• Thu 20 Feb 2020 11:13
    3337 visningar
    24 svar
    24
    3337

    Bli äggdonator. Finns det fler? Erfarenheter?

    Jag funderar på att bli äggdonator och har varit på första mötet med inskrivningssamtal och ultraljud av äggstockarna. Jag har tydligen väldigt bra provsvar och gott om ägg och det lät väldigt positivt. Utredningen är långt ifrån klar utan genetik ska screenas och psykolog ska träffas.

    Finns det andra här som utreds eller som redan lämnat? Det är lite svårt att hitta information från dom som lämnat ägg, som inte är från reklam via kliniken :)

  • Svar på tråden Bli äggdonator. Finns det fler? Erfarenheter?
  • Thu 19 Mar 2020 15:56
    #11

    Roligt att du snart kommer igång med att donera ägg Nä verkar inte vara så många andra äggdonatorer på forumet. Det enda jag kan komma mig för att nämna är det nog underlättar om du får skjuts hem efteråt. Min 'IVF-partner' blev rätt groggy av smärtdämpande medicin som hon tog innan äggplocket.


    Lemio skrev 2020-03-18 16:12:17 följande:

    Håller med i det, skulle vara intressant att träffa personerna i fråga om ett ex antal år. Jag lever i förhållande med barn och mannen är för donationen, och barnen kommer få reda på att jag är donator när de når mogen ålder. Fördelen är att de är äldre än donatorbarnen kommer vara så jag hinner ta det i god tid med dom


    Jag har tänkt likadant om mina barn Framförallt har min dotter under många år önskat sig småsyskon. Så det vore helt fel läge att berätta redan nu, när det inte finns någon chans alls att hon skulle träffa någon av dem. Jag tänker att hennes önskan efter fler syskon nog ebbar ut längre in i tonåren, men jag ser ingen brådska att berätta förrän hon vuxit upp helt
  • Thu 19 Mar 2020 21:59
    #12

    Vilken fantastiskt sak att du vill donera ägg! Jag tror inte du kan förstå hur stor sak det är för en som behöver donerade ägg.. Något större finns inte då man önskar ett barn <3

    Jag har inte donerat men gjort äggplocket så som många andra här. Om du undrar nåt över de sakerna så svarar jag gärna :)

  • Sat 21 Mar 2020 13:54
    #13
    +1
    SvenOlsson skrev 2020-03-19 15:56:15 följande:

    Roligt att du snart kommer igång med att donera ägg Nä verkar inte vara så många andra äggdonatorer på forumet. Det enda jag kan komma mig för att nämna är det nog underlättar om du får skjuts hem efteråt. Min 'IVF-partner' blev rätt groggy av smärtdämpande medicin som hon tog innan äggplocket.


    Jag har tänkt likadant om mina barn Framförallt har min dotter under många år önskat sig småsyskon. Så det vore helt fel läge att berätta redan nu, när det inte finns någon chans alls att hon skulle träffa någon av dem. Jag tänker att hennes önskan efter fler syskon nog ebbar ut längre in i tonåren, men jag ser ingen brådska att berätta förrän hon vuxit upp helt
    Jaaaa nu hoppas ju jag att jag ska kunna klara mig utan smärtlindring som påverkar huvudet och kunna gå raka vägen och jobba efter äggplocket... Alvedon och lite antiinflammatoriskt efter att plocket är gjort. De gånger jag varit med hade tjejerna väldigt ont, men det är min drömvärld. Plock och sen jobb =)
  • Sat 21 Mar 2020 14:01
    #14
    Kanelia skrev 2020-03-19 21:59:38 följande:

    Vilken fantastiskt sak att du vill donera ägg! Jag tror inte du kan förstå hur stor sak det är för en som behöver donerade ägg.. Något större finns inte då man önskar ett barn <3

    Jag har inte donerat men gjort äggplocket så som många andra här. Om du undrar nåt över de sakerna så svarar jag gärna :)


    Ja jag undrar över allt! Från behandling innan till känslan efter plocket, jag vill klara mig utan annan smärtlindring än Alvedon, och fylla med på NSAID efter att plocket är gjort. Och sen gå och jobba =)

    Jag har två friska barn själv, och har gått igenom två felfria graviditeter. Barnen är det absolut bästa som hänt mig! Jag inbillar mej att smärtan i att inte få bära ett barn och se sina tänkta barn växa upp måste vara lika stark som glädjen jag känner över mina barn. Den glädjen går inte att beskriva med ord. Och jag tänker mej att den sorgen vissa par går runt med heller inte kan beskrivas med ord. Här sitter ju jag med massa ägg! Och där ute någonstans finns det en kvinna eller ett sorgset par som väntar på mig! =)
  • Sat 21 Mar 2020 15:20
    #15
    Lemio skrev 2020-03-21 14:01:25 följande:

    Ja jag undrar över allt! Från behandling innan till känslan efter plocket, jag vill klara mig utan annan smärtlindring än Alvedon, och fylla med på NSAID efter att plocket är gjort. Och sen gå och jobba =)

