• Hyllemor

    Montessoriskola - negativa erfarenheter?

    Mitt barn ska börja förskoleklassen till hösten och vi har fått plats på en montessoriskola som vi har stått i kö till i mååånga år. Jag tycker mig ha hyfsad koll på montessoripedagogiken och tror att det kommer att passa honom mycket bra.


    Jag skulle dock vilja höra om det finns någon nackdel med montessori. Finns det någon här som har haft sitt barn på montessoriskola och som är missnöjd? Vad är det då som inte fungerar?


     

  • Svar på tråden Montessoriskola - negativa erfarenheter?
  • Anonym (Mia)

    Vi är missnöjda. Det visade sig ganska snart efter att vår son började förskoleklassen att han behövde extra stöd/hjälpmedel i skolan (tex använda dator istället för att skriva för hand pga att han har en kraftig motorisk försening) men skolan gjorde ingenting alls åt detta. I trean bytte vi skola och han hade då hamnat långt efter i de flesta ämnen. Tack vare bra stöd från den nya skolan så har han kommit ifatt de andra, men han ligger ju inte på den nivå han hade legat på om det blivit rätt från början. En pojke i samma klass hade ännu större problem och fick inte heller något stöd. Även där blev det bättre efter att de bytte skola.

    Jag tror att montessoripedagogiken kan passa jättebra för vissa barn, men vilken typ av barn man har är det svårt att veta när de är 5-6 år. När jag läste om upplägget så tyckte jag att det lät som om det skulle passa vår son väldigt bra - det var först efter att han börjat som det blev uppenbart att han hade behov av extra stöd.

  • Hyllemor
    Anonym (Mia) skrev 2020-02-19 10:13:35 följande:

    Vi är missnöjda. Det visade sig ganska snart efter att vår son började förskoleklassen att han behövde extra stöd/hjälpmedel i skolan (tex använda dator istället för att skriva för hand pga att han har en kraftig motorisk försening) men skolan gjorde ingenting alls åt detta. I trean bytte vi skola och han hade då hamnat långt efter i de flesta ämnen. Tack vare bra stöd från den nya skolan så har han kommit ifatt de andra, men han ligger ju inte på den nivå han hade legat på om det blivit rätt från början. En pojke i samma klass hade ännu större problem och fick inte heller något stöd. Även där blev det bättre efter att de bytte skola.

    Jag tror att montessoripedagogiken kan passa jättebra för vissa barn, men vilken typ av barn man har är det svårt att veta när de är 5-6 år. När jag läste om upplägget så tyckte jag att det lät som om det skulle passa vår son väldigt bra - det var först efter att han börjat som det blev uppenbart att han hade behov av extra stöd.


    Tack för ditt svar. Det kan vara mycket bra att ha i åtanke ifall det skulle vara något som inte funkar!
  • Anonym (Också)

    Min man och jag funderade på Montessoriskola till vårt äldsta barn men en högstadielärare i vår närhet skrämde oss lite grann då hon berättade att de på hennes högstadieskola har haft många elever med montessorigrundskolebakgrund (som

    kom från från vår tilltänkta Montessoriskola) med katastrofalt dåliga kunskaper. Det kändes inte roligt att höra så vi valde bort Montessoriskolan.

    Det beror säkert på eleven, och varierar säkert från skola till skola så det är svårt att dra slutsatser av det förstås.

  • Anonym (MM)

    Jag trodde Montessoripedagogik handlade om att låta barnen utvecklas i egen takt, att anpassa efter varje enskilt barn osv. Inte att hamna efter barn i kommunala skolor. Så kan man ju inte jämföra? Det barnet har väl inte kommit längre än då. Våra barn går på.montessori sek fel och går nu på högstadiet. Skolan har högst meritvärde av alla skolor i kommunen. Litet sammanhang. Det går bra för barnen härifrån.

  • Anonym (Vv)

    Valde bort montessoriskola när jag pratade med andra föräldrar som haft barn där. Ja pedagogiken handlar om att barnet utvecklas i egen takt och barnets intresse styr typ. På den skolan tyckte föräldrar att personalen inte styrde undervisningen alls och att det blev för slappt. Om barnets intresse och nyfikenhet ska styra då är det inte säkert att alla kunskaper inhämtas som behövs och jag tror barn hehöver mer styrning när man blir större och man måste lära sig vissa saker vare sig man vill eller inte. Beror nog mycket på personalen men för mig lät det trevligt till en början men sen för flummigt och slappt.

Svar på tråden Montessoriskola - negativa erfarenheter?