• Thu 20 Feb 2020 11:28
    1082 visningar
    10 svar
    10
    1082

    Köpråd MacBook

    Skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa. Behöver ny dator och vill ha en MacBook ska inte göra något spec mer än surfa och använda Office. Vågar man köpa beg eller är det ny som gäller? Håller en air eller ska man gå på PRO?

  • Svar på tråden Köpråd MacBook
  • Thu 20 Feb 2020 11:34
    #1

    Jag köpte en beg Macbook Pro 2010 den använde jag till 2019 då den inte gick att uppdatera OS på längre. Köpte en ny Macbook Pro denna gång och är grymt nöjd, dyr men är precis som jag vill ha den och den krånglar aldrig.

    Nackdelen med nya pro är väl att du inte kan uppgradera minne etc själv längre. Det gick på min förra vilket förlängde livslängden rejält.

    Nu kommer någon wanker att säga att Apple är skit och alldeles för dyrt och att en pc för 3000:- är lika bra. Det är ju bra om hen tycker det men jag håller inte med helt enkelt.


    Ride it like you stole it
  • Thu 20 Feb 2020 11:34
    #2

    Om du endast ska surfa och använda Office så kan du lika gärna köpa en potatis. Varför slösa pengarna på Apple?

    Köp begagnat och en air. Eller ännu bättre, köp ett helt annat märke. Det finns flera snygga, stilrena datorer.

  • Anonym (air)
    Thu 20 Feb 2020 11:41
    #3

    Köp en air, det är fullgoda datorer som funkar hur bra som helst. Smidiga, lätta, snabba. Jag brukade ha en Pro men när den gick sönder köpte jag en Air och jag märker ingen skillnad alls, Nackdelen som jag blir lite galen på är att skiten saknar USB plugg, hur fan tänkte man där? Då kan man inte ens koppla ihop sin iPhone med sin apple dator utan att köpa någon extra skit för 700kr?! Apple verkar gilla att ta bort funktioner som alla använder och gillar och sedan sälja det på sidan för någon absurd extrasumma istället. 

  • Thu 20 Feb 2020 11:46
    #4
    Anonym (air) skrev 2020-02-20 11:41:16 följande:

    Köp en air, det är fullgoda datorer som funkar hur bra som helst. Smidiga, lätta, snabba. Jag brukade ha en Pro men när den gick sönder köpte jag en Air och jag märker ingen skillnad alls, Nackdelen som jag blir lite galen på är att skiten saknar USB plugg, hur fan tänkte man där? Då kan man inte ens koppla ihop sin iPhone med sin apple dator utan att köpa någon extra skit för 700kr?! Apple verkar gilla att ta bort funktioner som alla använder och gillar och sedan sälja det på sidan för någon absurd extrasumma istället. 


    På vilket sätt behöver du koppla ihop den trådat? Allt går väl sömnlöst via wifi och blåtand?
    Ride it like you stole it
  • Thu 20 Feb 2020 11:48
    #5

    Sömlöst inte sömn..


    Ride it like you stole it
  • Thu 20 Feb 2020 12:45
    #6
    IceKitten skrev 2020-02-20 11:34:40 följande:

    Om du endast ska surfa och använda Office så kan du lika gärna köpa en potatis. Varför slösa pengarna på Apple?

    Köp begagnat och en air. Eller ännu bättre, köp ett helt annat märke. Det finns flera snygga, stilrena datorer.


    Köper inte Mac pga utseendet utanför att jag uppskattar deras kvalite och användare vänlighet. Byter man dator med 10 års intervall så är inte macen så dyr.
  • Anonym (Micro­Softar­en)
    Tue 10 Mar 2020 10:07
    #7
    Offpisten skrev 2020-02-20 12:45:33 följande:
    Köper inte Mac pga utseendet utanför att jag uppskattar deras kvalite och användare vänlighet. Byter man dator med 10 års intervall så är inte macen så dyr.
    Du har tydligen inte förstått att alla mac innehåller standardkomponenter från intel..

    Det är mycket få, om några, delar som är unika för mac..
     

  • Tue 10 Mar 2020 13:58
    #8
    Anonym (MicroSoftaren) skrev 2020-03-10 10:07:32 följande:

    Du har tydligen inte förstått att alla mac innehåller standardkomponenter från intel..

    Det är mycket få, om några, delar som är unika för mac..

     


    Tror snarare att det är du som tydligen inte förstår
  • Tue 10 Mar 2020 21:18
    #9
    +1
    Anonym (MicroSoftaren) skrev 2020-03-10 10:07:32 följande:
    Du har tydligen inte förstått att alla mac innehåller standardkomponenter från intel..

    Det är mycket få, om några, delar som är unika för mac..
     
    Den största anledningen att köpa en Mac för gemena man är ju touchpaden, den är helt outstanding jämfört med alla andra. Det är som att jämföra en gammal 142:a med en ny elbil i upplevelse. Sen att dom aldrig krånglar, det är ju värt så sjukt mycket.

    Min gamla macbook från 2009 krånglade aldrig på de 10 år jag använde den, jag är inne på min tredje HP på jobbet under 2020. 
    Ride it like you stole it
  • Fri 13 Mar 2020 14:33
    #10

    Apple gick för flertalet år sedan över till x86 och och x64 arkitekturen med en intel baserad cpu, dock funderar dom på att byta över till en ryzen baserad struktur då de redan använder AMD Vega som default gpu i flera av deras flaggskepp (iMac bland annat) De använder stock SSD drives med S-ATA interface.




    I macbook pro 2016 används processorns inbyggda grafikhantere, notera att processorn är en 2.6ghz intel i7, sämre än den som jag idag använder för att skriva inlägget.


    Användarvänligheten i OSX kan vara svår att diskutera bort, dock är det inte ett "helt eget operativsystem" som många tycks tro utan det baseras på Berkeley Software Distribution som i sin tur är ett unixderivativ.


    Så, summa summarum, du betalar ett relativt högt pris för samma komponenter som sitter i en PC, och ett skal till ett gratis operativsystem.
    Det finns en anledning till att termen "hackintosh" kom till, Apple gillar det inte, men du kan i dagsläget köpa flertalet laptops ur "PC segmentet" för en tredjedel av apples pris, med kompatibel hårdvara, och installera OSX direkt på.

Svar på tråden Köpråd MacBook