    Jag har två friska barn själv, och har gått igenom två felfria graviditeter. Barnen är det absolut bästa som hänt mig! Jag inbillar mej att smärtan i att inte få bära ett barn och se sina tänkta barn växa upp måste vara lika stark som glädjen jag känner över mina barn. Den glädjen går inte att beskriva med ord. Och jag tänker mej att den sorgen vissa par går runt med heller inte kan beskrivas med ord. Här sitter ju jag med massa ägg! Och där ute någonstans finns det en kvinna eller ett sorgset par som väntar på mig! =)


    Så fint du skriver, det är precis så... Smärtan är enorm, och att kunna uppfylla din önskan med hjälp av donerade ägg är ovärderligt...

    Smärtan verkar vara väldigt individuell, en del tycker inte alls det gör ont att plocka ut äggen, och andra har mer ont. Jag fick både lugnande och smärtmedicin och tyckte det gjorde ont. Men helt okej. Jag var också så groggy att jag inte kunde följa med vad som hände på skärmen (läkaren brukar visa hur de suger ut äggen) men jag vet att många intresserat följer med vad som händer :D

    Jag skulle säga att det gör ont under plocket, efteråt mycket mindre eller inte alls. En gång har jag fått mer smärtstillande i dropp på uppvaket. Sen är jag åtminstone trött och lite dåsig av medicinerna efter det hela, så det hade inte varit jättekul att gå på jobb, men kanske inte omöjligt. Beroende på vad du jobbar med. Lite öm har jag varit samma dag men inget värre. Om du kan vara ledig den dagen så skulle jag kanske vara det. Efter plocket har jag legat nån timme på uppvaket innan huvudet varit tillräckligt klart. Om du inte behöver lugnande så kanske det går lättare att jobba efteråt??

    Vad mer vill du veta? :) Jag kände inget särskilt av medicinerna under behandling, jag menar jag hade inte egentligen några biverkningar. Visst kan man vara lite svullen och så, men annars mådde jag bra. Man lär sig snabbt att injicera sig själv. Det enda jag minns är ömma bröst. Och så ska man minnas sprutorna varje dag, oberoende om man är hemma eller ute ;) Men annars tycker jag inte det är så farligt. Det värsta är stressen att det ska lyckas och att man ska få ut bra ägg osv, men det slipper du ju helt och hållet egentligen, den personliga stressen och smärtan över att fortfarande inte lyckats få ett barn. Själva behandlingen var okej på all sätt, plocket lite ömt men det tar kanske 10min...? Sedan är det över.

    Fråga om jag kan berätta mer :)
  • Sat 21 Mar 2020 16:04
    #16

    Jag donerade ägg år 2010. Det var en intressant process. Jag gjorde det för att jag tänkte att jag ville glädja andra som inte haft så lätt för att bli gravid som jag. Sen tänkte jag också att jag är en ganska bra o smart person, inte ful heller, så om nåt barn ärver min genetik så är det inte synd om dem.

    Att ta sprutor i magen var ganska jobbigt. Men det gick ändå.

    Man fick inte så mkt för besväret. Ca 4000 kr tror jag.

    De plockade ut 18 ägg om jag minns rätt, som såg prima ut. Men i slutändan tror jag att det inte tog sig för de par som fick mina ägg. Tråkigt nog.

  • Tue 24 Mar 2020 10:04
    #17
    Kanelia skrev 2020-03-21 15:20:20 följande:
    Så fint du skriver, det är precis så... Smärtan är enorm, och att kunna uppfylla din önskan med hjälp av donerade ägg är ovärderligt...

    Smärtan verkar vara väldigt individuell, en del tycker inte alls det gör ont att plocka ut äggen, och andra har mer ont. Jag fick både lugnande och smärtmedicin och tyckte det gjorde ont. Men helt okej. Jag var också så groggy att jag inte kunde följa med vad som hände på skärmen (läkaren brukar visa hur de suger ut äggen) men jag vet att många intresserat följer med vad som händer :D

    Jag skulle säga att det gör ont under plocket, efteråt mycket mindre eller inte alls. En gång har jag fått mer smärtstillande i dropp på uppvaket. Sen är jag åtminstone trött och lite dåsig av medicinerna efter det hela, så det hade inte varit jättekul att gå på jobb, men kanske inte omöjligt. Beroende på vad du jobbar med. Lite öm har jag varit samma dag men inget värre. Om du kan vara ledig den dagen så skulle jag kanske vara det. Efter plocket har jag legat nån timme på uppvaket innan huvudet varit tillräckligt klart. Om du inte behöver lugnande så kanske det går lättare att jobba efteråt??

