• Svar på tråden Luftburen allergi finns inte
  • Anonym (Nja)

    Du läser eller skriver fel, ordet "allvarlig" tappades bort.

    "Jordnötsallergi kan i sig vara mycket allvarlig, men då vetenskapliga belägg för allvarlig luftburen jordnötsallergi saknas behöver inga specifika åtgärder vidtas avseende kontamination via luften."

    Min fru får kliande utslag om någon sitter och äter jordnötter i närheten.

    Läs sedan vidare:


    "OBS: Notera att ovanstående endast avser luftburen jordnötsallergi, inte
    jordnötsallergi generellt och inte heller allergi mot nötter och mandel.
    På grund av risken för allvarliga allergiska reaktioner är jordnötter ett av
    de livsmedel som inte ska förekomma i förskolor och skolrestauranger. Se
    vidare avsnitt 1.2.3 Jordnötter, nötter, sesamfrö och mandel."

    Vad var det du ville säga med ditt inlägg?
  • Glinda från Oz

    Jag har läst om det förut och det är helt logiskt skulle det vara luftburet skulle en jordnötsallergisk person inte kunna gå in i en vanlig mataffär. 

  • Anonym (Svar på tal)

    "Jordnötsproteiner är inte luftburna i sådan utsträckning att det leder till reaktioner i skolmiljö. En vanlig uppfattning är att svåra reaktioner och till och med dödsfall orsakade av jordnöt kan inträffa enbart vid exponering via luften eller vid hudkontakt. Det finns inom vetenskapen inget beskrivet dödsfall orsakat av enbart luftburen jordnötsexponering. Flera vetenskapliga studier visar istället på inga, eller mycket lindriga, symtom."  

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Nja) skrev 2020-02-18 10:49:39 följande:

    Du läser eller skriver fel, ordet "allvarlig" tappades bort.

    "Jordnötsallergi kan i sig vara mycket allvarlig, men då vetenskapliga belägg för allvarlig luftburen jordnötsallergi saknas behöver inga specifika åtgärder vidtas avseende kontamination via luften."

    Min fru får kliande utslag om någon sitter och äter jordnötter i närheten.

    Läs sedan vidare:


    "OBS: Notera att ovanstående endast avser luftburen jordnötsallergi, inte
    jordnötsallergi generellt och inte heller allergi mot nötter och mandel.
    På grund av risken för allvarliga allergiska reaktioner är jordnötter ett av
    de livsmedel som inte ska förekomma i förskolor och skolrestauranger. Se
    vidare avsnitt 1.2.3 Jordnötter, nötter, sesamfrö och mandel."

    Vad var det du ville säga med ditt inlägg?
    Om din fru får klåda kan det anses vara ett lindrigt symptom. Den del som du hade fetstilat handlar om nötter som livsmedel, inte att det inte får förekomma i lokalerna. Det står också uttryckligen att man inte behöver vidta några specifika åtgärder gällande luftburenhet.
  • Anonym (Anna)
    Glinda från Oz skrev 2020-02-18 11:44:37 följande:

    Jag har läst om det förut och det är helt logiskt skulle det vara luftburet skulle en jordnötsallergisk person inte kunna gå in i en vanlig mataffär. 


    Fel!

    I affären finns inte öppnade påsar med jordnötter, vilket krävs för att det ska bli luftburet.
  • Anonym (Semester)

    Har tänkt på en sak länge.

    Varför envisas personer med nötallergi resa till länder där de använder nötter i maten. I asien finns det mycket nötter i luft och mat. Men när de sitter på ett plan så får ingen öppna en nötpåse. Jag förstår att de inte vill sitta intill någon som äter nötter eller få smulor på sig.

    Det bästa vore om man förbjöd nötter på flygplan för allas bästa. Men jag får inte nötter på plan och resmål till länder med mycket nötter att gå ihop. Speciellt då det kan vara svårt att att veta vad som finns i mat och godis.

  • FtS70

    Jordnötter i lösvikt finns väl i de flesta affärer? I min affär köper vi det som lösgodis i Sverige.

  • Anonym (Anna)
    FtS70 skrev 2020-02-18 12:30:18 följande:

    Jordnötter i lösvikt finns väl i de flesta affärer? I min affär köper vi det som lösgodis i Sverige.


    Det är lock över.
  • Anonym (Sant)

    Precis, detta sa min pappa som är läkare för något år sedan. Det är en myt att det skulle vara farligt att öppna en jordnötspåse i ett rum där någon har jordnötsallergi.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sant) skrev 2020-02-18 12:55:34 följande:

    Precis, detta sa min pappa som är läkare för något år sedan. Det är en myt att det skulle vara farligt att öppna en jordnötspåse i ett rum där någon har jordnötsallergi.


    Det är inte alls en myt, allt beror på hur pass allergisk den allergiska personen är. Min kusin höll på att dö av att hennes kompis öppnade en påse jordnötter i närheten av henne och hon är väldigt allergisk mot nötter.

    För någon med mindre allergi är det inte varit farligt, men för henne är det det.
Svar på tråden Luftburen allergi finns inte