• Tue 25 Feb 2020 15:37
    1396 visningar
    14 svar
    14
    1396

    Engelska eller Svenska namn

    Jag och min man ska börja med IVF nästa mens. Trots att vi inte är gravida än så har vi börjat fundera på det där med namn. 

    Vi är väldigt förtjusta i Niklas och Emelie, men så slog det mig att världen blir mer och mer engelskspråkig och fler flyttar utomlands för längre eller kortare perioder. Jag har själv jobbat utomlands i några år, vi har nära släkt i USA, min svärmor bor i Spanien och min svåger i Asien.

    Funderar därför på om Nicholas och Emily är bättre namn, om man framtidssäkrar liksom :P Namnen med engelskt uttal går ju bäst att uttala på bägge språk.
    Jag tycker alla 4 namnen är precis lika fina. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Engelska eller Svenska namn
  • Tue 25 Feb 2020 15:45
    #1
    +1

    Kan man inte heta Emelie i USA? Personligen gillar jag inte när man försvenskar engelska namn (dvs uttalar engelska "y" som svenska - låter konstigt och nästna fult). Nicholas kan man utan problem välja även i Sverige.

  • Tue 25 Feb 2020 16:04
    #2
    brallison skrev 2020-02-25 15:45:13 följande:

    Kan man inte heta Emelie i USA? Personligen gillar jag inte när man försvenskar engelska namn (dvs uttalar engelska "y" som svenska - låter konstigt och nästna fult). Nicholas kan man utan problem välja även i Sverige.


    Absolut kan man heta Emelie i USA, men kusinerna kommer uttala det Emily och det är ju ett helt annat namn. 
    Emily är väl ingen försvenskning, det är ju ett brittiskt/amerikanskt namn och uttalas likadant på engelska som svenska. 
  • Tue 25 Feb 2020 17:59
    #3

    Varför? Människor(särskilt i USA) tycker ofta att det är roligt att andra bär med sig sin kultur , vissa företag gör till och med en grej av att de är så "diverse". Och att ett namn uttalas lite annorlunda utomlands eller att man får ett smeknamn ibland är verkligen inte hela världen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tue 25 Feb 2020 18:13
    #4

    Här i USA har jag aldrig varit med om att någons namn varit till nackdel, och då jobbar jag med vietnameser, nigerianer och kineser; samtliga med svårstavade och svåruttalade namn. Amerikanen frågar bara ?how do you spell that?? och sedan svarar de ?cool?. Kan Buttigieg försöka bli president kan väl alla...

  • Tue 25 Feb 2020 22:54
    #5
    -1 +1

    Niklas och Emelie låter för mig mer som småbarnsföräldrar än småbarn. Jag har ofta reagerat på namn som tycks tillhöra "fel" generation. Ibland går det bra, men de flesta barn jag träffat på med sådana namn har varit besvikna över sina namn och i vissa fall blivit retade. Att vara född 1985 och heta Astrid eller1990 och heta Ann-Sofie t.ex.

    Personligen tycker jag att det finns otroligt många fina namn, och att man som förälder borde kunna avhålla sig ifrån att döpa barnen till namn som många av barnens kompisars förändrar kommer att heta.

    Det blir nästan lika fel som att döpa en liten pojke till Göran idag... Det är liksom ett gubbnamn. Och om 10 år håller Niklas och Emelie på att bli gubb- och tantnamn, i alla fall ur ett barns perspektiv.

    Nicholas blir bättre eftersom det inte haft en poularitetsvåg i Sverige tidigare, och en av prinsarna heter det. Det blir liksom sitt eget namn, med ett annat naturligt smeknamn (Nico), även om det i grunden är samma som Niklas.

    Emily är jättefint, men i det fallet tycker jag personligen att det blir för likt Emelie, som varit extremt vanligt i Sverige och medelåldern är över 30 just nu...

    Finns det inga andra namn du gillar som inte så tydligt kopplas till en nu levande generation? Din mormors mors generations namn brukar statistiskt funka till dina barn (därav att alla små barn heter Elsa, Alice, Astrid och Alma idag). Eller ta in ett engelskt namn, men som funkar lika bra på svenska... typ:

    Alicia

    Hailey

    Daisy

  • Wed 26 Feb 2020 07:42
    #6

    Vi är inte så intresserade av "moderna" namn, så typ allt på topp 20-listorna går bort. 
    Varken makens eller mins äldre generationer har speciellt fina namn, vi blir inte så sugna på Kerstin, Ingeborg, Gurli, Rut eller Britta. Mansnamnen är inte bättre dem; Hilmer, Willy, Göte, Ernst eller Torsten. 

