• Tue 18 Feb 2020 19:51
    6410 visningar
    38 svar
    38
    6410

    Ärligt, långa dagar förskolan

    Hej!

    Jag skulle önska era åsikter och tankar kring detta..

    Ska snart börja jobba igen, min man och jag pendlar båda två cirka 1 timme med tåg till våra jobb.

    Utöver det är det heltidstjänster.

    Detta skulle resultera i att vår lilla tjej skulle behöva gå på förskolan från 07 till 17.30 varje dag om vi skulle fortsätta så.

    Alternativet är att våra chefer låter oss (om dem låter oss) förskjuta våra arbetsdagar, ena börjar tidigare och den andra senare för att lösa hämtning/lämning tidigare.

    Alternativ två, någon av oss går ner i arbetstid eller byter jobb. Att gå ner i arbetstid skulle göra att vi kunde hämta klockan 16 istället så lång dag ändå.

    Ärligt, är detta helt galet eller hur gör alla föräldrar egentligen? Känns som att vår situation är unik men det kan den omöjligt vara!! Hur skadligt är det för en 1,5åring att gå så långa dagar?

  • Svar på tråden Ärligt, långa dagar förskolan
  • Tue 18 Feb 2020 19:57
    #1

    VI har kört lite omlott och dessutom jobbat heltid till barnen fyllt 8 år ungefär.
    Så en av oss har åkt 5-5,30 ungefär och varit på jobbet ca 6, då kan man sluta tidigt eller lägga timmar i kompbanken för att åka hem tidigare en dag/vecka. VI har valt att inte sluta tidigt eller vara ledig just fredagar då det sticker i ögonen på folk + att det är den dagen det är minst antal barn på förskolan.
    Så ena har jobbat tex 6-15 inkl 30 min lunch = lägger 30 min extra under 4 dagar.
    Andra har jobbat 10-19 som ovan....
    En dag kan man jobba 6 h då man jobbat in 4 st halvtimmar under veckan.

    Så barnets dagar har blivit 9-9.30 till ca 15.30-16.
    Känns mer lagom!

  • Tue 18 Feb 2020 20:01
    #2

    Det är ju onekligen rätt långa dagar... jag hade utan tvekan gått ner i tid, helst båda två. En sån liten somnar väl tidigt på kvällen och det blir inte mycket kvalitetstid under veckorna om ni ska jobba så. Hellre fattigt under några år, så lever vi (80 % båda två, vår son går 7:45-15:00 och ledig fredagar Han blir fem nu och har aldrig gått mer än cirka 30 timmar i veckan). Vi har två förvisso ingen pendlingstid men ärligt talat, barn är bara små under några korta år.

  • Tue 18 Feb 2020 20:03
    #3

    Jag vet väl inte om det är direkt skadligt, men jag hade inte velat ha det så.

    I vårt fall har jag flex och min man är schemaansvarig och kan lite styra hur han jobbar, även om bemanningen såklart måste gå ihop. Sonen började vid 21 månader tre dagar i veckan. Jag gick ner till 80% och var hemma en dag i veckan, min man är ledig en dag i veckan då han jobbar vissa helger. Nu vid 2,5 år har jag börjat jobba heltid så nu går sonen fyra dagar, 7:30-15:30. Den ena lämnar och den andra hämtar. Den som hämtar ser till att vara på jobbet tidigt så att man hinner med sina timmar ändå.

    Är dessutom gravid med nummer två så efter sommaren kommer sonen få gå 15 timmar i veckan istället :)

  • Tue 18 Feb 2020 20:30
    #4

    Vi har båda haft ca en timmes resväg till jobbet. Så vi jobbade deltid båda två under alla förskoleår och några år till, först nu när yngsta är nio år jobbar vi båda heltid.

    Så vi jobbade en timme kortare per dag (87,5 procent). Sen var den ena på jobbet vid kl 07 och den andra kom dit vid 09 och jobbade sen till 16.30.

    Så våra barn har gått ca 07.30/07.45 - 15.30. Det har verkligen räckt, har sett perioder när det hade varit bra med kortare också, framför allt när sonen var i 2-3-årsåldern bar vi ofta ett skrikande barn hela vägen hem, sannolikt för att han höll ihop under dagen och sen däckade i tryggheten när mamma eller pappa kom.

    Och då har vi haft en superbra förskola med trygg personal och kompisar och allt sånt.

    7 - 17.30 är faktiskt helt orimliga tider för ett barn med två sammanboende föräldrar.

  • Tue 18 Feb 2020 20:36
    #5

    Tack för era väldigt ärliga & konkreta svar! :)

    Verkar som att det är vanligt att gå ner i tid den här förskoleåren om jag ska gå på era svar!

    Tror att det får bli lösningen här.

    Jag var uppriktigt nyfiken på hur föräldrar gör för att få det att gå runt! Man undrar om de finns några som jobbar heltid & hela dagar? Jag har nog alltid trott att det var så man gjorde!

  • Tue 18 Feb 2020 20:37
    #6

    Tack för era väldigt ärliga & konkreta svar! :)

    Verkar som att det är vanligt att gå ner i tid den här förskoleåren om jag ska gå på era svar!

    Tror att det får bli lösningen här.

