• Anonym (.)
    Mon 17 Feb 2020 16:36
    3304 visningar
    11 svar
    11
    3304

    Katt som dricker ur samma glas - gravid

    Jag undrar om det finns någon risk med att katter dricker ur glas när man är gravid, som man själv dricker ur sen? Har en katt som dricker ur varenda glas han ser, och ibland är det svårt att ha koll på om hon varit i glasen men säger givetvis till om jag ser att han är där och dricker och då tar jag nytt glas.

    Jag tänker då på tex toxoplasma infektion? Vad jag hört så smittar katter endast via avföring och därför ska man undvika kattlåda, men att gosa med katten som vanligt är inte en risk. Hade det smittat via saliv så hade väl även det varit en risk då det slickar sig överallt i pälsen, eller har jag fel?

  • Svar på tråden Katt som dricker ur samma glas - gravid
  • Anonym (Hold my beer)
    Mon 17 Feb 2020 16:50
    #1

    Katters avföring innehåller toxoplasma. En katt slickar sig i röven. Katten dricker med samma tunga från ditt glas. Risk finns att du får i dig allt möjligt gojs, men jag skulle inte dela glas med en katt om jag var gravid.

    Lösning? Låt inte glaset stå framme.

  • Anonym (Suck)
    Mon 17 Feb 2020 16:50
    #2

    Det smittar (kan smitta) bara via avföringen, inte på annat sätt. Dessutom är det bara utekatter som kan ha parasiten i avföringen, då katter får parasiten genom att äta döda djur.

  • Anonym (Suck)
    Mon 17 Feb 2020 16:52
    #3
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-02-17 16:50:37 följande:

    Katters avföring innehåller toxoplasma. En katt slickar sig i röven. Katten dricker med samma tunga från ditt glas. Risk finns att du får i dig allt möjligt gojs, men jag skulle inte dela glas med en katt om jag var gravid.

    Lösning? Låt inte glaset stå framme.


    Skitsnack. Alla katters avföring innehåller inte toxoplasma, men den KAN innehålla det hos utekatter.
  • Anonym (Hold my beer)
    Mon 17 Feb 2020 17:11
    #4
    Anonym (Suck) skrev 2020-02-17 16:52:10 följande:
    Skitsnack. Alla katters avföring innehåller inte toxoplasma, men den KAN innehålla det hos utekatter.
    SUCK! Vem sa att ALLA katters avföring innehåller dessa bakterier? Men så bra att DU vet att ts katt inte har det :) Hoppas du skickar kondoleansbrev när hon ligger på sjukan sen.
  • Anonym (Q)
    Mon 17 Feb 2020 17:24
    #5
    +2

    En sak att tänka på är att det är en första infektion av toxoplasma när man är gravid som är farlig. Har du redan tidigare blivit infekterad så är sannolikheten att det kommer att drabba ditt foster så pass liten att man tex i Spanien kollar om gravida kvinnor har antikroppar mot toxoplasma så att man kan råda dem från att hålla sig ifrån sin älskade serranoskinka eller inte.
    Hur som helst om du under längre (icke-gravid) tid har delat glas med en infekterad katt så har du med all sannolikhet redan byggt upp immunitet och behöver inte oroa dig jättemycket. 

    Dock kanske du kunde skaffa dig en vattenflaska eller glas med lock och sugrör för att undvika någon onödig risk...

    (Obs, jag är inte läkare!!! bara mikrobiolog)

  • Anonym (C)
    Mon 17 Feb 2020 17:26
    #6

    Använd vattenflaska istället för att ha glas som står framme. Mina katter dricker oxå ur alla glad som står framme, så jag har vattenflaska vid sängen och soffan. Känns riktigt äckligt att dricka ur samma glas som katten.

  • Anonym (Tokfr­ans)
    Mon 17 Feb 2020 17:43
    #7
    Anonym (C) skrev 2020-02-17 17:26:35 följande:

    Använd vattenflaska istället för att ha glas som står framme. Mina katter dricker oxå ur alla glad som står framme, så jag har vattenflaska vid sängen och soffan. Känns riktigt äckligt att dricka ur samma glas som katten.


    Omtänksamt av dig att använda vattenflaska, så inte katten behöver känna sig äcklad.
  • Anonym (Suck)
    Mon 17 Feb 2020 18:30
    #8
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-02-17 17:11:25 följande:

    SUCK! Vem sa att ALLA katters avföring innehåller dessa bakterier? Men så bra att DU vet att ts katt inte har det :) Hoppas du skickar kondoleansbrev när hon ligger på sjukan sen.


    Oj, lugna ner dig lite. Finns ingen anledning att bli så upprörd över ett inlägg som beskriver hur det funkar.

    Du skrev "Katters avföring innehåller toxoplasma." Det tolkar Jag som att du syftar på ALLA katter, du kunde skrivit "VISSA katters avföring" istället för "KATTERS avföring".
  • Anonym (Hold my beer)
    Mon 17 Feb 2020 19:01
    #9
    -2
    Anonym (Suck) skrev 2020-02-17 18:30:06 följande:
    Oj, lugna ner dig lite. Finns ingen anledning att bli så upprörd över ett inlägg som beskriver hur det funkar.

    Du skrev "Katters avföring innehåller toxoplasma." Det tolkar Jag som att du syftar på ALLA katter, du kunde skrivit "VISSA katters avföring" istället för "KATTERS avföring".
    Oj vad fint att du vet hur jag mår också, du måste vara tankeläsare! Du får tolka vad du vill och hålla det för dig själv.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 17 Feb 2020 20:16
    #10

    Okej, verkar som det råder lite olika meningar kring det. Har en innekatt som inte är ute och fångar djur, så jag tror risken är liten att han har infektion. Har tidigare levt med utekatter hela livet, så kan också vara så att jag redan haft en infektion. Men om det smittar även via katters saliv förstår ja inte riktigt hur det skulle vara riskfritt att gosa med dem som vanligt då katten slickar sig överallt och om jag sen är där och pussar och gosar så lär väl det också utgöra en risk, om det är så att toxoplasma kan smitta via kaffers mun.

  • Anonym (TT)
    Mon 17 Feb 2020 20:28
    #11
    Anonym (.) skrev 2020-02-17 20:16:43 följande:

    Okej, verkar som det råder lite olika meningar kring det. Har en innekatt som inte är ute och fångar djur, så jag tror risken är liten att han har infektion. Har tidigare levt med utekatter hela livet, så kan också vara så att jag redan haft en infektion. Men om det smittar även via katters saliv förstår ja inte riktigt hur det skulle vara riskfritt att gosa med dem som vanligt då katten slickar sig överallt och om jag sen är där och pussar och gosar så lär väl det också utgöra en risk, om det är så att toxoplasma kan smitta via kaffers mun.


    Det smittar inte genom kattens mun så gosa på du. Det är inte heller  farligt att städa kattlådan om man bara tvättar händerna noga, men man kan ju skippa det för säkerhets skull.

    Toxoplasma kan även finnas i jorden och i griskött, lammkött mm. så ät inte otillräckligt lagat kött.
    Risken att smittas är jätteliten och ännu mer sällsynt att foster skulle smittas, du som haft utekatt är säkert immun redan dessutom.
Svar på tråden Katt som dricker ur samma glas - gravid