    Problematiken med att göra som "alla" andra är att de bästa släktnamnen redan är upptagna. (Vi kommer bägge två från stora familjer) 

    På listan över andra förslag har vi: 

    Hanna
    Kristina
    Sofia
    Elisabet

    Adam
    Erik
    Gustav
    Oskar


    Elle N skrev 2020-02-25 22:54:03 följande:

    Finns det inga andra namn du gillar som inte så tydligt kopplas till en nu levande generation? Din mormors mors generations namn brukar statistiskt funka till dina barn (därav att alla små barn heter Elsa, Alice, Astrid och Alma idag). Eller ta in ett engelskt namn, men som funkar lika bra på svenska... typ:

    Alicia

    Hailey

    Daisy


  • Wed 26 Feb 2020 15:00
    #7
    -1
    mrsWikman skrev 2020-02-26 07:42:58 följande:

    På listan över andra förslag har vi: 

    Hanna
    Kristina
    Sofia
    Elisabet

    Adam
    Erik
    Gustav
    Oskar


    Alla 4 flicknamnen är fel i ålder, och bärs idag av 30-60-åringar och inte bebisar. Pojknamnen funkar bättre på en bebis.

    Jag har ett förnamn som var vanligast c:a 20 år innan jag föddes, så sett till mitt namn har mina föräldrar gjort mig till en för tidig tant. Gör inte så ni också!

    Ni måste ju inte döpa ert framtida barn till Alice eller William, det finns gott om ovanligare namn som också är fina. Kolla längre ner på topp 100-listan.

    Vill ni ha ett namn som låter utländskt kan ni väl lika gärna välja ett kinesiskt, det är inte säkert att den anglosaxiska världen är the shit längre när ert barn vuxit upp...

    Mitt egentliga tips är dock att bestämma vad barnet ska heta när hen är född och ni fått lära känna henom lite, då kommer ni veta vad som passar just det barnet!
  • Wed 26 Feb 2020 16:56
    #8
    MammaTillDansband skrev 2020-02-26 15:00:05 följande:

    Alla 4 flicknamnen är fel i ålder, och bärs idag av 30-60-åringar och inte bebisar. Pojknamnen funkar bättre på en bebis.

    Jag har ett förnamn som var vanligast c:a 20 år innan jag föddes, så sett till mitt namn har mina föräldrar gjort mig till en för tidig tant. Gör inte så ni också!

    Ni måste ju inte döpa ert framtida barn till Alice eller William, det finns gott om ovanligare namn som också är fina. Kolla längre ner på topp 100-listan.

    Vill ni ha ett namn som låter utländskt kan ni väl lika gärna välja ett kinesiskt, det är inte säkert att den anglosaxiska världen är the shit längre när ert barn vuxit upp...

    Mitt egentliga tips är dock att bestämma vad barnet ska heta när hen är född och ni fått lära känna henom lite, då kommer ni veta vad som passar just det barnet!


    Även om jag håller med om att Niklas och Emelie är fel generation och känns mer som min generation (80-talist) eller äldre så är det faktiskt förvånansvärt många namn på 2019 års topp 100 som var rätt vanliga min generation heter och som fortfarande är populära, så namn kan leva länge. T ex Maja, Ebba, Clara, Julia, Ellen och Sara är på plats 4-30 från 2019 och Sofia på plats 37, så de känns ändå ganska gångbara över generationerna. Hanna är på plats 69.
  • Wed 26 Feb 2020 17:15
    #9

    Av era andra namnförslag får jag känslan att ni vill ha lite mer rejäla namn. På topp 100 från 2019 tycker jag att följande är i lite samma stil: Ester, Ellen Elina, Sigrid, Amelia. Jag älskar Elisabeth men jag gillar inte smeknamnen det kan få på svenska, men dagens barn var kanske inte ens koll på att smeknamnen Bettan och Lisa Fisa finns. Så om ni inte är rädda för det så tycker jag att Elisabeth är bästa valet (jag skulle stava med h på slutet så blir det finare på engelska om ni bryr er om det).

    Av pojknamnen tycker jag att Nicholas och Oscar självklart funkar i den generationen eftersom småprinsarna heter så, annars gillar jag Adam och kan föreslå Henry, Walter och Edvin från topp 100. Oskar med k känns mer 80-90-tal.

