• Anonym (mycke­t)
    Fri 14 Feb 2020 21:38
    1229 visningar
    33 svar
    33
    1229

    Pruta vid köp av bostad

    Vill ni inte läsa allt så börja där jag har fetmarkerat början av meningen.


    Jag har börjat kika på bostadsrätter och har hittat en jag tycker verkar intressant. Jag vill inte ha en nyrenoverad för jag vill ändå alltid göra om då min smak inte är den som de flesta vill ha just nu. 


    Det har varit visning på den minst tre ggr, jag har varit på de två sista. Den har legat ute sedan september och ingen har visat intresse. De har sänkt den redan med 11%. På den första visningen jag var på så fanns där tre andra intressenter förutom jag. På den senaste som jag var på häromdagen var det bara jag...

    Eftersom det är en del att göra i lgh, inte bara för att jag vill göra om, men det har bott en gammal person där som inte har tapetserat om på de senaste 40-50 åren kan jag säga. Badrummet är ok, fult, men helt och rent. Köket är också helt och rent, men fult, 80-90 tals stil. Kyl och frys fungerar men är gamla så de får jag räkna med att byta ut inom kort. 


    Jag har kollat lite andra budgivningar härikring och har sett att prutning förekommer friskt. Ofta blir det sålt till det priset eller något lite högre, nästan lika ofta som det säljs för utgångspriset. I några fall har det blivit budgivning som går över utgångspriset. Bostaden jag kikat på är inte pantsatt, så den som äger den nu har inga lån. Denne har flyttat redan pga ålder om det har någon betydelse för min frågeställning nedan. 


    Lgh ligger ute för 800 000 kr och jag tänkte buda 500 000 kr. När jag nämnde det för en kollega sa hon: Fy fan vad jag hade blivit förbannad då! Jag hade inte sålt till nån som skambudar så! 


    Grejen är att jag inte har jättebråttom att hitta bostad så säger de nej är det inte hela världen. Jag blev bara lite fundersam av det kollegan sa. Oavsett vad en mäklare säger att en bostad är värd så är den ju inte värd mer än vad en köpare är beredd att betala är min åsikt. 


    Hur tänker ni andra? 

  • Svar på tråden Pruta vid köp av bostad
  • Cheesc­ake
    Sat 15 Feb 2020 03:01
    #11

    Jag har sålt en del lägenheter och aldrig reagerar på det sättet som din kollega när folk kommer med sk skambud. Dock har jag aldrig godtagit skambud, men sedan hsr jag heller inte barit desperat med att sälja.

    Jag har själv bjudit skambud och även fått lägenheter för det priset.

    Bjud det du tycker den är värd sedan är det upp till säljarna att godta eller inte. Är de desperata så godtar de budet.

  • Cheesc­ake
    Sat 15 Feb 2020 03:01
    #12

    Jag har sålt en del lägenheter och aldrig reagerar på det sättet som din kollega när folk kommer med sk skambud. Dock har jag aldrig godtagit skambud, men sedan hsr jag heller inte barit desperat med att sälja.

    Jag har själv bjudit skambud och även fått lägenheter för det priset.

    Bjud det du tycker den är värd sedan är det upp till säljarna att godta eller inte. Är de desperata så godtar de budet.

  • Cheesc­ake
    Sat 15 Feb 2020 03:03
    #13

    Förövrigt har ev lån ingen betydelse för vilket bud man lägger. Att bostaden inte är pantsatt innebär dock inte att säljaren inte har några lån. Säljaren kan mycket väl ha privata lån på lägenheten.

  • Anonym (W)
    Sat 15 Feb 2020 07:31
    #14

    Självklart ska du lägga ett skambud! Sen är det upp till säljaren. Attityden "take it or leave it" är inget fult eller dåligt.

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Sun 16 Feb 2020 10:32
    #15
    MsM84 skrev 2020-02-14 21:59:42 följande:

    Jag hade också blivit arg och anti som säljare. Om det finns lån eller inte är rätt irrelevant, det relevanta är vad marknadsvärdet är på bostaden. Fundera på vad andra gått för, vilket skick de rimligtvis varit i och vad som är ett rimligt pris för bostaden. Ingen kommer vara intresserad av att sälja för nästan halva priset av vad en mäklare värderat den till.


    Lgh är orenoverad, men köket klarar sig med ytrenovering, badrummet är ok men kan behöva nytt golv. I stort sett alla andra lgh i samma stl är renoverade, de ligger ute för omkring 1,5-2,5. Dock inte samma läge, utan bättre lägen oftast. Detta har ingen direkt rolig utsikt även om mäklaren försökte lite vagt med att det är mysigt att kunna se ut över gräsmattan när man äter. Dock är det en bilparkering man ser först, 


    Den som är mest lik vad gäller skick är ute för 1 495 000 men ligger i ett villaområde så det anses finare. För oss är dock den planlösningen värdelös och både kök och badrum är i mer akut behov av renovering. 