    Jag var uppriktigt nyfiken på hur föräldrar gör för att få det att gå runt! Man undrar om de finns några som jobbar heltid & hela dagar? Jag har nog alltid trott att det var så man gjorde!

  • Tue 18 Feb 2020 20:37
    #7

    Tack för era väldigt ärliga & konkreta svar! :)

    Verkar som att det är vanligt att gå ner i tid den här förskoleåren om jag ska gå på era svar!

    Tror att det får bli lösningen här.

    Jag var uppriktigt nyfiken på hur föräldrar gör för att få det att gå runt! Man undrar om de finns några som jobbar heltid & hela dagar? Jag har nog alltid trott att det var så man gjorde!

  • Tue 18 Feb 2020 20:50
    #8
    +1
    EllieJo skrev 2020-02-18 20:37:11 följande:
    Tack för era väldigt ärliga & konkreta svar! :)

    Verkar som att det är vanligt att gå ner i tid den här förskoleåren om jag ska gå på era svar!
    Tror att det får bli lösningen här.

    Jag var uppriktigt nyfiken på hur föräldrar gör för att få det att gå runt! Man undrar om de finns några som jobbar heltid & hela dagar? Jag har nog alltid trott att det var så man gjorde!
    Ha, ha, ha insåg nu att jag skrivit att vi jobbat heltid, men vi har jobbat deltid nästan hela tiden.
    Kortare perioder har vi jobbat omlott som jag skrev, för jag trodde att ni ville veta hur vi löste det när vi jobbat heltid under något år.

    Men vi har gjort såhär:
    Minskat alla utgifter.
    Låtit renoveringskontot gå till omkostnader... Fult kök, hemskt badrum = lediga 20% vars under flera år.
    Ätit nyttigt och gott, men billigt... Köpt massor när det är morötter, rödbetor, vitkål för 5 kr/kg istället för att köpa påssallad för 225 kr/kg. Osv. Kolla trådar om hur man lever billigt! Det finns massor med tips.
    Även levt med köpstopp i flera år tex aldrig köpt mat, kaffe, dryck ute. Även shopping har bara varit att ersätta trasigt tex trasiga kläder som inte går att laga eller köpa second hand = ok att köpa nytt (fast helst på efterrean när det är 50% på halva priset).


  • Tue 18 Feb 2020 20:56
    #9
    nnnnnnnn skrev 2020-02-18 20:50:16 följande:

    Ha, ha, ha insåg nu att jag skrivit att vi jobbat heltid, men vi har jobbat deltid nästan hela tiden.

    Kortare perioder har vi jobbat omlott som jag skrev, för jag trodde att ni ville veta hur vi löste det när vi jobbat heltid under något år.

    Men vi har gjort såhär:

    Minskat alla utgifter.

    Låtit renoveringskontot gå till omkostnader... Fult kök, hemskt badrum = lediga 20% vars under flera år.

    Ätit nyttigt och gott, men billigt... Köpt massor när det är morötter, rödbetor, vitkål för 5 kr/kg istället för att köpa påssallad för 225 kr/kg. Osv. Kolla trådar om hur man lever billigt! Det finns massor med tips.

    Även levt med köpstopp i flera år tex aldrig köpt mat, kaffe, dryck ute. Även shopping har bara varit att ersätta trasigt tex trasiga kläder som inte går att laga eller köpa second hand = ok att köpa nytt (fast helst på efterrean när det är 50% på halva priset).


    Verkligen tacksam för att du delar med dig!

    Åh, man vet ju att det är dyrt med barn osv. Men jag trodde att detta ?leva på minimum? skulle vara över efter f-ledigheten när man började jobba igen!

    Haha! Får lite ont i magen av tanken på att det ska fortsätta så i flera år! Men så får det vara, man får väl hitta någon balans i hur mycket tid man ska gå ner!
  • Tue 18 Feb 2020 21:08
    #10
    EllieJo skrev 2020-02-18 20:56:52 följande:
    Verkligen tacksam för att du delar med dig!
    Åh, man vet ju att det är dyrt med barn osv. Men jag trodde att detta leva på minimum skulle vara över efter f-ledigheten när man började jobba igen!

    Haha! Får lite ont i magen av tanken på att det ska fortsätta så i flera år! Men så får det vara, man får väl hitta någon balans i hur mycket tid man ska gå ner!
    Vi har inte varit så noga med att ha lång sommarsemester, utan jobbat tex halva veckor mm. Har man tur får man lite extra betalt under sommaren, ibland har vi fått tex 50 % lön, men eftersom det varit mindre jobb att göra så har chefen sagt att det är helt ok att jobba 2 längre dagar och vara hemma övriga 5 dagar i veckan. Så ganska bra lön, men ganska lite tid hemifrån = känns nästan som att man har semester trots att man jobbar rätt mycket!
    Så barnet/barnen har varit ledig 7-10 veckor, men vi har jobbat omlott och inte så mkt (1-2 dagar/vecka per pers).
    Då går man inte så mkt back under sommaren, för man får hela tiden in lite riktig lön + att den andre gör ju inte av med massor av pengar när den ena jobbar, utan är hemma, badar i sjö/hav, är i parken/skogen osv. Och den som jobbar gör av med 0 kr, matlåda, gratis kaffe på jobbet mm. Samtidigt får barnen en lång härlig sommar med mycket utevistelse.


Svar på tråden Ärligt, långa dagar förskolan