• Sun 23 Feb 2020 18:25
    1948 visningar
    43 svar
    43
    1948

    Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!

    Hej!

    Min make blev tyvärr arbetslös under min föräldraledighet. Det innebär att jag ska tillbaka till arbetet tidigare än planerat. Min make gör allt i sin makt för att få ett nytt arbete och söker arbete på heltid. Vår dotter är under 1 år och under tiden jag ska arbeta så kommer hon tas hand om min familj.

    När min make ringde a-kassan så sa hon att han får ta ut fl om jag går tillbaka till jobbet, men han kommer ju inte vårda barnet?!

    Någon som vet hur man ska göra?

  • Svar på tråden Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!
  • S23
    Sun 23 Feb 2020 18:35
    #1

    Om han inte ska vårda barnet skall han naturligtvis inte behöva ta föräldrapenning.Om barnet var över ett så hade ju knappast a-kassan kontrollerat att barnet gick på förskola? I min kommun får man dessutom inte ha barnet på förskola mer än 15 timmar som arbetssökande. Vilket jag dock anser väldigt märkligt då man som arbetssökande förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande 8 timmar om dagen.
    Låter totalt orimligt att den information han fått skulle stämma

  • S23
    Sun 23 Feb 2020 18:35
    #2

    Om han inte ska vårda barnet skall han naturligtvis inte behöva ta föräldrapenning.Om barnet var över ett så hade ju knappast a-kassan kontrollerat att barnet gick på förskola? I min kommun får man dessutom inte ha barnet på förskola mer än 15 timmar som arbetssökande. Vilket jag dock anser väldigt märkligt då man som arbetssökande förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande 8 timmar om dagen.
    Låter totalt orimligt att den information han fått skulle stämma

  • Sun 23 Feb 2020 18:36
    #3

    Tror inte de kan tvinga någon att ta FL när de själva anser att de är arbetssökande.

    Det är väl helt enkelt så att den han pratade med såklart förstår precis som alla andra att ni självklart inte tänker lämna över en liten bebis till släktingar samtidigt som pappan faktiskt är hemma även om han är arbetssökande. Finns inte en jävel som kommer att köpa att du på väg till jobbet åker och lämnat bebisen till farmor eller moster, medans pappa sätter sig framför datorn och aktivt skrivet ansökningar 8 timmar om dagen.

  • Sun 23 Feb 2020 18:36
    #3

    Tror inte de kan tvinga någon att ta FL när de själva anser att de är arbetssökande.

    Det är väl helt enkelt så att den han pratade med såklart förstår precis som alla andra att ni självklart inte tänker lämna över en liten bebis till släktingar samtidigt som pappan faktiskt är hemma även om han är arbetssökande. Finns inte en jävel som kommer att köpa att du på väg till jobbet åker och lämnat bebisen till farmor eller moster, medans pappa sätter sig framför datorn och aktivt skrivet ansökningar 8 timmar om dagen.

  • S23
    Sun 23 Feb 2020 18:42
    #4
    Drottningen1970 skrev 2020-02-23 18:36:19 följande:

    Tror inte de kan tvinga någon att ta FL när de själva anser att de är arbetssökande.

    Det är väl helt enkelt så att den han pratade med såklart förstår precis som alla andra att ni självklart inte tänker lämna över en liten bebis till släktingar samtidigt som pappan faktiskt är hemma även om han är arbetssökande. Finns inte en jävel som kommer att köpa att du på väg till jobbet åker och lämnat bebisen till farmor eller moster, medans pappa sätter sig framför datorn och aktivt skrivet ansökningar 8 timmar om dagen.


    Fast rimligtvis kan ju a-kassan, om de inte tagit namn och kollat folkbokföringsadress, inte veta hur långt bort släkten bor. De kanske bor vägg i vägg? 
    Jag anser inte att de kan förutsätta att barnet inte kommer lämnas bort. Isf skall svaret när han pratat med dem vara att han kan vara arbetssökande så länge han verkligen lämnar ifrån sig barnet 8h per dag.