  • Wed 26 Feb 2020 19:21
    #10
    mrsWikman skrev 2020-02-26 07:42:58 följande:

    Vi är inte så intresserade av "moderna" namn, så typ allt på topp 20-listorna går bort. 

    Varken makens eller mins äldre generationer har speciellt fina namn, vi blir inte så sugna på Kerstin, Ingeborg, Gurli, Rut eller Britta. Mansnamnen är inte bättre dem; Hilmer, Willy, Göte, Ernst eller Torsten. 

    Problematiken med att göra som "alla" andra är att de bästa släktnamnen redan är upptagna. (Vi kommer bägge två från stora familjer) 

    På listan över andra förslag har vi: 

    Hanna

    Kristina

    Sofia

    Elisabet

    Adam

    Erik

    Gustav

    Oskar


    Bra, enkla, klassiska namn allihopa!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 26 Feb 2020 21:11
    #11
    mrsWikman skrev 2020-02-26 07:42:58 följande:

    Vi är inte så intresserade av "moderna" namn, så typ allt på topp 20-listorna går bort. 

    Varken makens eller mins äldre generationer har speciellt fina namn, vi blir inte så sugna på Kerstin, Ingeborg, Gurli, Rut eller Britta. Mansnamnen är inte bättre dem; Hilmer, Willy, Göte, Ernst eller Torsten. 

    Problematiken med att göra som "alla" andra är att de bästa släktnamnen redan är upptagna. (Vi kommer bägge två från stora familjer) 

    På listan över andra förslag har vi: 

    Hanna

    Kristina

    Sofia

    Elisabet

    Adam

    Erik

    Gustav

    Oskar


    Jag förstår... Jag tycler absolut inte det är något fel på några av era namn, men medelåldern på Hanna, Kristina, Sofia och Elisabet är också ganska hög... säg runt 35-40 just nu. Det betyder att ert barn skulle heta slm medelålder kvinnor när det växer upp. Jag kommer vidhålla att för mig känns det fel, och lite taskigt mot barnet.

    Pojknamnen är lite enklare, de fyra du föreslår här är mer namn som funnits i alla generationer. Oskar är dock väldigt populärt just nu, ganska säker på att d3t är på topp 20?

    Undrar du vad jag tycker så satsa på ett fint engelskt namn i stället, ett som funkar på svenska, men inte är alltför likt en svensk motsvarighet, om ni vill ha ett visst uttal t ex.

    Men det viktigaste är såklart att du och mannen gillar namnet, och att det passar ungen som kommer
  • Tue 3 Mar 2020 11:37
    #12
    mrsWikman skrev 2020-02-25 16:04:11 följande:
    Emily är väl ingen försvenskning, det är ju ett brittiskt/amerikanskt namn och uttalas likadant på engelska som svenska. 
    Fast "y" uttalas inte likadant på svenska och engelska. Därför pratar jag om försvenskade namn - RonnY, JimmYm ConnY (dvs med en annorlunda uttal av endelse än i originalet).
  • Wed 25 Mar 2020 16:43
    #13
    +1
    mrsWikman skrev 2020-02-25 15:37:16 följande:

    Jag och min man ska börja med IVF nästa mens. Trots att vi inte är gravida än så har vi börjat fundera på det där med namn. 

    Vi är väldigt förtjusta i Niklas och Emelie, men så slog det mig att världen blir mer och mer engelskspråkig och fler flyttar utomlands för längre eller kortare perioder. Jag har själv jobbat utomlands i några år, vi har nära släkt i USA, min svärmor bor i Spanien och min svåger i Asien.

    Funderar därför på om Nicholas och Emily är bättre namn, om man framtidssäkrar liksom :P Namnen med engelskt uttal går ju bäst att uttala på bägge språk.
    Jag tycker alla 4 namnen är precis lika fina. Vad tycker ni?


    Ett tips är ju att ni stavar Nicklas, då kommer namnet garanterat fungera i även engelskspråkiga länder. Annars är Nicholas ett bra alternativ.

    Emelie låter likadant och det finns många namn som stavar med ie istället för y för att få samma uttal. Tex Bonnie

    Lycka till med IVF
  • Thu 26 Mar 2020 10:20
    #14
    +1

    Niklas och Nicholas båda väldigt fina.

    Emelie (variationen Emilie finns väl också) är mycket finare än Emily som kan låta lite konstigt och hårt på svenska. (Emilia och Amelia kan ju vara två alternativ som också funkar på engelska)

Svar på tråden Engelska eller Svenska namn