• Anonym (Längt­ar)
    Thu 20 Feb 2020 11:51
    683 visningar
    25 svar
    -1 +1
    25
    683

    skydd vid sex mellan flera

    Jag och min man ska träffa ett annat par för att dela med oss av varandra och njuta av andra. Såklart ska vi prata igenom ev regler noga med andra paret innan, men jag är nyfiken på hur det är vanligt att man gör. Jag tänker att det är självklart för oss att använda kondom. Att byta kondom om man går från analt till vaginalt är ju också självklart. Men när en av männen först tar ena kvinnan och sen ska byta till den andra, ska man byta kondom då också? Det borde väl vara så tänker jag?

    Hur är det med risk för smitta vid oralsex?

  • Svar på tråden skydd vid sex mellan flera
  • Anonym (Sunda­ncer)
    Thu 20 Feb 2020 11:57
    #1

    Bättre ni försöker känna varandra lite bättre och köra utan...blir lite krångligt annars..

  • Anonym (Testa­)
    Thu 20 Feb 2020 11:58
    #2
    +1

    Eller så ser ni bara till att alla inblandade testar sig för könssjukdomar innan ni börjar. Då behövs kondom i så fall bara vid analsex för att skydda sig från att bakterier kommer in i slidan om man skiftar mellan analt och vaginalt.

    Och vid vaginalt sex behövs det då bara för att skydda mot eventuell graviditet om man inte har andra preventivmedel.

  • Thu 20 Feb 2020 12:01
    #3

    Vi krävde friskintyg och körde utan, dock har hon spiral

  • Anonym (Längt­ar) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 12:09
    #4

    Ja, det är såklart också ett alternativ att alla testar sig innan. Hur lång tid brukar det ta att få svaren?

    Fingrar borde ju också kunna föra ev smitta vidare, och plasthandskar är iaf inte något jag tänder på :)

  • Thu 20 Feb 2020 12:14
    #5

    Kroppsvätska och slemhinnor är ju problemet. När dessa blandas (oavsett hur det sker) så kan det smitta. Det gäller alltså tunga, fingrar, kukar, sexleksaker mm. 

    I det scenario du beskriver blir det nog svårt med 100%-igt skydd utan väldigt omständliga och osexiga avbrott. 

  • Anonym (Längt­ar) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 12:21
    #6
    MrFlex skrev 2020-02-20 12:14:49 följande:

    Kroppsvätska och slemhinnor är ju problemet. När dessa blandas (oavsett hur det sker) så kan det smitta. Det gäller alltså tunga, fingrar, kukar, sexleksaker mm. 

    I det scenario du beskriver blir det nog svårt med 100%-igt skydd utan väldigt omständliga och osexiga avbrott. 


    Hmm, ja man vill ju inte ha huvudfokus på att byta skydd hela tiden! Vi vill ju fokusera på varandra :)
  • Thu 20 Feb 2020 12:25
    #7
    Anonym (Längtar) skrev 2020-02-20 12:09:36 följande:

    Ja, det är såklart också ett alternativ att alla testar sig innan. Hur lång tid brukar det ta att få svaren?

    Fingrar borde ju också kunna föra ev smitta vidare, och plasthandskar är iaf inte något jag tänder på :)


    Om ni inte känner varandra och vet att ni kan lita på varandra är ju test ett måste. Tänk då bara på att testen måste ha tagits tillräckligt långt efter det att ni senast hade sex med nån annan som ni inte är 100 att ni kan lita på. Alltså, om ni alla går och testar er och det visar sig att ni är rena så är ni ju inte mycket hjälpta av det om en eller flera av er hade sex med nån annan som ni inte kan vara säkra på dan innan testet... haha, det här blev komplicerat... min poäng är att det bästa är om ni känner paret; ingen av er har tillfälliga relationer med folk ni inte vet säkert om ni kan lita på; och har testat er på ett tillförlitligt sätt. :) 
  • Thu 20 Feb 2020 12:31
    #8
    Anonym (Längtar) skrev 2020-02-20 12:09:36 följande:

    Ja, det är såklart också ett alternativ att alla testar sig innan. Hur lång tid brukar det ta att få svaren?

    Fingrar borde ju också kunna föra ev smitta vidare, och plasthandskar är iaf inte något jag tänder på :)


    Insåg att jag glömde svara på frågan om svarstid - det brukar ta 1-2 veckor. Och när det gäller hur lång tid man bör vänta med att testa sig så brukar det vara minst en vecka för de flesta sjukdomarna. 6 veckor för HIV.
  • Anonym (Längt­ar) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 12:32
    #9
    Kråkungen skrev 2020-02-20 12:25:13 följande:

    Om ni inte känner varandra och vet att ni kan lita på varandra är ju test ett måste. Tänk då bara på att testen måste ha tagits tillräckligt långt efter det att ni senast hade sex med nån annan som ni inte är 100 att ni kan lita på. Alltså, om ni alla går och testar er och det visar sig att ni är rena så är ni ju inte mycket hjälpta av det om en eller flera av er hade sex med nån annan som ni inte kan vara säkra på dan innan testet... haha, det här blev komplicerat... min poäng är att det bästa är om ni känner paret; ingen av er har tillfälliga relationer med folk ni inte vet säkert om ni kan lita på; och har testat er på ett tillförlitligt sätt. :) 


    Haha, det är ju rätt mycket som ska klaffa här. Vi är inte öppna med detta i våra vanliga bekantskapskretsar så alternativen på människor vi känner väl är tämligen obefintliga. Vi kommer lära känna paret vi träffar men tillit tar ju tid på sig att växa fram och vi kanske är lite ivrigare än så... Vi letar inte efter en ny bästis utan snarare bekanta med extra fördelar. Vi får helt enkelt prata med paret i fråga och komma fram till en lösning som fungerar för oss alla :)
  • Thu 20 Feb 2020 13:01
    #10
    Anonym (Längtar) skrev 2020-02-20 12:32:55 följande:
    Haha, det är ju rätt mycket som ska klaffa här. Vi är inte öppna med detta i våra vanliga bekantskapskretsar så alternativen på människor vi känner väl är tämligen obefintliga. Vi kommer lära känna paret vi träffar men tillit tar ju tid på sig att växa fram och vi kanske är lite ivrigare än så... Vi letar inte efter en ny bästis utan snarare bekanta med extra fördelar. Vi får helt enkelt prata med paret i fråga och komma fram till en lösning som fungerar för oss alla :)
    Låter klokt! Oavsett vilket så skulle jag vilja säga att det inte är hållbart att hålla på och strula med skydd - vet inte om det riktigt framgick i mina tidigare svar haha.
Svar på tråden skydd vid sex mellan flera