• Sun 16 Feb 2020 21:26
    3313 visningar
    61 svar
    61
    3313

    Får jag neka pappan att träffa sitt barn ibland?

    Ska försöka fatta mig kort.

    Jag är 25, pappan 31.

    Jag blev gravid med en kille jag dejta. Jag behöll barnet.

    Han åkte utomlands och festa från maj-september.

    Jag skulle föda i augusti.

    Vi hade LITE kontakt. Jag umgicks med hans mamma som såg framemot att bli farmor.

    Han frågade ingenting om förlossningen när jag var inne.

    Han hörde inte av sig förren dagen efter hon var född.

    Efter vår dotter föddes träffade jag hans mamma en gång i veckan då hon sa det var tvunget.

    Han träffade vår dotter 1 gång från september till mitten av oktober.

    Då han ville ta faderskapstest. ( självklart fick han det )

    Men då han var osäker så kände jag att då ville jag vänta att dom fivk träffa vår dotter tills det var klart. För jag hade ställt upp mycket. Hans mamma fick fälja med på ultraljud, gjuta mage mm. Träffade hon en gång i veckan, kunde jag nt en dag blev hon sur.

    Så förklarade jag för henne att dom fick vänta. Men hon hann ändå träffa henne en gång där emellan då det var dop för min dotter.

    Hon sa upp sig som fadder och har inte pratat med henne sen dess. Hon har lagt upp elak statusar om mig på son facebook. Så jag blockerade hon.

    I december skulle faderskapstestet skrivas på.

    Och pappan ville ha delad vårdnad. Fast han enbart träffat vår dotter en gång. Eller ja. Två med dopet.

    Jag sa strängt nej. Då får du ta det till rätten.

    Familjerätten förklarade för honom att ska han få vårdnad måste han träffa sin dotter minst två ggr i veckan LÄNGE.

    Vi bestämde att vi skulle ses o träffas. Då blev han sjuk. Och den sjukan höll i sig från 10:e dec - 16 jan.

    Men han kunde ändå festa. Hoppsan.

    16 jan hörde han av sig igen.

    Han har träffat hon kanske 4 ggr sedan dess. Men tillsaken.

    Vi har bestämt dagar. Jag planerar hela dagen efter han för att vår dotter ska vara pigg när han kommer, men HAN HÖR INTE AV SIG?? Han svarar inte mig??

    Sen skrattar han bort det. Jag har sagt till han att han måste höra av sig om han kommet eller inte för jag måste planera vårt liv! Men han gör samma sak om och om igen.

    Han tror att vi ska stå givakt när han känner för att komma.

    Kan jag neka han att komma 1-2 veckor? Eller kan han gå vidare med det då?

    Jag tycker det är så fult beteende av honom. Jag har hört av mig och försökt få dom att ses men han ska bara ha det på sina villkor.

    På helger kan han oftast inte för han e hps sin flickvän som bor 5 tim härifrån.

    På veckorna jobbar han till 16 och vår dotter ska sova kl 18.30.

    Som sagt. Kan jag neka honom att träffa henne 1-2 veckor?

    Eller måste jag alltid vika mig för han har rätten att träffa hon.

    Men han får väl inte bete sig hur som helst???

  • Svar på tråden Får jag neka pappan att träffa sitt barn ibland?
  • Sun 16 Feb 2020 21:28
    #1

    Lägger till att 50% av tiden handlar om att jag ska bli vän med hans mamma så hon får träffa vår dotter.

    Och jag får INTE säga vad jag tycker till hon för då blir hon sur säger pappan.

    Och hon kommer inte be om ursäkt har han också sagt.

  • Anonym (....)
    Sun 16 Feb 2020 21:34
    #2
    +1

    Du kan inte neka eller hindra honom från att ha umgänge med sin dotter.

  • Sun 16 Feb 2020 21:39
    #3

    Så jag


    Anonym (....) skrev 2020-02-16 21:34:00 följande:

    Du kan inte neka eller hindra honom från att ha umgänge med sin dotter.


    Så jag måste alltid kunna och han får bete sig hur som helst emot oss?
  • Anonym (Hold my beer)
    Sun 16 Feb 2020 21:40
    #4

    Klart du kan neka! Om du vill göra det lättare för honom att jävlas med dig rättsligt, påpeka hos Familjerätten att du försvårar deras umgänge, börja ansöka om egen vårdnad osv.

    Vuxna som beter sig som barnrumpor ska inte ta ut sina problem på ett oskyldigt barn som dras mellan dem.