    Förstår dock din poäng och att det säkert är så dom tänker, även om de inte borde gör det.
  • S23
    Sun 23 Feb 2020 18:46
    #5

    TS. Vilken a-kassa är han medlem i? Detta går att finna på deras hemsida.

    Om ni har ekonomi till att vänta på pengarna så kan din man skriva in sig som arbetssökande, ansöka om a-kassa, söka arbeta 8h om dagen när släkt tar hand om barnet. Alternativt, släkten tar barnet 4 h på dagen och han söker arbete 4h på kvällstid, det kan de inte kontrollera.
    Skulle han sedan bli nekas a-kassa (föga troligt) kan föräldrapenning läggas in retroaktivt, detta kan man göra 90 dagar bakåt. Alltså ingen risk för att din man står utan SGI-skydd pga att han blivit nekad a-kassa

  • Sun 23 Feb 2020 18:52
    #6

    Du kan arbeta och han kan stå som arbetssökande och få a-kassa. Hur ni löser barnomsorgen är inget som FK bör lägga sig i.

  • Sun 23 Feb 2020 18:55
    #7
    S23 skrev 2020-02-23 18:35:29 följande:

    Om han inte ska vårda barnet skall han naturligtvis inte behöva ta föräldrapenning.Om barnet var över ett så hade ju knappast a-kassan kontrollerat att barnet gick på förskola? I min kommun får man dessutom inte ha barnet på förskola mer än 15 timmar som arbetssökande. Vilket jag dock anser väldigt märkligt då man som arbetssökande förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande 8 timmar om dagen.

    Låter totalt orimligt att den information han fått skulle stämma


    15 timmar i veckan räcker gott till för att söka jobb. Om man ska gå kurser och utbildningar vi af så får man lämna sina barn på förskolan för det utöver. Ja man ska stå för arbetsmarknadens förfogande. Det är därför man får öka upp till heltid på förskolan så fort man får jobb.
  • S23
    Sun 23 Feb 2020 19:00
    #8
    AnkiC skrev 2020-02-23 18:55:21 följande:
    15 timmar i veckan räcker gott till för att söka jobb. Om man ska gå kurser och utbildningar vi af så får man lämna sina barn på förskolan för det utöver. Ja man ska stå för arbetsmarknadens förfogande. Det är därför man får öka upp till heltid på förskolan så fort man får jobb.
    Jo men eftersom a-kassans regeler ser ut som så att du skall söka arbete 8h per dag så är det inte rimligt. Sedan hade jag själv som arbetssökande mer än gärna haft barnen hemma på heltid och ägnat kvällar och helger åt att söka jobb.
    Hur man skall fylla 8h per dag med arbetssökande har jag heller aldrig begripit. Iaf där jag bor finns garanterat inte den mängden arbeten att söka.

    Jag ifrågasätter egentligen inte om 15h per vecka är tillräckligt för att söka arbete. Det som är problemet är att det inte går hand i hand med a-kassans regler
  • Sun 23 Feb 2020 20:43
    #9
    Drottningen1970 skrev 2020-02-23 18:36:19 följande:

    Tror inte de kan tvinga någon att ta FL när de själva anser att de är arbetssökande.

    Det är väl helt enkelt så att den han pratade med såklart förstår precis som alla andra att ni självklart inte tänker lämna över en liten bebis till släktingar samtidigt som pappan faktiskt är hemma även om han är arbetssökande. Finns inte en jävel som kommer att köpa att du på väg till jobbet åker och lämnat bebisen till farmor eller moster, medans pappa sätter sig framför datorn och aktivt skrivet ansökningar 8 timmar om dagen.


    Hon är inte sååå liten och familjen bor grannar med oss, kanske låter det mindre dramatiskt nu? ;)

    Min make sitter flera flera timmar om dagen och söker jobb, han skriver separata brev till varje arbetsgivare så det tar dessvärre tid.

    Men vad menar du - skulle pappan kunna ta hand om barnet och stämpla a-kassa?
Svar på tråden Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!