• Mon 24 Feb 2020 12:40
    2252 visningar
    81 svar
    81
    2252

    Fler som precis fått MA som vill försöka igen?

    Hej.

    Fick bekräftat i fredags att våran mini som var högt efterlängtade hade stannat av i v 5,skulle varit i v 10 nu och i lördags så började vi på vår cytotec behandling som verkar ha flutit på bra.

    Fler som är i samma sits som oss som vill försöka igen som kanske vill följas åt,antingen här eller i en FB grupp?

  • Svar på tråden Fler som precis fått MA som vill försöka igen?
  • Mon 24 Feb 2020 12:56
    #1

    Hej,

    Jag tror att jag kan ha ett ma på gång, va på vul för snart två veckor sedan och trodde då att jag va i 6+1, enligt gyn var jag i 4+6 kanske någon dag mer. Ska på nytt VUL på torsdag men till saken hör att jag fått ljusbruna flytningar sedan i torsdags och igår och idag har de blivit mörkbruna och är skräpiga. Tempen har dippat och avsaknad av symtom.

    Hade du några specifika symtom vid ma?

  • Mon 24 Feb 2020 13:47
    #2
    EllaLo skrev 2020-02-24 12:56:07 följande:

    Hej,

    Jag tror att jag kan ha ett ma på gång, va på vul för snart två veckor sedan och trodde då att jag va i 6+1, enligt gyn var jag i 4+6 kanske någon dag mer. Ska på nytt VUL på torsdag men till saken hör att jag fått ljusbruna flytningar sedan i torsdags och igår och idag har de blivit mörkbruna och är skräpiga. Tempen har dippat och avsaknad av symtom.

    Hade du några specifika symtom vid ma?


    Hej håller tummarna för er.

    Jag hade inga symptom alls att det var på gång mer än att jag hade en känsla i kroppen att något inte stämde,därav att vi bokade ett tidigt UL. Väldigt tacksam att vi gjorde det,för min kropp förstod inte att det inte levde utan betedde sig som att jag var gravid.

    Blödde inget själv utan behövde hjälp på traven med cytotec.
  • Mon 24 Feb 2020 13:51
    #3

    Hej, 

    Det är tråkigt att höra om era händelser. Jag har själv varit med om ett missfall och ett MA. Jag fick konstaterat MA vid en tidig ultraljudsundersökning den 23 januari detta år. Jag tror jag skulle varit i vecka 9 eller 10 men troligen hade fostret dött i vecka 8. Jag hade inga riktig känningar på att något inte stod rätt till, förutom att jag mådde bra och själv mentalt börjat ifrågasatt om jag verkligen fortfarande var gravid, eftersom jag mådde så bra. Men resonerade som så att jag inte börjat blöda något och inte fått avsaknad av gravidsymptom, som ex. ömma bröst. Vid mitt första missfall började jag blöda och mina gravidsymptom försvann bara timmar efter. 

    Två dagar efter undersökningen gjorde jag en medicinsk behandling med cytotec (trots alla mardröms-scenarier jag läst om). Det gjorde inte alls ont med det tog tid. Då jag var osäker om det hade satt igång ordentligt (tror inte tabletterna gav direkt effekt) var jag på ett återbesök en vecka senare. Där syntes lite rester kvar i livmodern men annars såg det fint ut. Fick alternativ att ta fler tabletter men valde att låta kroppen lösa det naturligt, vilket nog förmodligen gick fint och kroppen löste det veckan som kom. Jag tog ett gravtest exakt tre veckor efter som visade negativt. Måste ge en hyllning till kroppen som anpassar sig så snabbt. 

    Nu har det gått 4 veckor + 1 dag sen behandlingen (och därmed första dag att räkna ifrån?) och jag hoppas att kroppen ska hitta tillbaka till sitt vanliga jag. Har känt av lite smärtor i magen senaste två dagarna och undrar om det är ägglossning på g men jag har aldrig riktigt haft koll på när jag har ägglossning.

    Jag hoppas att jag får mens snart, eller inte. Det är delade känslor.. 

    Onegemensamtbarn, funderar ni på att vänta ett tag eller tills nästa mens eller hur går era tankar? 

    EllaLo, som du beskriver det låter det kanske som att allt inte står rätt till. Men inte ska du ge upp hoppet än! Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta. Jag hade inget som visade på mitt MA men vid mitt första missfall så blödde jag färskt blod, inte mycket men i kombination med att gravidsymptomen försvann anade jag att det var ett missfall på gång. Var på gyn fyra dagar senare som konstaterade det.