  • Anonym (Q)
    Sun 16 Feb 2020 21:41
    #5
    +1

    Du får inte neka honom umgänge, men se till att du sparar textmeddelanden och emails när ni kommer överens om de tider han kan komma. Du behöver inte planera in hela ert liv efter hans nycker - han kan komma när det passar er (så länge det är under generösa och rimliga tider). Vill du gå på en promenad och han inte har kommit på överenskommen tid så ge honom en halvtimme eller så och gå sedan. Du är inte livegen. Vill du göra det lättare för honom så håll honom informerad så att han kan hänga på. Och sluta hålla dottern vaken eller anpassa hennes sovtider efter hans besök. 

  • Anonym (Fel)
    Sun 16 Feb 2020 21:43
    #6
    +1
    Anonym (....) skrev 2020-02-16 21:34:00 följande:

    Du kan inte neka eller hindra honom från att ha umgänge med sin dotter.


    Fel, detta ger solklar rätt till enskild vårdnad för TS. Hon måste kontakta familjerätten och få stöd i detta. Så han försvinner helt ur deras liv.

    Han må vara spermadonator men någon pappa är han då fan inte. Ett hån mot andra män att kalla denna loser för pappa.
  • Sun 16 Feb 2020 21:45
    #7
    Anonym (Q) skrev 2020-02-16 21:41:07 följande:

    Du får inte neka honom umgänge, men se till att du sparar textmeddelanden och emails när ni kommer överens om de tider han kan komma. Du behöver inte planera in hela ert liv efter hans nycker - han kan komma när det passar er (så länge det är under generösa och rimliga tider). Vill du gå på en promenad och han inte har kommit på överenskommen tid så ge honom en halvtimme eller så och gå sedan. Du är inte livegen. Vill du göra det lättare för honom så håll honom informerad så att han kan hänga på. Och sluta hålla dottern vaken eller anpassa hennes sovtider efter hans besök. 


    Ja, men blir sur om hon är grinig eller sover när dom ska ses. Men vi har ju skapat våra rutiner. Och 4/8 ggr har han dykt upp.

    Blir så less att han tror han kan komma och gå hur han vill och att jag alltid ska stå med öppna armar när han inte ens kan få för sig att höra av sig..
  • Anonym (,kjmn­)
    Sun 16 Feb 2020 21:47
    #8
    Klumpigatjejen skrev 2020-02-16 21:26:12 följande:

    Ska försöka fatta mig kort.

    Jag är 25, pappan 31.

    Jag blev gravid med en kille jag dejta. Jag behöll barnet.

    Han åkte utomlands och festa från maj-september.

    Jag skulle föda i augusti.

    Vi hade LITE kontakt. Jag umgicks med hans mamma som såg framemot att bli farmor.

    Han frågade ingenting om förlossningen när jag var inne.

    Han hörde inte av sig förren dagen efter hon var född.

    Efter vår dotter föddes träffade jag hans mamma en gång i veckan då hon sa det var tvunget.

    Han träffade vår dotter 1 gång från september till mitten av oktober.

    Då han ville ta faderskapstest. ( självklart fick han det )

    Men då han var osäker så kände jag att då ville jag vänta att dom fivk träffa vår dotter tills det var klart. För jag hade ställt upp mycket. Hans mamma fick fälja med på ultraljud, gjuta mage mm. Träffade hon en gång i veckan, kunde jag nt en dag blev hon sur.

    Så förklarade jag för henne att dom fick vänta. Men hon hann ändå träffa henne en gång där emellan då det var dop för min dotter.

    Hon sa upp sig som fadder och har inte pratat med henne sen dess. Hon har lagt upp elak statusar om mig på son facebook. Så jag blockerade hon.

    I december skulle faderskapstestet skrivas på.

    Och pappan ville ha delad vårdnad. Fast han enbart träffat vår dotter en gång. Eller ja. Två med dopet.

    Jag sa strängt nej. Då får du ta det till rätten.

    Familjerätten förklarade för honom att ska han få vårdnad måste han träffa sin dotter minst två ggr i veckan LÄNGE.

    Vi bestämde att vi skulle ses o träffas. Då blev han sjuk. Och den sjukan höll i sig från 10:e dec - 16 jan.

    Men han kunde ändå festa. Hoppsan.

    16 jan hörde han av sig igen.

    Han har träffat hon kanske 4 ggr sedan dess. Men tillsaken.

