttom att sälja lägenheten heller.

    Ingen behöver sälja för att köpa nytt, kan jag tänka.

    Nu har de gått ned i pris, men jag har svårt att tro att du ska kunna få igenom ett sådant skambud.

    Det beror i och för sig var i Sverige lägenheten finns och i vilket läge.

    I stan där jag bor är det läget du betalar för. Även om objektet är kasst går det till höga priser pga enorm bostadsbrist.

    Lägg ditt bud och se var säljaren säger!

  • Anonym (S)
    Fri 14 Feb 2020 22:02
    #6

    Hade jag haft bråttom hade jag nog kommit med motbud på säg 700k, sedan hade jag säkert mött dig i mitten - alltså 650k. Nu verkar damen i ditt fall inte ha bråttom att sälja, däremot, så hon kommer troligen inte lägga någon tid på ditt skambud ö.h.t.

    Jag håller med din kollega, det ÄR en förolämpning-ish och hon kommer troligen inte vara sugen på att förhandla med dig.

    En annan historia! När vi skulle köpa hus låg ett ute i vårt intresseområde för 1,8 miljoner. Vi var INTE villiga att ge 1,8 miljoner för det huset - för marknaden säger kort och gott att huset där MAX var värt 1,65 miljoner - i bästa fall. Vi gav bud på 1,6 (efter den legat ute i ett halvår helt utan bud). De propsade på 1,8, vi sa 1,65. De propsade på 1,8, vi avböjde och köpte ett snarlikt hus i samma standard för 1,59. De sålde ett halvår senare för 1,55... Så det är klart damen i ditt fall KAN ta sitt förnuft till fånga OM det nu är så att lgh definitivt är värt betydligt mindre än 800k, men troligen inte om det mest är en svacka på området så att säga.

  • Anonym (Anna)
    Fri 14 Feb 2020 22:20
    #7
    MsM84 skrev 2020-02-14 21:59:42 följande:

    Jag hade också blivit arg och anti som säljare. Om det finns lån eller inte är rätt irrelevant, det relevanta är vad marknadsvärdet är på bostaden. Fundera på vad andra gått för, vilket skick de rimligtvis varit i och vad som är ett rimligt pris för bostaden. Ingen kommer vara intresserad av att sälja för nästan halva priset av vad en mäklare värderat den till.


    Marknadspriset är ju vad marknaden vill betala för den. Så just nu vill ingen köpa den, så vad ska då marknadspriset vara, anser du?

    Självklart måste man som säljare inse att det man säljer inte går att sälja för det begärda priset. Viss kan man bli arg, men det gör ju inte att man får mer pengar. 
  • Fri 14 Feb 2020 23:19
    #8

    Om 800.000 inte är LÅNGT över verkliga marknadsvärdet så skulle jag också bli förbannad på ett sådant skambud

  • Anonym (.)
    Fri 14 Feb 2020 23:53
    #9

    Tycker det är helt rimligt att lägga det bud man känner för, oavsett om det gäller en bil bostadsrätt eller ett begagnat köksbord. Emellanåt blir då köparen sur, men det skiter jag i.

    Vissa tycker marknaden alltid har rätt, men jag skulle nog säga att marknaden alltid har lite fel. Den brukar gärna bli för optimistisk eller för pessimistisk.

    Jag är i alla fall inte ute efter att upprätta en långsiktig relation med personen, så jag bryr mig inte om vad de tycker. Har emellanåt köpt bilar och motorcyklar med mera med den taktiken framgångsrikt.

    Däremot skulle jag tro att mäklaren inte kommer råda köparen att ta budet, utan kanske sänka priset med 50.000 och lägga ut den igen på marknaden.

  • Steven­Diese
    Sat 15 Feb 2020 02:05
    #10

    Det är väl troligtvis så att du inte får köpa den för 500. Men, nånstans ska man börja så kör!

    Det kan t.o.m vara så att budgivningen drar igång om när nån lägger första budet.

    Jag har bjudit en hel del sista året på fritidshus. Ofta på platser som inte ligger högt i pris. Objekten kan ligga ute i månader men sen kommer någon och börjar bjuda lågt och då börjar andra också vakna så det brukar sluta med att objektet går en bit över utgångspris ändå. Människor är funtade så. Ser de att nån annan är intresserade så vågar man bjuda själv med.

Svar på tråden Pruta vid köp av bostad