    Hoppas att ni bearbetar det ni går igenom och tar tid för er. 

  • Mon 24 Feb 2020 13:51
    #4

    Ja här är en till! Precis slutat blöda efter cytotec. Var MA i vecka 7+6. Upptäcktes när jag skulle ha varit i vecka 8+2 så hjärtat hade precis slutat slå.

    Vi kommer försöka nu direkt när jag får ägglossning. Mer peppade än någonsin. Vi hade turen att plussa på 2:a försöket fast det blev MA så ber till högre makter att det kanske går fort nu också.

  • Mon 24 Feb 2020 14:02
    #5
    Lavandula skrev 2020-02-24 13:51:00 följande:

    Hej, 

    Det är tråkigt att höra om era händelser. Jag har själv varit med om ett missfall och ett MA. Jag fick konstaterat MA vid en tidig ultraljudsundersökning den 23 januari detta år. Jag tror jag skulle varit i vecka 9 eller 10 men troligen hade fostret dött i vecka 8. Jag hade inga riktig känningar på att något inte stod rätt till, förutom att jag mådde bra och själv mentalt börjat ifrågasatt om jag verkligen fortfarande var gravid, eftersom jag mådde så bra. Men resonerade som så att jag inte börjat blöda något och inte fått avsaknad av gravidsymptom, som ex. ömma bröst. Vid mitt första missfall började jag blöda och mina gravidsymptom försvann bara timmar efter. 

    Två dagar efter undersökningen gjorde jag en medicinsk behandling med cytotec (trots alla mardröms-scenarier jag läst om). Det gjorde inte alls ont med det tog tid. Då jag var osäker om det hade satt igång ordentligt (tror inte tabletterna gav direkt effekt) var jag på ett återbesök en vecka senare. Där syntes lite rester kvar i livmodern men annars såg det fint ut. Fick alternativ att ta fler tabletter men valde att låta kroppen lösa det naturligt, vilket nog förmodligen gick fint och kroppen löste det veckan som kom. Jag tog ett gravtest exakt tre veckor efter som visade negativt. Måste ge en hyllning till kroppen som anpassar sig så snabbt. 

    Nu har det gått 4 veckor + 1 dag sen behandlingen (och därmed första dag att räkna ifrån?) och jag hoppas att kroppen ska hitta tillbaka till sitt vanliga jag. Har känt av lite smärtor i magen senaste två dagarna och undrar om det är ägglossning på g men jag har aldrig riktigt haft koll på när jag har ägglossning.

    Jag hoppas att jag får mens snart, eller inte. Det är delade känslor.. 

    Onegemensamtbarn, funderar ni på att vänta ett tag eller tills nästa mens eller hur går era tankar? 

    EllaLo, som du beskriver det låter det kanske som att allt inte står rätt till. Men inte ska du ge upp hoppet än! Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta. Jag hade inget som visade på mitt MA men vid mitt första missfall så blödde jag färskt blod, inte mycket men i kombination med att gravidsymptomen försvann anade jag att det var ett missfall på gång. Var på gyn fyra dagar senare som konstaterade det.

    Hoppas att ni bearbetar det ni går igenom och tar tid för er. 


    Kram till dig,skönt att det ändå gått så smidigt.

    För mig verkar det än så länge också gå smidigt med tabletterna.

    Ska på återbesök den 19 mars men tänkte ta ett test senare nu i veckan o se om det ialla fall sjunkit lite i styrka.

    Jag förstår inte riktigt hur man ska räkna en ny cykel? Ska

    Man räkna nu när man blöder som första dag eller?

    Vi fick rekommendationerna att vänta en mens från läkaren men tänker inte skydda oss men kanske inte aktivt försöka med äl tester och så utan bara tempa o se hur kroppen reagerar nu efter.

    Men absolut vill vi fortfarande ha barn och hoppas det går hyfsat fort o allt går bra.

    Hur tänker ni?
  • Mon 24 Feb 2020 14:03
    #6
    Önskarbebis2020 skrev 2020-02-24 13:51:37 följande:

    Ja här är en till! Precis slutat blöda efter cytotec. Var MA i vecka 7+6. Upptäcktes när jag skulle ha varit i vecka 8+2 så hjärtat hade precis slutat slå.