    Vad mer vill du veta? :) Jag kände inget särskilt av medicinerna under behandling, jag menar jag hade inte egentligen några biverkningar. Visst kan man vara lite svullen och så, men annars mådde jag bra. Man lär sig snabbt att injicera sig själv. Det enda jag minns är ömma bröst. Och så ska man minnas sprutorna varje dag, oberoende om man är hemma eller ute ;) Men annars tycker jag inte det är så farligt. Det värsta är stressen att det ska lyckas och att man ska få ut bra ägg osv, men det slipper du ju helt och hållet egentligen, den personliga stressen och smärtan över att fortfarande inte lyckats få ett barn. Själva behandlingen var okej på all sätt, plocket lite ömt men det tar kanske 10min...? Sedan är det över.

    Fråga om jag kan berätta mer :)
    Jag har varit med som personal på äggplock två gånger, och de kvinnorna hade väldigt ont men krävde bara smärtlindring, ingenting lugnande. Men jag inbillar mig att jag skulle ha det lättare, eftersom jag inte skulle vara orolig för resultatet som du säger. Oro bidrar ju med att det gör extra ont. Och i den här processen är jag ju inte orolig för min egen skull, att de inte får ut bra ägg eller att jag ska åka hem besviken. Jag lämnar de ägg som finns och sen är det bra. Så jag inbillar mig att jag får mindre ont bara av det. Svårt att sätta sig in i innan såklart men försöker ställa mig in på det.

    Jag arbetar i stan där kliniken ligger, och är aldrig där annars. Så därför hade det varit smidigt att slå ihop det på en arbetsdag. Är jag ledig har jag småbarn hemma och då känns det himla krångligt att få ihop det med ett äggplock. Jag vill inte krångla med barnvakt eller liknande, våra lediga dagar tillsammans vill jag ha just lediga :) Så därför vill jag också få till det på en arbetsdag. Jag arbetar som sjuksköterska med ett väldigt fysiskt arbete. Men tänker om jag kan få till äggplocket tidigt en morgon och sen gå och jobba kväll så borde det fungera, om jag inte tar lugnande eller läkemedel som jag inte får arbeta på.

    Jag vet inte om jag har så mycket ytterligare att fråga, det var så bra skrivet av dig =) Tack så jättemycket! Men jag återkommer säkert när jag fått lite mer information från kliniken
  • Tue 24 Mar 2020 10:05
    #18
    Zakopane skrev 2020-03-21 16:04:15 följande:

    Jag donerade ägg år 2010. Det var en intressant process. Jag gjorde det för att jag tänkte att jag ville glädja andra som inte haft så lätt för att bli gravid som jag. Sen tänkte jag också att jag är en ganska bra o smart person, inte ful heller, så om nåt barn ärver min genetik så är det inte synd om dem.

    Att ta sprutor i magen var ganska jobbigt. Men det gick ändå.

    Man fick inte så mkt för besväret. Ca 4000 kr tror jag.

    De plockade ut 18 ägg om jag minns rätt, som såg prima ut. Men i slutändan tror jag att det inte tog sig för de par som fick mina ägg. Tråkigt nog.


    Åh vad bra! En till! De säger till mig att jag inte kommer få reda på om det blir graviditet eller ej, hur fick du reda på det? nya rutiner kanske? :) Varför var sprutorna jobbiga?
  • Fri 2 Oct 2020 10:42
    #19

    Nu har jag kommit hela vägen! Lämnat ägg, fördelade på två kvinnor/familjer. Och jag kommer göra om det (y)

  • Fri 2 Oct 2020 12:52
    #20
    Lemio skrev 2020-10-02 10:42:13 följande:

    Nu har jag kommit hela vägen! Lämnat ägg, fördelade på två kvinnor/familjer. Och jag kommer göra om det (y)


    Bra gjort av dig! Visst är det en fin känsla att veta en har varit med om att skapa nytt liv här i världen
  • Fri 2 Oct 2020 14:43
    #21

    Donerade förra året. Det var en ganska lång process, sprutorna var inte jättejobbiga för mig. Däremot strax innan äggplock så hade jag väldigt ont i magen, kände mig fruktansvärt uppblåst och jag ville bara att dagen skulle komma då jag fick plocka ut alla ägg.

    Själva äggplocket gjorde väldigt ont på mig. Trots massa smärtlindring, kände jag av ganska mycket ändå. Men jag följde med på skärmen och såg allt. Det var väldigt spännande :) 22-23 ägg fick dom ut.

    Starkt av dig att du gjorde det! :)

  • Tue 14 Jun 2022 10:08
    #24
    +1

    Lite äldre tråd men hakar på. Har inga egna barn dock har jag alltid velat hjälpa människor är även organdonator. Har gjort två äggplock 18 första och 19 andra. Jag tycker det gick relativt bra första gången andra gången blev jag extremt uppblåst och hade så ont att jag inte kunde arbeta på mer än en vecka efteråt (har ett fysiskt krävande jobb) så sitter hemma just nu fortfarande och vilar upp mig efter det andra. Jag är så glad för att jag gjort detta trots smärtan så får tänka på det nu när det känns lite tufft. Häftig upplevelse att få se hur allt går till under äggplocket. 

Svar på tråden Bli äggdonator. Finns det fler? Erfarenheter?