    Ingen har som sagt budat på denna lgh av en anledning. Häromkring vill de flesta ha renoverade bostäder, de vill inte göra nåt själva. Läget är också nära en vältrafikerad väg vilket inte fungerar för barnfamiljer. 


    Jag anser ju att marknadsvärdet är vad någon är beredd att betala för bostaden och i nuläget är ingen intresserad av att betala det pris som är satt. 

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Sun 16 Feb 2020 10:38
    #16
    Anonym (444) skrev 2020-02-14 22:00:08 följande:

    Om det är ett dödsbo som säljs så är det troligtvis inte superbråttom att sälja lägenheten heller.

    Ingen behöver sälja för att köpa nytt, kan jag tänka.

    Nu har de gått ned i pris, men jag har svårt att tro att du ska kunna få igenom ett sådant skambud.

    Det beror i och för sig var i Sverige lägenheten finns och i vilket läge.

    I stan där jag bor är det läget du betalar för. Även om objektet är kasst går det till höga priser pga enorm bostadsbrist.

    Lägg ditt bud och se var säljaren säger!


    Inget dödsbo, damen lever men är väldigt gammal. Liten stad, alla lägen är mer eller mindre bra. Inget är direkt dåligt (utom för vissa snobbar som inte vill bo där vanliga arbetare har råd att köpa, även om de själva är arbetare..) 


    Läget den här lgh är i är dåligt om man vill ha utsikt över grönområden, men det är knappa 5 min promenad till vattnet och jättefint promenadområde. Vi har inga småbarn så vi har inte behov av fin lekplats eller så. Läget anses som mindre bra pga vägen och tågstationen som ligger nära. Det var min invändning också först, men när jag var inne i lgh hade den en så skön atmosfär. 

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Sun 16 Feb 2020 10:40
    #17
    StevenDiese skrev 2020-02-15 02:05:18 följande:

    Det är väl troligtvis så att du inte får köpa den för 500. Men, nånstans ska man börja så kör!

    Det kan t.o.m vara så att budgivningen drar igång om när nån lägger första budet.

    Jag har bjudit en hel del sista året på fritidshus. Ofta på platser som inte ligger högt i pris. Objekten kan ligga ute i månader men sen kommer någon och börjar bjuda lågt och då börjar andra också vakna så det brukar sluta med att objektet går en bit över utgångspris ändå. Människor är funtade så. Ser de att nån annan är intresserade så vågar man bjuda själv med.


    Så kan det så klart vara, men då får de behålla den Jag är inte i akut behov av att köpa, snarare tvärtom, men jag gillade känslan i lgh och det var lagom mycket renoveringsbehov. Jag vill gärna renovera själv, men inte hur mycket som helst. 

    Ja, kanske blir det så, då får ju damen sin bostad såld iaf Men som sagt, bara vi på senaste visningen och den har visats 3-4 ggr under en längre tid. Andra lgh i området har också legat ute länge vilket jag antar är pga läget. 

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Sun 16 Feb 2020 10:45
    #18
    Cheescake skrev 2020-02-15 03:01:59 följande:

    Jag har sålt en del lägenheter och aldrig reagerar på det sättet som din kollega när folk kommer med sk skambud. Dock har jag aldrig godtagit skambud, men sedan hsr jag heller inte barit desperat med att sälja.

    Jag har själv bjudit skambud och även fått lägenheter för det priset.

    Bjud det du tycker den är värd sedan är det upp till säljarna att godta eller inte. Är de desperata så godtar de budet.


    Jag tror inte damen är desperat, men jag har ingen lust att köpa lgh för mer än 500 000, kanske något lite mer, Jag har inte bråttom att köpa heller, den är i minsta laget för oss som läget är nu, men en eller båda de vuxna barnen kommer att flytta inom relativt kort tid så då löser det sig.  

    Det finns en annan bostad jag eg hellre vill köpa, men det är en tvåa så det går absolut inte nu och det läget är sämre om man tänker på det centrala. Själv har jag bil, men det har inte barnen och det går inga bra kommunikationer från där tvåan ligger så jag får isf vänta och hoppas att en liknande kommer ut när barnen har flyttat. 

  • Anonym (mycke­t) Trådstartaren
    Sun 16 Feb 2020 10:47
    #19
    Anonym (W) skrev 2020-02-15 07:31:26 följande:

    Självklart ska du lägga ett skambud! Sen är det upp till säljaren. Attityden "take it or leave it" är inget fult eller dåligt.


    Jag känner ju att det är lite fult, men samtidigt är det säljarens val om denne vill godta det eller inte. 

    Har kollat lite och att det budas 300 000 under utgångspriset är inget ovanligt här. Dock är utgångspriset lite högre i de fallen och inte alla blir sålda för det priset utan budgivningen går upp till utgångspriset eller lite mindre/mer.
  • Anonym (444)
    Thu 5 Mar 2020 11:53
    #20

    Hur gick det?

Svar på tråden Pruta vid köp av bostad