    Vi kommer försöka nu direkt när jag får ägglossning. Mer peppade än någonsin. Vi hade turen att plussa på 2:a försöket fast det blev MA så ber till högre makter att det kanske går fort nu också.


    Vet du hur man räknar ut en ny cykel?

    Håller tummarna för att det går fort för er igen:
  • Mon 24 Feb 2020 14:12
    #7
    Onegemensamtbarn skrev 2020-02-24 14:02:23 följande:
    Kram till dig,skönt att det ändå gått så smidigt.

    För mig verkar det än så länge också gå smidigt med tabletterna.

    Ska på återbesök den 19 mars men tänkte ta ett test senare nu i veckan o se om det ialla fall sjunkit lite i styrka.

    Jag förstår inte riktigt hur man ska räkna en ny cykel? Ska

    Man räkna nu när man blöder som första dag eller?

    Vi fick rekommendationerna att vänta en mens från läkaren men tänker inte skydda oss men kanske inte aktivt försöka med äl tester och så utan bara tempa o se hur kroppen reagerar nu efter.

    Men absolut vill vi fortfarande ha barn och hoppas det går hyfsat fort o allt går bra.

    Hur tänker ni?
    Samma till dig! Skönt att veta att det finns andra mer positiva historier om att ta  dess tabletter. Går det att se att hormonerna sjunkit med hjälp av gravtest, visar det då mindre starkt? Jag skulle definitivt testa mig iaf två veckor efter första dag för behnadling för att se hur kroppen reagerat. 

    Jag tror att det räknas från första dagen en blöder, men är inte helt säker. 

    Vi kommer nog bara fortsätta som vanligt tror jag. Jag har inte använt mig av Äl-stickor eller ägglossningskalender utan försökt följa min kropps variationer (tydligen med lyckade resultat), även om jag inte riktig har stor koll. Nu efter negativt gravtest har vi sex varannan, var tredje dag men det är oklart om och när kroppen kommer ge efter för ägglossning. Har läst att det kan ta upp till veckor innan det sker.. 

    Tror att en ska vara försiktig med att stressa upp kroppen, även om en vill att det sa gå fort. Känner med dig!
  • Mon 24 Feb 2020 14:14
    #8
    Önskarbebis2020 skrev 2020-02-24 13:51:37 följande:

    Ja här är en till! Precis slutat blöda efter cytotec. Var MA i vecka 7+6. Upptäcktes när jag skulle ha varit i vecka 8+2 så hjärtat hade precis slutat slå.

    Vi kommer försöka nu direkt när jag får ägglossning. Mer peppade än någonsin. Vi hade turen att plussa på 2:a försöket fast det blev MA så ber till högre makter att det kanske går fort nu också.


    Hej!


    Hur lång tid tog det tills du slutade blöda? Och har du tagit gravtest efter för att se att du inte längre är gravid?

    Hurra för er och lycka till!

  • Mon 24 Feb 2020 14:14
    #9
    Önskarbebis2020 skrev 2020-02-24 13:51:37 följande:

    Ja här är en till! Precis slutat blöda efter cytotec. Var MA i vecka 7+6. Upptäcktes när jag skulle ha varit i vecka 8+2 så hjärtat hade precis slutat slå.

    Vi kommer försöka nu direkt när jag får ägglossning. Mer peppade än någonsin. Vi hade turen att plussa på 2:a försöket fast det blev MA så ber till högre makter att det kanske går fort nu också.


    Hej!


    Hur lång tid tog det tills du slutade blöda? Och har du tagit gravtest efter för att se att du inte längre är gravid?

    Hurra för er och lycka till!

  • Mon 24 Feb 2020 14:19
    #10

    Här är ännu en som kämpar!

    Två missfall förra året, ett var ett utomkveds jag blödde ut själv i v.5, andra upptäcktes den 14 november via UL i v.8 men hade stannat av i v.6 (tvillingar). Gjorde en cytotec behaandling men fick inte ut allt, så skrapades den 5e december. Är nu inne på 3e försöket till förhoppningsvis lyckad graviditet. Fått utslag i förmiddags på ÄL-test och hoppas som varje månad att det ska ta sig denna gång! Lite ovan, men visst är idag och imorgon störst chans att bli gravid på?

Svar på tråden Fler som precis fått MA som vill försöka igen?