    Vi har bestämt dagar. Jag planerar hela dagen efter han för att vår dotter ska vara pigg när han kommer, men HAN HÖR INTE AV SIG?? Han svarar inte mig??

    Sen skrattar han bort det. Jag har sagt till han att han måste höra av sig om han kommet eller inte för jag måste planera vårt liv! Men han gör samma sak om och om igen.

    Han tror att vi ska stå givakt när han känner för att komma.

    Kan jag neka han att komma 1-2 veckor? Eller kan han gå vidare med det då?

    Jag tycker det är så fult beteende av honom. Jag har hört av mig och försökt få dom att ses men han ska bara ha det på sina villkor.

    På helger kan han oftast inte för han e hps sin flickvän som bor 5 tim härifrån.

    På veckorna jobbar han till 16 och vår dotter ska sova kl 18.30.

    Som sagt. Kan jag neka honom att träffa henne 1-2 veckor?

    Eller måste jag alltid vika mig för han har rätten att träffa hon.

    Men han får väl inte bete sig hur som helst???


    Gör ett skriftligt umgängesschema som han får skriva under. Skriv även i schemat hur länge du kommer att vänta på att han ska komma i tid om han inte ringer och meddelar ev förseninger. Tex en kvart. Kommer han inte på utsatt tid och dag skriver du upp det. 


    Kan du så skriv upp redan nu vilka dagar och tider han har struntat i att komma. Du har ju dock inget umgängesavtal er emellan du kan bevisa något med, ord kommer att stå mot ord, men du har ju redan bevis i form av famrätten som har sett hans tidigare beteende. 

    När du sen har bevis på låt säga fem tillfällen så kan du helt sonika säga att han är välkommen att höra av sig NÄR han kan komma så får han skicka sms för att se om ni är lediga då. Meddela även det skriftligt så du kan bevisa att du har meddelat det, det räcker via sms, ha gärna så att du ser när han läser eller ta det via messenger. 

    Hans mamma har ingen som helst rätt till något alls kring din dotter, din dotter har däremot rätt till sin familj. Du kan alltså helt lugnt ge fan i att bli vän med henne, när barnets pappa tar sig i kragen och ser till att få en ordentlig anknytning och tar hand som sitt barn på ett bra sätt kan han se till så hon får träffa sin farmor. 

    Om jag vore du skulle jag flytta från orten/staden innan han får igenom gemensam vårdnad och starta ett nytt liv på annan plats. Umgängesrätten har han fortfarande, men om han måste anstränga sig lite till lär han nog skita i det. 


    Anonym (....) skrev 2020-02-16 21:34:00 följande:

    Du kan inte neka eller hindra honom från att ha umgänge med sin dotter.


    Helt rätt, men hon måste heller inte stå till förfogande närhelst han har lust att komma förbi. Om hon erbjuder flera tillfällen som han struntar i har hon fullgjort sin plikt. Hon har en skyldighet gentemot sitt barn att se till att hon och barnet lever ett harmoniskt liv också, det gör man inte om man har en sådan pappa till sitt barn. 

    Been there, done that och då var jag ändå gift med pappan till mina barn i 6 år innan vi skaffade barn på HANS initiativ, så att känna pappan väl ger ingen garanti för att han sen blir en bra pappa. 

  • Anonym (Annik­a)
    Sun 16 Feb 2020 21:48
    #9
    +1

    Jag tycker att du ska bestämma två fasta tider per vecka som han ska komma på, t. ex. måndagar och torsdagar 17.00. Han måste ju få vara med och bestämma dagar och tider som passar honom generellt, med hänsyn till hans jobb, men stå på dig om två fasta tider. Då får du se till att vara hemma då, men slipper massa meddelanden och ändringar hit och dit. Kan han inte så får han vänta till nästa fasta tid. 

  • Sun 16 Feb 2020 21:48
    #10
    Anonym (Fel) skrev 2020-02-16 21:43:38 följande:

    Fel, detta ger solklar rätt till enskild vårdnad för TS. Hon måste kontakta familjerätten och få stöd i detta. Så han försvinner helt ur deras liv.

    Han må vara spermadonator men någon pappa är han då fan inte. Ett hån mot andra män att kalla denna loser för pappa.


    Jag har ensamvårdnad. Men han har ju umgängesrätt.

    Men måste han inte sköta det? Eller han får hålla på såhär?
Svar på tråden Får jag neka pappan att träffa sitt barn ibland?